Gå til innhold

Finnes det noen flere der ute med kort livmorhals???

Solstråle77

Anbefalte innlegg

Litt treig med å svare denne gangen (sp. litt lenger oppe i tråden). Min erfaring er vertfall at det blir mindre kynnera etterkvart som kroppen blir vant med å bevege seg litt igjen (altså: ikkje overdriv). Synes vertfall eg merker stor forskjell frå dagane rett etter at eg kom heim og no. Då hadde eg skikkeleg kynnera berre eg såg på magen nesten hehe Litt ekkelt spesielt på søndag då vi var å "pakka ned" kontoret mitt. Hadde kraftige kynnera heile resten av kvelden og natta. Men synes som sagt det har blitt mindre og meir normalt siste dagane.Heldigvis ikkje noko særleg med murring (hadde litt i dag tidleg eit par timar-men berre svakt og det har gitt seg kjapt). Bur i eit rekkehus med trapp opp til stove og kjøkken (soverom og utgang nede)-og dei første gongane eg gjekk trappa var fryktelege hehe Og eg låg berre på sjukehus i fire-fem dagar!! Så det er nok ikkje så rart verken at du blir heilt utslitt og får mykje kynnera no...Trur det er lurt å ta det sakte med sikkert i starten ja, og så vil du bli i betre form etterkvart. Men det er nok viktig å ikkje overdrive heller...

Ellers så må eg nok seie at eg ikkje er flink nok å ta det med ro-eller dvs eg trur vertfall ikkje eg er det og ville fått veldig dårleg samvittighet visst lillegutt blir født no (men eg berre klarer ikkje å tru at han kjem før termin sjølv om legane seier det). Eg sitter/ligger ikkje i ro heile dagen, langt der i frå... :/ Klarer det berre ikkje. Handler mat når det trengst (men kjøyrer på butikken-bruker trillevogn osv), lager mat, vasker babykle/kle, har vore å handla amme-BH osv. Men _prøver_ å begrense turane ut, og eg går ikkje meir enn nødvendig. I

Uansett-det er flott at fleire har fått lov å reise heim frå sjukehus her no ;) Det kan ikkje vere særleg morosamt å vere vekke heimefrå så lenge som mange av dokke her inne har vore!

Fortsetter under...

Dette er bare min andre dag hjemme, men synes jeg merker mindre til kynnerne.. - selv om det fortsatt er en del.. Min aktivitet begrenser seg selv. Jeg er i så dårlig fysisk form at det er tragisk. Vi har også trapper her, og det er en prøvelse. Nytter ikke ha dårlig tid i alle fall.. -hehe- Blir for det meste liggende på sofaen, men tar meg turer på do og kjøkken. Klarer ikke helt å sitte heller.. Det mest komiske er at etter hjemreisen har jeg blitt støl i leggene!!! Og det var ikke så mye jeg gikk.. -hihi- Må virkelig ta dette pøh om pøh og håpe på at jeg klarer å komme litt i form til fødsel..

Lurer fælt på hvor lenge jeg klarer å knipe igjen. Jeg har nemlig ikke tro på at jeg går til termin....men man skal aldri si aldri... ;)

Henger meg på dere ekspertene her inne :) var på sjekk på føden på mandag pga at jeg syntes kynnerne var blitt vonde. Har hatt veldig mye kynnere men har ikke tenkt så mye på d pga at jeg gikk overtid forrige svangerskap og hadde kynnere da også ( men de var ikke vonde og livmorhals var lang og lukket i forrige svangerskap)....nå sa jordmor at livmorhalsen var 1,5- 2 cm. sentrert og lukket men med tegn til modning...så nå har jeg fått beskjed om å holde meg i ro og er 100% sykemeldt...jeg er 31+3 nå og det er jo for tidlig å føde nå selv om jeg heldigvis har passert uke 30. jeg har litt problemer med å ta d med ro og klarer liksom ikke helt å tro at han komme ut enda...dere som allerede har vært på sykehus. er 1,5 cm veldig kort??? bør jeg ligge hele tiden?? jeg ble så paff da jeg var på føden at jeg klarte liksom ikke å spørre så mye!

