Solstråle77 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #26 Del Skrevet 21. april 2009 Her på sykehuset er det legene som måler cervix - ikke jordmødrene. Synes det er like skummelt hver gang de skal måle... Huff. Min livmorhals gikk fra å være 2,8 til 1,8 på bare tre timer den. Kanskje derfor de holder meg her enda.. Betegner de cervix som kort når den er 2,5 og kortere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-139990501
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 21. april 2009 #27 Del Skrevet 21. april 2009 Gir dere en tilbakemelding når jeg kommer fra sykehuset jeg. Skal inn klokken 1730... Om alt er bra da, skal jeg prøve å slappe av og nyte svangerskapet.. Ellers blir jeg helt gal om jeg skal gå å uroe meg hele tiden... Blir nok ikke å se så mye her inne da.. Men kommer tilbake til dere jeg jenter ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-139992398
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 21. april 2009 #28 Del Skrevet 21. april 2009 Baby 09 : Lykke til med måling, håper den er lang og fin og lukket :-) tvi tvi !!! I morgen skal jeg i ilden å måle..... Måling av livmorhals har blitt gjort av lege hver gang hos meg. De måtte til og med ringe på seksjonsoverlegen første gang for hun fant ikke det lille som var igjen av den... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-139993226
Solstråle77 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #29 Del Skrevet 21. april 2009 Baby09; Hvordan gikk det i dag??? Tror min skal måles i slutten av uka. Da får jeg vite om jeg kan reise hjem eller ikke... Huff, grusomt å vente.. Men er lykkelig for at prinsessa er så fornuftig at hun holder seg der inne inntil videre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-139994103
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 21. april 2009 #30 Del Skrevet 21. april 2009 Hei jenter. Da er jeg hjemme igjen. Ble en liten gutt på oss ) JM brukte bare utvendig ul, så hun sa at alt så bra ut og at jeg ikke skulle bekymre meg. At jeg heller skulle ta kontakt om jeg fikk veldig vonde kynnere... Så får bare stole på henne ( har ikke noe valg da). Orker ikke å gå og bekymre meg, merker at det sliter på psykisk... Nå skal jeg nyte graviditeten og skal tilbake på kontroll den 22 mai.. Masse lykke til videre da jenter ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-139994258
mipsy Skrevet 23. april 2009 #31 Del Skrevet 23. april 2009 Hei dere, jeg henger meg på denne tråden jeg også... Er nok ikke like "kritisk" for min del, som jeg leser at det er for noen av dere andre - men det er uansett fint å kunne dele litt informasjon. Jeg er 33+6 i dag, så om det skulle skje noe, er det jo ingen krise - selv om den lille i magen har best av å vente litt til med å komme ut. Jeg fikk akutt-time på Ullevål i går, da jeg har hatt mange og tidvis lange kynnere de siste dagene. Siden det er mitt første barn, så gir jo det grunnlag for bekymring om hvorvidt alt er bra. Var til kontroll hos lege, og hun sykemeldte meg 100% de siste tre ukene før permisjon, med beskjed om å ligge mest mulig. I mitt tilfelle var lengden 25mm - noe som (etter hva jeg forsto) var kortere enn hun hadde ønsket - men lengre enn at jeg behøvde å innlegges. Hun mente at kynnerene jeg har hatt - har påvirket livmorhalsen slik at denne har blitt kortere. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde ventet dette, så jeg fikk rett og slett ikke med meg alt hun fortalte meg.. Skal imidlertid på ny kontroll på mandag - så jeg kan stille spørsmålene mine da... Men inntil da - hvor mye tror dere hun mente at jeg burde ligge? Er 25mm å regne som kort? Har forsøkt å google, men synes det er vanskelig å finne noe informasjon om dette.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140001816
