Gå til innhold

Gravid i Spania

csetepate

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Me har nettopp flyttet til Vigo med mannen og første ungen og skal bo her i nærmere 2 år.

Eg e gravid med nr.2 og har tenkt å fø her i Vigo. Problemet e at me snakker ikke nok spansk til å kunne klare oss med spanske leger. Prøver å finne en som snakker engelsk, men det overgå over alle forventningene våres...

D e rett før eg begynner å få panikk at kansje eg blir nødt til å ha en tolk i fødestua.

Eg ser at ganske mange som har fått eller skal få unge i Spania. Har dere noe råd?

Eg har gått fra dør til dør i sykehusene og sa at eg trenger en gynekolog som snakker engelsk, men de ikke kunne hjelpe.

Eg gruer meg til at gutten min skal være syke, og me må til legen med han... Me e bare nødt å lære spansk, eller kommer oss ingen vei her.

Fortsetter under...

Det kan vel være vanskelig å finne noen som snakker bra engelsk der oppe ja. Hvis du går inn på Foreldre i utlandet på DiB - så kan du rope på november68 der - hun bor i Galicia og kan kanskje hjelpe deg :o)

Ellers skal jeg sjekke med ei anna venninne som også har bodd der oppe og født hvordan hun gjorde det.

Ellers så kan du ta alt med ro - spanske leger er MYE bedre og flinkere enn norske - så du er uansett, om de snakker engelsk eller ei, i VELDIG gode hender.

Hei, her er jeg. Fikk beskjed om å ta en titt her, av mem@

Vi bor et stykke unna Vigo, men på Autopistaen går det fort. Vi bor ca en halv time nord for La Coruña.

Vi flyttet hit i juli 2007.

Har 4 barn, de to yngste er tvillinger og ble født Norge fordi vi ble anbefalt det ( de ble født i sept 2007, og var da i samme situasjon som deg at vi snakket dårlig spansk )Men hadde valgt annerledes i dag.

Som Mem@ sier er spanske leger og spansk helsevesen VELDIG bra.

Flere av mine norske venninner har født barn her, så vi skal nok kunne hjelpe deg hvis du vil.

Oppfølging i svangerskapet foregår for det meste hos jordmor, matrona. De holder til på centro de salud/ saude (gallego )

Jordmoren her i Spania har ett mye større selvstendig ansvar enn hjemme i Norge. Og du trenger ikke gå til gynekolog dersom svangerskapet er normalt. Det er ikke sikkert at du vil se en lege under fødselen i det hele tatt.

Skal skrive mer senere, men nå må jeg legge meg. Har vært på pub til pubrunde med chicasene. Håper dere trives i Vigo. Selv har jeg bare kjørt igjennom på vei til IKEA i Porto. He, he

Må bare tilføye at i mine 3 svangerskap så valgte jeg kun å ha lege og IKKE jordmor - det pga at de er så forbanna opptatt av vekten og hva du spiser.

Da jeg for første gang gikk til jordmoren så var det eneste hun snakket om var hva jeg kunne spise, hva jeg kunne gjøre og at jeg ikke kunne legge på meg mer enn max 10 kg. Glem det tenkte jeg, og gikk tilbake til legen min og ga beskjed om at matrona var uinteressant for meg å gå til. Så jeg fikk all oppfølging, tester, det som er, gjennom en lege med god erfaring i graviditet.

• 2 uker senere...

Hei alle sammen!

Tusen takk for hjelpen eg har fått fra dere! Legeproblemen har ordna seg siden eg har vært her inne sist :)

Eg går til legen, og skal fø hos han og. Eg må innrømme at eg likte sistemet i Norge veldig godt. Det var bare mannen min og jordmor som var inn i fødestua helt til ungen komt, og det var veldig behageligt.

Men her blir det sikkert mer folk inn... jaja, får bare tar d som d kommer :)

Me trives veldig godt i Vigo!

Takk for alle sammen igjen :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...