Hei!

Blander meg litt i tråden jeg. Synes absolutt du bør ligge Berma. Synes det er rart du ikke ble lagt inn jeg. Jeg hadde livmorhals på 2,5 cm, fikk heller ikke beskjed om å ligge. Vips så var det kun 2 mm igjen... Da hadde det gått tre uker. Ligg så mye du kan og krev måling av livmorhalsen om en uke igjen! Dette klarer du;)

Hm, ja mellom1,5-2 cm er kort! Slik eg har skjønt det så blir ein lagt inn på sjukehus når livmorhalsen er så kort som 2 cm. Men det er gjerne forskjellig praksis på forskjellige sjukehus (jo-forresten, i Drammen sa legen at i Trondheim ville dei berre sendt meg heim igjen, men det var ikkje praksisen deira..vart målt til 13 mm og "nebbing"(åpning innenfrå)).

Eg fekk lungemodninssprøyte og riedempande då eg vart langt inn. Er heime eg også no, men har som deg store problem med å halde meg i så stor ro som eg sikkert burde :/ (Skrytte av mindre kynnera siste dagane-men fekk ubehagelege kynnera og litt murring i ryggen igjen i går kveld og i natt...var ute og åt middag og var på kino. Har liksom tenkt at vi må benytte oss av barnefri-tilverelsen no medan vi kan...og så blir eg sprø av å vere inne heile tida). Hovudet mitt henger rett og slett ikkje med på at lillegutt kan komme før tida, så det er vel litt av grunnen til at eg ikkje klarer å sitte/ligge nok...

Eg skal ikkje på noko fleire kontroller (av livmorhalsen) før fødsel heller. Blir berre litt oftare svangerskapskontroll.

Annonse

Berma:

Jeg kom til sykehuset i uke 27 med en livmorhals som de målte til 2,8. Da la de meg inn til observasjon. Hadde også mange, vonde kynnere.. Tre timer senere var den 1,8. Jeg fikk lungemodningssprøyte ellerede da livmorhalsen var 2,8, jeg.. Da den ble kortere fikk jeg riehemmende drypp. Til meg sa de at under 2 er kort. Jeg har lagt 7 uker med sengeleie bak meg, og er i dag hjemme. Er 34+3 nå og har fått beskjed om å prøve å fungere normalt, men ta det med ro. De gjør jo ingenting for å stoppe en fødsel nå.

Jeg synes det er rart at de ikke har sagt at du må ligge og ta det med ro.. På en annen side sa de til meg på sykehuset at sengeleie er omdiskutert.. Hvorvidt det hjelper eller ikke. Jeg tror likevel at jeg har hatt stor effekt av å ligge i forhold til prematur fødsel. På en annen side er det kjempe tøft for det fysiske og for psyken å ligge på den måten så lenge.. Skal du tilbake på kontroll?

hmmm...blir litt betenkt nå...jeg har jo fått beskjed om å ta det rolig, ikke løfte og ikke ha sex og hvile mye....men jeg har ikke fått beskjed om å bare ligge...jeg skal på sjekk neste uke så da får vi se om d har vært noen endring...jeg har ei jente på 2 år og selv om pappaen er flink til å ta seg av henne så er det vanskelig ta det rolig. Men jeg vil jo ikke føde nå og helst ikke bli innlagt så jeg skal ta det mye roligere. Jeg kjenner jo at jeg har mindre kynnere nå som jeg er 100% sykemeldt og ikke har dårlig samvittighet pga jobb. Må si at jeg beundrer dere alle som har ligget lenge på sykehus, det må være utrolig vanskelig! Tusen takk alle tilbakemeldinger, syns det er litt vanskelig å finne info om dette temaet, og dere som har opplevd dette vet ofte mer enn både leger og enkelte jordmødre...

Men du skal nok ikke bare ligge. Jeg fikk beskjed om å bevege meg mer når jeg kom hjem, for her får jeg ikke blodfortynnende. Dessuten er det helt grusomt for kroppen å ligge helt i ro. Jeg fikk egentlig bevege meg en del da jeg kom til uke 31, men da de undersøkte livmorhalsen min da, fant de ut at mormunnen var så myk (moden) at de ikke ville sende meg hjem. De visste ikke hvor fort det eventuelt ville gå før jeg var i fødsel. Nå har jeg vært hjemme siden onsdag, og har stått midt i flytting siden det. Er helt umulig å holde seg i ro da!! Men kroppen min stopper av seg selv, for jeg orker veldig lite..

klarer ikke gå langt og sånn, derfor tilbringes dette årets 17.mai på sofaen mens de andre er ute og ser på tog. Har selv en datter på 2, og hun har savnet mammen sin i 7 uker, så hun er som et klistremerke på meg.. :)

Men er du usikker, ring legen din og be om tett oppfølging!!! :)

Korleis har formen vore i helga Solstråle77 og dokke andre damer her inne? :) Håper alle har hatt ei fin 17. mai helg vertfall!

Eg var no utanfor huset litt og såg på folketoget og så ein liten tur til broren min og dama og åt kake ;) Ellers må eg vel seie at det har vore mykje kynnera (og litt murring i ryggen) sidan fredag kveld og egentleg heile helga :/ Litt slitsomt...

I dag er eg 35 veker :) Går sakte men sikkert mot termin! ;) Eh, og har lagt på meg over ein kg siste veka! Lever tydlegvis litt for godt her heime :/ Er vel no vekta skulle stoppa litt opp, og eg legg berre på meg meir enn nokon gong hehe

Joda, formen er opp og ned. Vi har flyttet i helga. Overtok nytt hus på fredag, og ved hjelp av storslagen dugnad flyttet vi inn på lørdag. :) Er en del kasser overalt, og jeg aner ikke hvor noenting er. De pakket jo ned hele huset mens jeg lå på sykehus, og nå orker jeg jo ikke styre så mye med utpakking.

Er det sånn at du kan gå ubegrenset?

Tror jeg har liggi så lenge at jeg gradvis må trene meg opp. Det å sitte og spise et helt måltid er slitsomt.. Huff..

På 17.mai var jeg hjemme her, mens de andre var og så på toget. Jeg har ikke sjanse til å være så lenge ute...orker jo ikke sitte så lenge av gangen. Men etterpå ble jeg med opp til søstra mi for å grille.. :) I dag ble jeg til og med med samboeren min og leverte datteren vår i barnehagen!! ;)

Tror jeg har spurt før, men hva er mye kynnere for deg?

Nei, prøver å gå minst mogleg i grunn og det går verkeleg i sneglefart når eg går også (er ganske ubehageleg å bevege seg fort når magen blir så stram). 17. mai feiringa vart å stå i over ein time å sjå på folketoget (og det tok jo ganske bra knekken på bekkenet mitt). Orka ikkje å sjå heile toget før eg måtte seg meg i bilen igjen, både fordi det var så kaldt og fordi bekkenet sa stopp. Men fekk no litt 17. mai følelse vertfall ;)

Spennande og kjekt å flytte sånn til vanleg, men litt vrient i din situasjon ja! Ikkje noko særleg med utpakking og rydding av ting når ein blir sliten berre av å gå frå stove til kjøkken for eksempel hehe

Veit i grunn ikkje kva eg skal seie er mykje kynnera for meg-teller dei ikkje (trur det hadde blitt vanskeleg gitt). Meir ein følelse av at no er det meir enn til vanleg liksom. Og gjerne det at dei føles hardare og lenger ned i magen, og at dei like godt kan komme når eg sitter/ligger som når eg går (det er jo då eg har hatt kynnera tidlegare i svangerskapet-altså stort sett berre ved fysisk aktivitet). Så det er litt vanskeleg å seie akkurat kor mykje som er mykje for meg… :S

Må vere deilig å få gjere noko så kvardagsleg som å bli med å levere jenta di i barnehagen :) Det er ei stund sidan du har fått gjort det no!Formen blir nok betre sånn sakte men sikkert- du må nok berre ha litt tid på deg etter så lenge med sengeleie.

