Gå til innhold

Finnes det noen flere der ute med kort livmorhals???

Solstråle77

Anbefalte innlegg

Mammaen til engelen Daniel..

Huff, grusomt trist å lese.. :( Husker nicket ditt fra forumene. Må ha vært en fryktelig tung tid for dere. Har ei venninne som fødte i uke 26+4. Jenta var super sterk og alt gikk bra. Så fikk hun hjerneblødning da hun var en mnd, og fordi legene brukte for lang tid med å få henne i respierator fikk hun en hjerneskade. Den lille engelen fikk være her 17 mnd før hun ikke klarte mer. Brutalt!

Hun har fortalt meg at under neste svangerskap skal hun følges tettere opp, og så får hun på en cerlage i uke 11-12, tror jeg.

Utrolig at legen ikke ville sjekke, og skjønner godt at du er bitter! Neste gang får du garantert mye bedre oppfølging.

Håper det går så bra som det kan gå med dere!!

Klem

Fortsetter under...

Solstråle 77. Tusen takk for svar. Fryktelig å høre om venninnen din. Bare gråter om dagen jeg..

Vi skal bli fulgt opp av samme lege som fikk Daniel til verden. Så det er bra. Men vet ikke om jeg skal ha ekstern eller intern cerclage.. Visste ikke at det var noe som het intern cerclage engang jeg før legen sa det til meg. Har så lyst å begynne å prøve igjen med en gang, men om vi skal ha intern må vi vente til oktober før vi får snakket med legen..

Får vel bare smøre meg med tolmodighet. Ingen som erstatter Daniel alikevel..

stor klem

Skjønner godt at du gråter.. Må være beintøft!! Du gjorde alt du kunne, og at legen ikke ville følge deg opp tettere er helt ubrukelig!!

Visste heller ikke at det fantes intern cerclage.. Kjipt å måtte vente så lenge, men hvis det er det som skal til for å være sikker på at det samme ikke skjer igjen vil jeg tro det er verdt det!

Vet ikke hvordan jeg hadde reagert dersom jeg var i din situasjon..

Har du barn fra før?

Klem

Solstråle 77.

Nei har ikke barn fra før. Brukte to år på Daniel og har mistet 3 ganger før uke 12. Så dette er skikkelig trist. Trodde liksom uflaksen vår var brukt opp nå. Det kjedelige med dette er jo at man mister all tiltro til leger. Stoler ikke på noen lengre, og det er skummelt. Håper bare jeg blir fort gravid igjen, selv om ingen erstatter Daniel, men da får jeg kanskje noe annet å tenke på av og til iallefall..

Du da, har du barn fra før?

Klem

Fy f.... verden er så utrolig urettferdig!!!!! :( Du har fått din dose så det holder! Jeg har aldri mistet, og kan bare prøve å forestille meg hvor vondt det er.. Har hatt to tøffe svangerskap, men begge har gått bra. Har ei jente på 2 fra før, og er overlykkelig for at jeg har fått to. Har så mange rundt meg som må gjennom mye for i det hele tatt å bli gravide.

Skjønner godt at du ikke stoler på noen.. Burde ikke du vært under utredning? Vil i alle fall tippe at de ikke tør la være å følge deg skikkelig opp under neste graviditet.

Klem

Hei igjen :o)

Har vært gjennom utredning både for barnløshet og habituell abort. Funnet årsakene begge gangene, så denne gangen trodde jeg faktisk at uflaksen var brukt opp ja. Må gå på blodfortynnende i svangerskap pga noe koaguleringsfeil med blodet. Fant dette ut etter å ha mistet 3 ganger. Gudsjelov veldig få som må oppleve det. Jeg har vel vært i en kategori der under 1 % opplever det å miste tre ganger. Er også bare 1% som føder før uke 28 og svært få som føder fordi livmrtappen åpnet seg. Og Daniel døde av noe som legen bare hadde opplevd 1 gang på 28 år,så føler liksom ikke at statistikken er på min side gitt.

Må jo bare prøve en gang til. Går det bra, prøver vi nok enda en gang. Hvis ikke vet jeg rett og slett ikke hva som skjer..