Anonym bruker Skrevet 23. april 2009 #32 Del Skrevet 23. april 2009 Hei mipsy. Hadde lyst til å svare deg selv om jeg ikke har vært inne på denne tråden før. Jeg hadde nemlig også 2,5 sm livmorhals. Jeg fikk dessverre altfor dårlig beskjed på kontroll. De sa jeg skulle slappe av, men ingen sa jeg burde ligge. Fire uker etter var livmorhalsen helt borte, bare 2 mm igjen. Det var jo mye mer kritisk for meg siden jeg bare var 26 uker på vei. Ble selvfølgelig lagt rett inn og klarte å ligge til uke 28+3 før de måtte ta ut gutten min. Det har heldigvis gått bra, han er i dag 14 mnd og helt "normal". Men...det jeg vil si til deg er: Ligg så mye du klarer! Og er det noe mer du lurer på så bare spør. Stor lykke til klem til dere alle på tråden! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140002625
mipsy Skrevet 24. april 2009 #33 Del Skrevet 24. april 2009 Hei Anonym Takk for at du tok deg tid til å svare ) Jeg har begynt å skrive ned alt jeg lurer på, slik at jeg er sikker på å få svar på alle spørsmålene mine på mandag... Det er bare det at mandagen er så uendelig langt frem i tid ) Men det er klart, jeg er ikke vant til å bare ligge rett ut, så tiden blir jo selvfølgelig bare lenger av den grunn. Det var veldig godt å høre at alt gikk bra med deg og din lille gutt, 26 uker er alt for tidlig - noe forsåvidt 28 uker også er.. Desto hyggeligere er det når alt er bra med han i dag ) Jeg ser at på helsekortet mitt har legen også skrevet noe om cx-palp - vet du hva hun sikter til der? Hadde du mye kynnere? Vet du om det var grunnen til at livmorhalsen din var kort? Eller var det andre grunner til at de kontrollerte den hos deg? Jeg bare tenker at det er litt tilfeldig hvorvidt man får beskjed om det eller ikke.. For min del har ikke den blitt målt før på denne legetimen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140006379
Solstråle77 Skrevet 25. april 2009 Forfatter #34 Del Skrevet 25. april 2009 Hei Mipsy! Som du kan se av innleggene over er jeg sengeliggende - og har vært det siden 27+0. I dag er jeg 31+3! Kom til sykehuset hvor de målte cervix til å være 2,8 - men den ble forkortet 1 cm på tre timer. I følge legene her på sykehuset kan ikke vanlige kynnere påvirke livmorhalsen. Dersom de er vonde kan de gå over i premature sier - som igjen påvirker livmorhalsen. Vanlige kynnere trenger du ikke å frykte. Det er helt normalt. De målte livmorhalsen min på torsdag igjen, og da var den 2,9 cm. Desverre fikk jeg ikke komme hjem av den grunn. Livmorhalsen min er veldig myk og bevegelig - og hun var redd for at dersom noe skjer, så skjer det så fort at jeg ikke vil rekke sykehuset. Derfor blir jeg liggende på sykehus fram til uke 34 - dersom jeg klarer å knipe igjen så lenge. De sier at livmorhalser over 2 cm ikke gir store grunner til bekymring.. I går trodde jeg at min fødsel var i gang. Store magesmerter og mange, sterke og reglemessige kynnere. Fikk bricanyl som roet ned livmoren, og fikk så vite at fordi bricanylen virket var det "bare" falske rier. Herregus, var kjempe redd!! og hvordan i himmelens navn skal jeg kjenne forskjell på falske og ekte rier?? Huff...skummelt..men veldig glad for at jeg er på sykehus - selv om jeg savner familien min som pesten!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140009756
mipsy Skrevet 25. april 2009 #35 Del Skrevet 25. april 2009 Hei Solstråle77 Jeg må ærlig innrømme at jeg er "stum av beundring" over deg og dere som er sengeliggende over så lang tid. Jeg er fullstendig klar over at jeg i så måte er og har vært "heldig" ) Likefult er jeg rastløs som bare det - etter "kun" tre dager liggende... Hva var grunnen til at du kom på sykehuset i første omgang? Siden de målte cervix to ganger på så kort tid? Jeg har forsøkt å lese det jeg har kunnet finne om dette på nettet - og jeg tror at grunnen til at jeg må ligge er at livmorhalsen er myk, i tillegg til at den er noe kort... Legen sa dessuten at det var en "påvirkning av cervix". Jeg har dessuten veldig mye kynnere, uavhengig av om jeg ligger eller ikke. Så fort jeg setter meg opp eller reiser meg så kommer kynnerene - og mange av dem