Jeg har hatt kynnere mens jeg har slappet av og, jeg.. :) Har i grunnen masse kynnere, men hadde jo det i forrige svangerskap også. Forskjellen nå tror jeg at jeg av og til har mensmurringer i tillegg. Har riktignok blitt mindre av det også når jeg får bevege meg.

Hvordan går det med dere andre som har vært med på linken her da? :) Jeg er storfornøyd, er 35+0 i dag!! JUHU!

Forbereder meg til eksamen på mandag.. -hehe- Blir nok tatt mest mulig liggende, for klarer ikke sitte så lenge. Ikke får jeg lest noe særlig heller, men det er bedre å prøve å ta den nå før sommeren. Hadde vært deilig å slippe å lese i sommer. Dessuten har jeg jo to små til høsten, og det er ikke bare bare å ha skolearbeid hengende over seg da.. :)

Annonse

God morgen!

Sitter med pc i fanget, drikker kaffi og koser meg. Sønnen er sendt til bestemor:)

Har nå vært hjemme en uke og ser jo at det er verre å ta det rolig, men gjør mitt beste...skal mål livmorhalsen igjen 2. juni og har ANGST for å bli lagt inn igjen.

Nå begynner jeg på uke 29, og i min verden er det KJEMPELANGT hehe...

Får noe piller for å hindre sammentrekninger, virker som de hjelper for kynnerne er ikke så mange og varer ikke så lenge som før jeg ble lagt inn.

De siste 3 ukene har jeg gått ned en kilo, må ha tatt på å ligge på sykehus. Håper ikke det gjør noe for de to i magen:)

Tvillingsvangerskap var jaggu verre enn jeg trodde gitt.

Må si det er mange gode nyheter her på denne tråden nå, virker som det går, etter forholdene, fint med alle :-) Fantastisk !!!

Ikke noe nytt hos meg, og intet nytt er godt nytt :-) Jeg er 31 +3 idag og det er mye aktivitet i magen :-) En del kynnere, men ikke plagsomt. Ungene vokser fint, så det er bare å knipe igjen så langt det går !

Stor klem til alle

Hei! :-)

Fikk lyst å skrive noen ord til deg.. Jeg har samme erfaring som deg,og d er grunn til bekymring.En kan ikke bare stole på at d går bra denne gang..

Jeg har hatt 4 aborter,og 3 av dem var senaborter.(uke 18,16 og 15). Jeg fjernet litt av livmortappen m laser i 1994,men de har ment at d var så lite,så d skulle ikke ha betydning. Men da jeg var 18 uker på vei,gikk vannet og d samme i uke 16. Den siste gangen(2007),prøvde jeg å gjøre alt for å få hjelp. Var på Føde Pol,men de ville ikke gjøre noe. Cerclage var de sluttet m( i hvert fall på UNN),men de hadde en slags pessar,men den ville han ikke sette på,for d kunne føre til abort. Ikke ville han gi meg tbl kur,for å hindre infeksjon heller. Jeg skrek meg til ofte ultralyd,og så viste d seg at d var begynt å åpne seg.. Da satt han på pessar+ga meg kur mot infeksjon. Så sendte han meg hjem..Etter 1 uke kom riene,og en ny senabort var på tur.. Måtte føde en død baby på nytt. Denne gangen en gutt. Forferdelig! Ja,d vet jo du alt om!

Så ble jeg ikke gravid etter d(noe jeg ikke har vært plaget m før),men nå har jeg blitt gravid ved hjelp av IVF-beh. Har kommet til uke 10+2(snart 3) Nå venter jeg på innkalling til Føde Pol.,og da blir d vel cerclage,som et siste forsøk. Jeg er fult sm nå,og prøver å ta d m ro! Har blitt lovd tett oppfølging.

På hvilket sykehus fikk du cerclage? Sa de noe om hvor stor sjanse d er for at d skal lykkes? D var så godt å se at d var noen der ute,som har fått satt på cerclage. Kanskje d skal lykkes denne gang da.. Jeg håper og ber hver dag!!

Bra du har kommet deg så langt! Du må ha masse lykke t videre! Klem..:-)

D.nissen og Gitte!

Så bra å høre at det går bra med dere også!!

D.nissen: 29 uker er jo mye lenger enn da dette startet! Bare tenk på så heldig du er som får være hjemme!! De syv ukene mine på sykehuset er som prentet inn i hukommelsen min, og bare å tanke på det stedet gjør meg redd... Skal virkelig nyte de siste ukene (som jeg håper jeg får) hjemme sammen med sambo og barn!! :)

Hei alle sammen. Blander meg litt inn her også jeg siden jeg er i samme "bås" . var på sjekk av livmorhalsen for 4 uker siden og da var den 1,5 cm. skal på ny sjekk 28 mai og er veldig spent hvordan det står til :)

jeg har nok vert heldig siden jeg fikk cerclage på i uke 12, den har virkelig holdt dei inne ja...er nå i uke 33+2 og har hele tiden fått være hjemme. Har stor medfølelse for dere som har ligget inne på sjukehus i så lang tid , det har vært min største skrekk....

tvillingene ble sist målt til ca 1700g så jeg håper dei har lagt på seg neste gang jeg skal inn til sjekk.

Har gått til akupunktur for bekkenplager og til min store overraskelse har det virket veldig bra, er ikke noe særlig glad i nåler men når jeg slipper å ha det vondt så er det utrolig hva man gjør.

Håper nå at alle her kan få være hjemme med sine kjære og gjerne i noen uker til for dei fleste av oss.

Lykke til alle sammen !!!!

• 3 uker senere...

Hei alle sammen!

Kan dere oppdatere litt? Hvor mange har født, og hvor mange ruger fortsatt? Det har jo gått fantastisk bra, og gir virkelig håp til meg som snart skal i gang med nr to. Fødte sist uke 28+3 og er LIVREDD for å få så tidlig neste gang. Legene vil ikke gi med cerlage da:( Mulig fordi jeg også hadde GBS sist... Er kjempenysgjerrig på hvordan det har gått med alle sammen...

Hei..

Jeg er ny på denne linken.. Er 8 uker på vei med nr 2.

I forrige svangerskap var livmorhalsen min 12 mm i uke 23, men etter sengeleie i laaang tid (føltes ut som en evighet husker jeg..), så fødte jeg faktisk bare 1 dag før termin...

Men, jeg fikk endel skader i den forrige fødselen min noe som gjør at jeg ikke kan føde vaginalt lengre... Når jeg spaserer kan jeg allerede kjenner et trykk ned mot kjeden som gjør at jeg får trang til å "knipe" igjen..

Er det andre som har følt dette så tidlig?? Skjønner nesten ikke at det kan være mulig å kjenne alleredere nå...

Bor 1 times reis fra sykehuset, så vil gjør alt jeg kan for å holde igjen på livmorhalsen så lenge som mulig. Føder jeg på vei til sykehuset blir jo ikke det noe keisersnitt, og da kan jeg risikere bleie for resten av livet... Ikke så hyggelig tanke det... ja,ja...

Skal til legen på fredag, og da har jeg funnet en bra spesialist jeg skal be om å bli sendt til.

På tide med en liten oppdatering fra min side...

Her går jeg og vralter da. Er 39+0 i dag, og den lille prinsessa har tydeligvis bestemt seg for å bli der inne.. Etter å ha hatt sengeleie fra uke 27-34, er det nesten ironisk at jeg nå svinser rundt med 4 cm åpning i uke 39. Venter fælt nå da.. :)

• 2 uker senere...

Så godt å høre at det går fint med deg! Jeg frykter samme skjebne. Ble rutineundersøkt for 9 dager siden etter komp i forrige svangerskap. Oppdager da tilfeldigvis at livmorhals er 13 mm. Ble lagt rett inn og kommer ikke ut med det første. Skikkelig deppa, siden sønnen min på 20 mnd er 12 mil unna og kan derfor ikke komme hver dag etter barnehage. Synes det er skikkelig tortur å våre adskilt fra guttene mine. Livmorhals er nå målt til 20 mm, men er myk og spriker ved hosting ol. Er redd for å bli deprimert av dette, samtidig som jeg vet at dette er sikkert det beste. Er jo her ekspertisen er. Sukkk.................

• 3 uker senere...

Nemfi..

Hvordan går det emd deg? Er du på sykehus enda? Vet at det er tøft. Lå selv i 7 uker, og hadde ei som ble to år i april hjemme.. Helt pyton! :( Hvor langt er du på vei?

Min livmorhals ble målt til 18 mm i uke 27, lå i 7 uker og fikk reise hjem i uke 34. Da jeg kom hjem tok det litt tid før jeg klarte å fungere, og måtte ta det veldig med ro. trodde aldri jeg skulle gå til termin, men gikk faktisk en dag over!! Da hadde jeg vært en tur på sykehuset og blitt strippet på termindato fordi jeg ikke orket å gå mange dager på overtid.. Så, 27.juni 08.07 kom en nydelig prinsesse til verden 3190 gram og 47 lang. Hun var ikke så stor, og jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke fødte i uke 27..

Hei Solstråle

Så bra at du fikk en lykkelig slutt etter din hederlige innsats for å redde datteren din! Jeg må si det var en trøst å lese dine innlegg på sykehuset. Føler meg ikke så alene da-. Det er litt anderledes å ligge slik når man har barn hjemme, fremfor om man "bare" har seg selv å tenke på. Fokus er tross alt på den lille hjemme som man er vant til åta seg av. Jeg er nå 29+4 på vei, og har mirakuløst nok sluppet ut etter tre uker.:-) ER hos foreldre da jeg ikke kan ta meg av lillemann alene med løfting, stell + å følge tempoet hans hele dagen. Jeg skal på kontroll om to dager. Livmorhals var nå ca 20 mm og det regner de som ok. Har ikke hatt store endringer, så nå krysser jeg fingre for at jeg kan være hjemme. MEN er redd for å gjøre noe galt hvis du skjønner, at jeg skal forårsake fødsel nå fordi jeg ikke er nok i ro osv... Moro også å være uten sex i 3,5 mnd før fødsel(hehe)

• 3 uker senere...

Hei jenter. Gratulere til alle som snart skal føde og de som har fått. Varmer mitt hjerte. Mitt forrige nick var baby 09 made in london. Var litt med på denne tråden i begynnelsen. For å gjøre en lang historie kort fødte jeg i uke 24 +5 dagen etter bryllupet mitt. Daniel fikk leve i 5 uker. 1 mnd siden i dag at han døde. Men det jeg lurer på er om noen av dere har eller har blitt tilbudt innvendig cerclage? En de operere inn før et evt nytt svangeskap ved laproskopi?

Mulig jeg får et tilbud om dette i oktober.. Fødte ene og alene pga slapp livmorhals. Det jeg forbanner meg over er at legen 8 dager før fødselen ikke ville sjekke den. Var jo så sjeldent noe skjedde........!!!!! Skal iallefall stå på krava neste gang. Føler at det er utrolig bittert..

stor klem til dere alle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...