Blir fulgt opp denne gangen av legen som tok keisersnittet på meg. Skal til han i oktober. Både gleder og gruer meg litt til det.

Stor klem

Annonse

Så mye uflaks er det virkelig ingen som skulle fått lov til å ha. Må jo gjøre noe med psyken din.. For meg holdt det å være sengeliggende på sykehuset i 7 uker. Disse ukene har virkelig satt sitt preg - og det er jo ingenting sammenlignet med deg. Synes du er beintøff som begir deg ut på det en gang til!! Skjønner godt at du gjør det da, men det må jo koste en hel masse. Etter dette svangerskapet ble vi enige om at det holder. Jeg orker ikke gjennomgå noe sånt en gang til - selv om resultatet er fantastisk.

All ære tildeg altså!!

klem

Slenger meg på jeg også.

Har født prematurt tidligere tre ganger, uke 30, uke 24 og uke 23+4.

Gutten i uke 24 døde etter 15 dager.

Er nå i uke 21+1, sengeleie hjemme siden de ikka kan gjøre mer på sykehuset enn jeg kan gjøre hjemme før uke 23. Skal tilbake når jeg kommer til uke 23+1 for innleggelse, hvis jeg kommer meg så langt.

Har hatt flere UL i dette svangerskapet, men på UL i uke 20+3 var plutselig livmorhalsen 7mm med nebbing og litt av fosterhinnen var i skjeden. Fikk på arabin pessar øyeblikkelig, og innlagt i 4 dager og en hestekur med riehemmende for å få slutt på kynnere med nedpress/rier. Kontroll etter 4 dager viste at fosterhinnen var fyllt med litt vann, så faren er jo også stor for vannavgang her.

Fikk valget om å bli der noen dager til, eller dra hjem. Valgte å dra hjem siden de likevel ikke kunne gjøre noe mer for oss der. Fikk noe riehemmende med meg hjem.

Så jeg er hjemme "på vent" for å se om vi kommer så langt som uke 23. Sjangsene er ikke så store, men vi håper...

Nelyam..

Nå er det jo sånn at jeg har født, men følger allikevel med på denne linken.. Dette er muligens et dumt sprørsmål, men gikk det bra med barnet som ble født i uke 23+4?

Så vanvittig tøft du må ha det! Jeg havnet på sykehus da jeg var 27 uker på vei. Livmorhalsen min var på langt nær så kort. Den var 18 mm på det korsteste, tror jeg.

Har du fått sydd på cerclage?? Siden du har født så mye for tidlig tidligere..

Håper du ruger som bare det, og at den lille har vett nok til å holde seg der inne en gooooooooooooooood stund enda.

Ja, hun er blitt fem år og er verdens søteste jente. ;)

Gutten i uke 24+0 gikk det ikke like bra med da...

Har satt på arabin pessar (ring rundt livmorhalsen). Det hadde jeg sist også, men da ¨måtte vi ta den av igjen når jeg fikk infeksjon 4 uker etterpå, og riene ikke ville stoppe.

Jeg ligger her og ruger det jeg klarer, sover med puter under baken for å få til en nedoverbakke. Blir innlagt igjen uke 23+1 hvis jeg holder så lenge. De står klar da i tilfelle fødsel, klar til å gi alt - siden mine tidligere premature barn har vært så vitale ved fødsel. Da blir jeg liggende på sykehus fremover.

Ja, dette er tøft. Hadde akkurat begynt å få et håp om at dette kommer til å gå bra etter UL i uke 19, LMH på 29mm. Så kommer jeg en uke etterpå så er den 7. Og fosterhinnen henger ut... Nå vannblære.

3 ting kan gå galt nå. Infeksjon, rier eller vannavgang. Alt kan skje, ingen garantier.

Det er så fantastisk bra hva de klarer å få til nå. Utrolig flott at de kan redde barn allerede i uke 23. Har hørt at jenter er sterkere enn gutter. Vet du hva du får nå eller?

Da jeg ble lagt inn, ble livmorhalsen min forkortet fra 27 mm til 18 mm på et par timer, så kan gå fort det der.. :(

Sender deg i alle fall mange gode tanker!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...