varer dessuten lenge. Jeg skjønner hva du mener når du sier du er glad du er på sykehus - tross savn etter familie. Det er noe med den tryggheten det gir - i en situasjon hvor man selv ikke har helt "kontroll". Jeg var også veldig bekymret her i går, da jeg i tillegg til å ha vondt i ryggen - også fikk smerter i magen sammen med kynnerne, men det ga seg heldigvis.. Jeg har en mor som ikke hadde noe særlig vondt på forhånd av sine fødsler, så jeg er nok sånn sett noe mer bekymret enn "vanlig" for om jeg egentlig vil skjønne det når ting først setter i gang.. Hvilket sykehus er du på forresten? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140009893
Solstråle77 Skrevet 25. april 2009 Forfatter #36 Del Skrevet 25. april 2009 Mipsy.. Enkelte ganger har man ikke noe valg, men skal absolutt ikke si det er lett. Skal ikke så mye til før man får en psykisk knekk. Når man er sengeliggende sånn som det her blir man liggende å kjenne etter i kroppen hele tiden - og selvsagt kjenenr man da mye mer enn man vanligvis ville gjort. I tillegg stopper fordøyelsen opp fordi man bare må ligge. Da kommer kolikksmertene - som igjen gjør at kynnerne kommer hyppig som bare det. Jeg lå hjemme med vondt i magen den dagen jeg var 27+0. Holdt ut i noen timer med masse luft, men til slutt ringte jeg legen. Han kunne fort bedt meg å komme neste dag, men ville heller sende meg opp på føden for ultralyd. Da jeg kom opp her tok de masse prøver for å finne ut hvorfor jeg hadde så vondt i magen. De fant ingenting, og ultralyden viste at babyen i magen også var fornøyd. Takk og lov var det en lege som ikke ga seg - og etter å ha målt cervix til 2.8 (som hun syntes var kort) - ville hun legge meg inn til observasjon for å måle igjen dagen etterpå. Jeg ble liggende med masse vondt i magen og kynnere stort sett hele tiden, så hun ville måle meg en gang til før natta. Da var cervix 1,8 og jeg ble sendt til Riksen. Her har jeg da vært siden. Har hatt magevont og kynnere, men cervix har aldri vært kortere enn 1,8. Når hun målte nå sist var den 2,9, men fordi den var så myk tør hun ikke sende meg hjem. Dersom noe skjer kan det skje så fort - og det ønsker man jo ikke med så premature barn. I tillegg skal det sier at min første fødsel var unnagjort på 2 timer (styrtfødsel), så de frykter jo st det skal gå fort denne gangen også. Ser du skriver at du har masse kynnere, og det har jeg og. Det holder å snu meg i sengen, reise meg, at jeg må på do etc. Har spurt jordmødrene her maaaaaaaaaange ganger, men det er ikke noe å bekymre seg for. Det er helt vanlig at de varer opp mot 45 sekunder. Mine har vart lenger også - spesielt dersom jeg ikke klarer å slappe av. Når du får en kynner kan du prøve å endre stilling - av og til skal det ikke mer til før de slipper litt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140010388
mipsy Skrevet 25. april 2009 #37 Del Skrevet 25. april 2009 Solstråle77 Så flott at du har en lege som tok deg på alvor!! Og - ikke minst at du også møtte på en lege som ikke bare målte cervix, men også ønsket å følge deg opp!! Det er godt å høre at du har fått beskjed om at de kynnerene du har ikke er noe å bekymre seg for - da trenger sikkert ikke jeg å gjøre det heller ) Jeg venter spent på min legetime på mandag, det blir spennende å høre hva de sier.... Så får vi krysse fingrene for at den lille i magen din vil holde seg der i noen uker til ) Det er ikke lenge igjen nå!!! M Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140011261
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 28. april 2009 #38 Del Skrevet 28. april 2009 Mipsy: hvordan gikk det på kontroll ?? Solstråle77: Får du noe for treg fordøyelse på sjukhuset ? Jeg har slitt med forstoppelse hele svangerskapet, har brukt duphalac med ok resultat, men etter at jeg ble sofaliggende virker ikke dette noe lenger. Blir det ikke noe bedring, noe jeg ikke tror, må jeg evt ty til no avf.tabletter eller klyx tror jeg. Lurer bare på hva de sier om dette på på sjukehuset der du ligger..??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140025467
mipsy Skrevet 29. april 2009 #39 Del Skrevet 29. april 2009 Hei dere Jeg går bare rundt og smiler for tiden ) Etter å ha ligget rett ut onsdag - mandag, fikk jeg beskjed på kontrollen at cervix nå var på mer enn 4 cm, og at jeg kunne fungere som "normalt" igjen. Det har tydeligvis hjulpet veldig for min del å ta det såpass med ro som det jeg har gjort.. Jeg vet jeg ikke skal klage over mine små dager hvor jeg lå rett ut, da dette ikke er noen verdens ting sammenlignet med dere andre. Men det har i det minste fått meg til å innse hvor heldig jeg har vært med mitt svangerskap, og jeg har fått en ny og enorm respekt for dere som ligger i uker og måneder! Jeg er fortsatt 100% sykemeldt de siste ukene før permisjon, og skal ikke løfte tungt eller gå mye - men det er en enorm forskjell på det å ligge pal, og det å ta det med ro.... Legen jeg var hos nå på mandag sa også at "om noe skulle skje" - så veier han lille i magen ca 2,4 kg (for en uke siden) og vi er 35 uker på fredag. Ergo er sannsynligheten stor for at alt går bra selv om han kommer litt før tiden.... Jeg ønsker dere som fortsatt ligger all verdens lykke til, og det blir spennende å høre hvordan det går med dere fremover. Jeg kommer fortsatt til å titte innom denne tråden, så det er fint om dere holder meg oppdatert Jeg krysser fingrene for både meg og dere! ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140029053
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 29. april 2009 #40 Del Skrevet 29. april 2009 Det var jo strålende nyheter mipsy, flott kontroll !! Jeg opplevde jo mye av det samme, hadde cervix på 1,5 cm, etter en uke med sengeleie var den 3,7 cm. Så jeg fikk da lov å bevege meg litt, må ta det med ro og ligge mest mulig fremdeles da jeg jo bare er litt over 28 uker, men alikevel er det stor forskjell fra å ha strengt sengeleie. Du nærmer deg målet med stormskritt, og med så stor og fin unge, kan du slappe av nå, dette går fint :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140029305
Solstråle77 Skrevet 29. april 2009 Forfatter #41 Del Skrevet 29. april 2009 Gitte! Jeg får duphalac, men det hjelper ikke stort. Sliter veldig med fordøyelsen - noe som gjør at jeg får masse kynnere.. Har fått micro-lax (lite klyx) en gang, ellers tar jeg meg noen varme bad. Det hjelper litt i alle fall... Ikke minst gjør duphalac at man får sinnsykt med luft i magen, og når man skal holde seg mest mulig i ro er ikke det noe særlig.. Gleder meg til jeg kan hjem om to uker.. Hvis jeg holder så lenge da, men akkurat nå er det ingenting som tilsier at jeg ikke skal gjøre det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140031616
2 på vei Skrevet 1. mai 2009 #42 Del Skrevet 1. mai 2009 Hei Solstråle. Jeg var på ny ul i går og fekk beskjed om at cervix bare var 1.5 cm nå. har passert uke 30 og føler meg i bra form. Jeg får ta med at jeg venter tvillinger. ) jeg fekk satt på cerclage ( bånd ) på livmorhalsen i uke 12 fordi jeg har hatt dette problemet før . Har fullgått 2 andre svangerskap med cerclage og det gikk greit med en om gangen, er litt mer spent nå siden det er 2 men jeg får fortsatt være heime og tar det litt mer med ro enn det jeg normalt hadde gjort. håper alt går bra med deg, det er ei spennende tid i vente. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140038113
øynesomtinntallerkner Skrevet 2. mai 2009 #43 Del Skrevet 2. mai 2009 Akk ja.... Ligget på sykehus siden i går, ble oppdaget kort livmorhals og noe nebbing som jeg ikke vet hva er. Var 2 cm. I dag var den 1,5 cm, og jeg ble skikkelig deppa siden jeghar en gutt hjemme på 1,5 år...Her får jeg ikke sove, er så urolig i kroppen. Er 26+2 i dag(natt). Har fått to lungem.sprøyter, vet dere om dette er kortison, og evt. samme bivirkn.som kortison gir? HUff jeg er lei meg, er sliten og engstelig. En liten trøst er det jo at det er fler av oss, men jeg takler så dårlig hvis jeg må bli her lenge. Bare griner(fint med hormoner som spretter,hva?) enter også tvillinger, og har hatt eventyrlig mye kynnere og nedpress. Tror de sa noe om myk livmorhals også nå. Åh nei... Ja dette ble jo et innlegg preget av optimisme og lyse tanker:)) Det er ikke bare å sitte våken tredje natt på rad på et stuselig sykehusrom nei.Ser nok lysere på livet i morgen...)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140041497
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 2. mai 2009 #44 Del Skrevet 2. mai 2009 Hei d.nissen ! Skjønner deg veldig godt, en blir litt satt ut når en får slike beskjeder, og blir innlagt...Jeg var jo i akkurat samme situasjon som deg, var 24+3 da de oppdaget livmorhals på 1,6 cm. Men jeg fikk satt på cerclage samme dag og fikk reise hjem dagen etter. Jeg hadde også mye nebbing, dvs at livmorhalsen har åpnet seg innenfra - du kan jo se for deg et "nebb som gaper" de 1,5 cm som er igjen er det som er lukket utenfra. Det har gått veldig fint med meg i ukene som har gått siden, nebbingen forsvant og cervix lukket seg og ble målt til 3,7 cm uka etter. Nå er jeg 29 uker i morgen. Ligger på sofaen hjemme. Tror den cerclagen har gjort underverker :-) Vi som venter tvillinger er veldig utsatt for for for tidlig fødsel pga økt press på livmorhalsen, og for tidlig åpning. Prøv å være glad for at det ble oppdaget og tiltak kan settes inn, da kan fødselen faktisk utsettes en del uker og det teller mye på det tidspunktet du er nå !! Hold ut !!! Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140042339
øynesomtinntallerkner Skrevet 2. mai 2009 #45 Del Skrevet 2. mai 2009 Still going strong he he... Det er ingen her som har nevnt noe om noe cerclage, egentlig har jeg ikke sett en hvit frakk i hele dag. Hmmm...hva skjer... Vil helst hjem på sofaen der ja. Så vidt jeg skjønte i går skal de måle igjen i dag, hadde jo vært ålreit å vite noe. Så deilig å være 29 uker! Da er det på en måte greit liksom. Selv om jeg er veldig rolig i forhold til om de skulle komme nå. Det vil helst gå bra....Det kunne alltid vært verre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140042380
Solstråle77 Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #46 Del Skrevet 2. mai 2009 Hei! Min historie kan du lese lenger opp... Jeg er i dag i uke 32+3 og er fortsatt i sengeleie på sykehuset. Har vært det siden uke 27+0. Endelig ser jeg lys i tunellen, for hvis ikke frøkna vil ut de neste 11 dagene får jeg reise hjem. Da er jeg 34 uker på vei, og lungene er modne. Jeg fikk lungemodningssprøyter i uke 27+0, og du skal bare være glad du har fått dem. Trodde jeg skulle få reise hjem forrige uke, men da oppdaget legen min at livmormunningen/halsen var så myk at hun ikke ville sende meg hje. Var redd for at dersom noe skjedde ville det skje så fort... Sånn sette er det trygt å være her. Men jeg gråt en hel dag. Skjønner godt du vil hjem. Har selv ei hjemme som vi måtte feire 2-års dagen til her på sykehuset (18.april). Nå har jeg ikke vært hjemme på 5 og en halv uke, og når jeg endelig får reise hjem kommer jeg hjem til et helt nytt hus som vi overtar 15.mai. Har ikke oversikt over noen ting!!! Cerclge har de aldri nevnt for meg. Tror det var for sent... At jeg var for langt på vei. Hvis du vil kan du sende meg en mail eller legge meg til msn om du har det. Vet hvordan det er å ligge på sykehus, borte fra de hjemme med konstante bekymringer for å gå i fødsel for tidlig. Har det fortsatt sånn selv om jeg har kommet et stykke på vei. er likevel ikke klar for å føde enda... Men hvis du vil, så legg meg til. Er stort sett alltid på dett...ikke så mye annet å gjøre. [email protected] Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140042546
