blå+? Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 til nå har jeg på forhånd kokt opp vann på kvelden og hatt på flaske i kjøleskapet. Så har jeg bare putta flaska i microen til drikkbar temp., putta i pulver og klar til drikk når det er tid for mat på natta. Men nå har jeg lest litt på flaskeposten, og der er det anbefalt å alltid ha nykokt vann på 70 grader når pulveret blandes i. Oops... har jeg dumma meg ut nå?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Jeg tror det er bare viktig å ha 70 grader når en skal oppbevare melka i kjøleskap og ikke drikke med engang...Det virker ihvertfall slik ifølge WHO sine sider om mme. Det står jo at dersom man ikke har mulighet til å koke, så må man mikse med kokt avkjølt vann....Det viktigeste er vel at man lager ferskt måltid hver gang, så det går helt fint å fortsette slik du har gjort. Vi gjør akkurat det samme som dere.
Prusseluskan Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Vi koker vann og heller på termos når vi går og legger oss. Når det er tid for mat (ca samme tid hver natt) holder vannet ca 70 grader. Vi lager 110 ml mme på natten og rister da ut pulveret i 60 ml varmt vann før vi fyller opp med 40 ml kokt, avkjølt vann fra flaske i kjøleskapet. Måltidet får da perfekt drikketemp for lille. Det hele tar ca 30 sek, like lang tid som microen ca. Om du velger mikro eller "termosmetoden" er vel bare et spørsmål om smak og behag. Med termosmetoden kan man ta med seg alt inn på soverommet når en legger seg, slik at en slipper å tusle ut på kjøkkenet når det er tid for å lage mat, ellers tar vel begge deler omtrent like lang tid, og mat til lille blir det uansett metoode:)
1 stor,1 liten og 1 bitteliten Skrevet 25. april 2009 #4 Skrevet 25. april 2009 Jeg varmet i mikroen til førstemann, med det resultat at jeg våknet og slet med å få sove igjen:) Så til de to minste nå, har jeg hatt litt over halve mengden avkjølt vann på flaska, kokende vann på termosen og melkepulveret i ferdig oppmålt dose i eget beger på nattbordet. Når det så er tid for mat, bruker jeg mobilen som lykt,tømmer kokende vann fra termosen til ønsket mengde i flaska, tømmer i melkepulveret og gir lille snuppa. Har faktisk sovnet med henne og flaska i armene armene akkurat som en ammende mamma,men holder meg stort sett våken mens hun spiser, men sovner ganske fort igjen etter hun er på plass i senga. Hjelper å bruke mobilen istedet for lampe for meg, da skjønner både jeg og hun det er natta;)
Lemonia Skrevet 25. april 2009 #5 Skrevet 25. april 2009 Jeg tar med tomme flasker, ferdigfylt pulverboks, termos med kokende vann og flaske med kaldt vann på soverommet. Da kan jeg blande melken i følge retningslinjene samtidig som jeg slipper å stå opp og gå på kjøkkenet for å varme flaske i mikrobølgeovnen. Veldig praktisk.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #6 Skrevet 25. april 2009 Noen tips om blandingsforhold for å få drikkeklar melk? f.eks hvor mye kokt og kaldt vann for 200 ml før pulver er blandet i?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2009 #7 Skrevet 25. april 2009 Når vannet er nykokt eller i alle fall veldig varmt(sånn at du brenner deg), så synes jeg at det er passe med ca 100 ml varmt vann og ca 100 ml kaldt vann- altså 50-50.
Gjest Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 50/50 er bra, ja. På natten har jeg litt mindre kaldt vann i flaskene siden vannet på termosen blir kaldere etterhvert.
HLH og Emily Skrevet 17. mai 2009 #10 Skrevet 17. mai 2009 Hvordan holder dere vannet fra kjøleskapet kaldt på soverommet? Jeg har pleid å ha kaldt vann i kjøleskapet og så blande med vann som jeg koker opp i vannkokeren, men det gjør jo at jeg må ut på kjøkkenet om natten. Det virker jo veldig smart å ha kokt vann på termos på soverommet, men det kalde vannet fra kjøleskapet vil vel bli romtemp. i løpet av natten hvis det blir stående uten kjøling på soverommet? Hvordan gjør dere med det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå