Gå til innhold

Hvor mye drikker egentlig et barn på maks 3 uker ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født et barn for 3 uker siden og da vi kom hjem fra sykehuset så har jeg dessverre hatt litt problemer med amming. Følte til tider at jeg ikke hadde nok og han var misfornøyd da han drakk og jeg følte meg tom i puppen. Men da kunne han kanskje ha drikket frem og tilbake i noen timer.

Så da bestemte vi oss for å gi en flaske på kvelden så jeg fikk sove og tid til å fylles opp med melk.

Siden dem ga maks 20 ml mm på sykehuset det andre døgnet da han bare gråt og ville ha mat - så mener også mannen min at et barn skal ikke orke særlig mer enn det.

Men her hjemme så lagde jeg en flaske på 50 MME og han har ikke klart å drikke opp alt, men nesten. Mannen min mente det ville være uforsvarlig å gi babyen mer enn det.

Men jeg skulle da tro at jeg hadde mer enn 50 ml i puppene mine tilsammen. Forrige gang så pumpet jeg meg da jeg måtte på sykehuset 10 dager etter fødsel og da fikk jeg ut 100 ml tilsammen og produksjonen hadde akkurat tatt seg opp.

Leste her inne på et innlegg at en babygutt på 1 uke har drukket 90 ml fra flaske uten problemer. Dem utvider jo magesekken.

Går det ikke an å la babyen selv bestemme når han er mett når han får flaske ????

Skrevet

50 ml er jo ikke så veldig mye, jeg tror gutten min glatt drakk rundt 150 ml da han ble koppmatet (han tok ikke flaske) da han var litt over en uke gammel og når han diet drakk han nok mye mer for jeg har aldri klart det å tømme brystene skikkelig med pumpe. Selv om man gir melk på flaske er det vel normalt å la barnet styre hvor mye det drikker.

Tommelfingerregelen er vel 15% av kroppsvekten per døgn, men når man ammer kan barnet godt spise mer eller mindre og likevel legge fint på seg :-)

Skrevet

Hei, det var min baby på 1 uke som drakk 90 ml. Nå er han 12 dager gammel og drikker 120 ml for å bli mett. Det er mm og ikke mme da.

Skrevet

Tja, jeg mater på flaske pga hun er prematur og ikke tar pupp, men gir bare morsmelk da, som jeg har pumpet.

Hovedregelen sier at når de har nådd sin fødselsvekt (mange går jo litt ned i starten), så skal man gi 15% av vekta, delt på antall måltider pr dag. Så sier man jo at de skal ha minst 8 måltider, men noen spiser jo oftere.

Si at babyen min veier 2500 gram nå da, da ser det slik ut:

2500 x 15% / 8 måltider = 46 ml. (da beregner jeg at jeg gir mat ca hver 3. time)

Menneh- det er ikke alltid de går etter boka gitt- hun her matvraket her vil ha mat oftere enn som så, ca hver annen time- og hun drikker mye mer enn 46 ml- kanskje opp mot 60-70 ml hver gang.

Men jeg mener at når de er så små, så kan man ikke skjemme dem bort, og jeg synes babyen skal få bestemme selv hvor mye mat de vil ha, enten det nå er pupp, melk på flaske eller mme.

Skrevet

Jeg har en gutt på 4 uker og må mate han med flaske da han har leppe-gane spalte. Han drikker ca. 100 ml morsmelk til hvert måltid, ca hver 3. time om dagen og 4. om natta...

Skrevet

De kan ikke få for mye mat når de får morsmelk, når det er erstatning det er snakk om bør en vel være litt mer forsiktig eller obs iallefall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...