øynesomtinntallerkner Skrevet 3. mai 2009 #47 Del Skrevet 3. mai 2009 God morgen:) MSN har jeg ikke, det er for avansert for meg:) De ville ikke måle livmorhals i går da det bare kan gjøre vondt verre og ikke i dag heller, kanskje i morgen? Jeg har så vanvittig lyst å hjem, det virker på en måte litt meningsløst å være her selv om fornuften sier at jeg er nødt til det. Når de snakker om nedpress blir jeg litt usikker, det er vel vanlig i et svangerskap at en kjenner en tyngdefølelse og press nedover. Spesielt hvis det er tvillinger. Så vet ikke om jeg kan kalle det jeg kjenner for nedpress eller ikke, det er ikke vondt bare merker at "ting" i magen flytter seg nedover når jeg reiser meg. Kynnere har jeg ikke kjent særlig til siden jeg kom hit. Har dere peiling på om det er sannsynlig at livmorhalsen blir lenger og sterkere når den har vært myk og 1,5 cm? Eller vil det bare bli verre? Hilsen et frynsete nervevrak som enda kan se lyst på livet i små øyeblikk:)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140045424
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 3. mai 2009 #48 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei igjen Jeg gikk i flere uker og trodde at det nedpresset jeg følte var normalt, har jo ikke vært gravid før, så tenkte at det er sikkert slik det skal være. Nevnte det likevel for legen på kontroll, og de ville da måle livmorhalsen, det var slik det ble oppdaget hos meg. Så det nedpresset jeg kjente var nok en del sterkere enn hva som er normalt... Min livmorhals er ikke blitt målt siden uke 25+3, så jeg vet egentlig ikke hvordan ståa er nå, legen jeg var hos sist mente også at å styre på for mye der inne kan irritere livmorhalsen og gjøre ting verre. Men han kjente litt etter med hånda og mente at ting var bra... Livmorhalsen blir nok ikke sterkere igjen, men den kan lukke seg en del igjen hvis den blir avlastet = sengeleie... Men så kan den nok fort åpne seg igjen om en er uforsiktig...spesielt om den er veldig myk.. Spør legene om alt du lurer på neste gang de titter innom, er ikke kjekt å ligge slik uten å vite hva som skjer.... Hold oss oppdatert da - og vet du, selv om ting ser veldig mørkt ut så venner en seg til det alikevel om det så blir sengeleie på sykehuset eller sofaen hjemme, tro det eller ei, men dagene går, -og det vil helst gå bra !!! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140047142
Solstråle77 Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #49 Del Skrevet 3. mai 2009 De målte ikke min livmorhals mer enn en gang i uka fordi de ikke ville opp og irritere den. Etter siste måling, har de nå sluttet. Da var den blitt lenger (2,9), men i og med at livmorhalsen er så myk får jeg ikke hjem. Det betyr at den er mer moden, og at dersom ting skjer så kan det skje fort. Hvis den først er myk, blir den nok ikke sterkere, desverre. i dag har jeg ligget til sengs på sykehuset i 5 og en halv uke. Mitt største ønske er nå å få komme hjem en liten tur til 2-åringen hjemme før den nye melder sin ankomst. Er nå 32+4 og det er eventuekt 10 dager igjen. Orker ikke tanken på prematur fødsel og mange, nye uker på sykehus.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140048534
øynesomtinntallerkner Skrevet 4. mai 2009 #50 Del Skrevet 4. mai 2009 Mandag mårra blues:) God morgen! Lurer på hva de mener med å " skje fort", kommer barnet i løpet av sekunder eller? Skjønner så lite og vil mase minst mulig på de her. Lurer på om jeg skal snakke med lege i dag, det har vært helligdager og jeg har liksom bare gått her i gangene uten å vite så mye. Hadde jo ønsket de skulle måle i dg, og finne den sterkeste livmorhalsen på hele agder. Tror hvertfall jeg må be mamma komme med sønnen min, men er jo litt pes å ha besøk av en på ett og et halvt på sykehusrom. Da må vi evt. ut å gå, og det er jo ikke det lureste. Huff. HAdde en ikke hatt barn hjemme hadde dette vært plankekjøring(nesten) Men savnet er stort ja:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139971402-finnes-det-noen-flere-der-ute-med-kort-livmorhals/page/2/#findComment-140049857
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå