Gå til innhold

Finnes det noen flere der ute med kort livmorhals???

Solstråle77

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er konisert. Så min livmorhals er på 3 cm. Men spesialisten jeg snakket med mente at det ytterst sjeldent var noen som fødte for tidlig pga dette. Før i tiden tok de en del mer av livmorhalsen en de gjør nå, og da kunne man føde for tidlig. Jeg har hatt en stri vei med å bli gravid ( mistet tre ganger før uke 12), så jeg spurte om de fulgte meg opp pga livmorhalsen min. Da svarte han at dette ikke var standar prosedyre lengre.. Men tro meg jeg skal spørre hver gang jeg er på kontroll ja...

Har mange venninner med korte livmorhalser som har gått til termin..

Hva er din historie da? Fint å ha noen å dele med. ER forresten i min 19 uke nå.

Hei.

Jeg har kort livmorhals etter konisering. Jeg ser at du har et innlegg lenger nede, og at du er kommet en del lenger enn meg. Og at du har vært gjennom litt komplikasjoner. Hvordan går det med deg? Ligger du fortsatt på sykehus?

Jeg er 19 uker på vei og målte livmorhalsen i dag, den er heldigvis uforandret fra da jeg målte i uke 10, dvs. 34 mm. Men jeg er veldig spent på hvordan det vil utvikle seg fremover nå som vekten på babyen begynner å bli merkbar....

Jeg kan nok ikke gi deg noen tips i forhold til din situasjon, men for min egen del syns jeg det er greit å høre erfaringer fra andre som er gravide og som har vært gjennom svangerskap med kort livmorhals. Lykke til videre. Håper du har fått kommet hjem eller at du snart får komme hjem :-) Skjønner godt at du heller vil være hjemme... Har ei jente på drøye to år selv.

Får du noe ekstra kontroll pga livmorhalsen Nr 2 i magen med termin 090909?

Er litt bekymret for dette jeg da, ( bekymrer meg for alt), selv om legen sier det ikke skal ha noe å si.... Leser jo noen historier her inne som ikke er så hyggelige når det gjelder dette....

hei

jeg er også konisert og ikke så langt på vei som dere, men har født ei jente før dette svangerskapet. det gikk helt fint med livmorhalsen under forrige svangerskap. jeg fikk en ekstra ultralyd når jeg var 26 eller 28 uker på vei for å sjekke hvordan det gikk med livmorhalsen, men alt var bra. ikke fødte jeg noe for tidlig eller, 9 dager før tror jeg. så at man er konisert skal man ikke bekymre seg for:-)) dem er flinke til å hjelpe hvis det er noe, bare husk å snakk med jordmoren deres om hva dere føler rundt det ;-)

lykke til:-)

Tusen takk for svar acf :o) Er så godt å få slike historier, da det går bra med de aller aller fleste.. Men alikevel fint å høre fra de det har gått bra med... Nå skal jeg slappe av denne helgen og lade opp til ul på tirsdag...

Nok en gang takk for svar, og ha en knall helg :o)

( og gjør ikke noe for meg å føde bittelitt før he he )

Annonse

Hei!

Jeg er i mitt andre svangerskap med kort livmorhals. Forrrige gang oppdaga de det ved en tilfeldighet i uke 27, da var livmorhalsen 0,5 cm og det bar rett på sykehus for å ligge i ro. På den tida jeg låg på sykehuset varierte lengden mellom 0,5 og 2,5 cm, så den kan bli lengre og kortere sikkert etter hvor mye man ligger... Jeg fødte i uke 37+2, og det endte faktisk med at de måtte ta vannet, da jeg hadde gått med "tullerier" i fem dager og seks cm åpning i tre dager. Da de tok vannet var prinsessa ute på 3,5 timer :)

Denne gangen var det jo en kjent problemstilling, så jeg fikk sydd på cerclage i uke 15. Får kjempegod oppfølging, er inne ca hver tredje uke for å måle livmorhalsen, og den har vært lang (mellom 3 og 5 cm) hver gang. Er sykemeldt og ligger en del, men ikke så mye som jeg hadde frykta på forhånd :) Er i uke 28 nå.

Lykke til alle sammen!

Dette er mitt andre svangerskap, og i det første hadde jeg ikke problemer med kort livmorhals. Denne gangen havnet jeg på sykehus med magesmerter i uke 27+0. Ettter diverse målinger av livmorhalsen, ble jeg sendt til Rikshospitalet med en livmorhals på 1,8. Lå der i en uke før jeg kom tilbake til mitt lokale sykehus. Da de målte livmorhalsen før jeg dro var den 1,8. Etter å ha ligget på sykehus her hjemme i en uke, målte de den til 2,5. Er i dag i uke 30+3 og ligger fortsatt på sykehus. Da de målte den i går var den 2,7 - og de har nå bestemt at jeg kan få lov til å gå og hente maten min selv.. :) Deilig å kunne gjøre noe annet enn å gå på do. :) De måler igjen om en uke, så får vi se om jeg får komme hjem. :)

legen kunne se nebbing på livmorhalsen (åpning innenfra). Noen som har vært borti dette?

Julibaby09: Hvor lenge var du på sykehus? hvor lenge gikk det fra du holdt deg i ro til du fødte?

Jeg blei lagt inn i uke 28 og låg først inne i ti dager, så blei jeg sendt hjem fordi livmorhalsen var 2,5,cm. Etter to dager hjemme var jeg på kontroll på mitt lokale sykehus og da var den bare 0,5 cm igjen og det bar avgårde med ambulanse igjen... Da låg jeg inne til jeg var fullgått 34 uker ca, og da fikk jeg reise hjem igjen da det ikke lenger gjorde noe dersom fødselen starta. Fikk rier i uke 36+4, hadde 4 cm åpning i 36+5, ble sendt i ambulanse på sykehuset igjen, hadde 5 cm åpning i 36+6, og 37 +2 tok de vannet mitt, og vips, 3,5 timer etterpå, var prinsessa ute :)

Du har virkelig gjort en god jobb med rugingen du da.. :) INgen av dem var premature heller. :) Tre uker før termin er i grunne helt greit. Det er mitt mål i alle fall. Hadde du masse kynnere da livmorhalsen ble kortere? Var de vonde?

Jeg skal forsatt være på sykehuset, men vet ikke hvor lenge. Til onsdag har jeg vært på sykehus i 4 uker. På mange måter er det trygt, i og med at jeg har denne såkalte nebbingen fra innsiden. Hjemme er vi midt i en flytteprosess, så det spørs hvor mye jeg hadde slappet av der. På en annen side savner jeg familien, men de prøver å være her en del på besøk da..

Heia, når jeg fikk førstemann målte de livmorhalsen til under 1 cm i uke 26, med nebbing (åpning innenfra) og åpning i tuppen, den var sammen bare på midten. Jeg lå på sykehus fram til uke 30, etter jeg sluttet med bricanyl hadde jeg ca 15 min mellom riene i ca 3 uker før jeg fødte i uke 33. Fikk 8!!! lungemodnings sprøyter i tiden på sykehus, og fikk ei lita jente på 2200g, alt gikk bare bra! Vi var på fødeavd. i 3 uker, hun hadde gulsot og sov mye den første tiden. Hun ble sondet (fikk mat i slange) de 3 første ukene, hun var for slapp og trøtt til å spise selv. Nå er hun 12 år og tidlig tennåring :)

Nestemann kom 3 uker fortidlig, etter lang tid med ruging :)

Nå er jeg i uke 35 med sistemann, og venter vell egentlig når som helst, håper på å ruge noen uker til. Livmorhalsen er ca 2 cm, men det har ikke så mye å si for min del. Må ligge mest mulig for å unngå kynnere som går over i premature rier. Han ligger helt nede i bekkenet å presser på, noe ubehagelig det da, men han har det bra. Nå teller hver dag for hans del, er noe lei, men bedre å ruge nå enn å ligge på sykehus med prematur baby!

Ønsker deg og dere andre masse lykke til :)

Jeg har desverre veldig dårlig erfaring med konisering og dårlig livmorhals.

For de aller fleste går disse svangerskapene bra. Jeg ble også fortalt at det ikke skulle bli noen problemer. Både fra leger og gynekologer. Jeg slo meg til ro med det, noe jeg så absolutt ikke skulle ha gjort.....for nå ligger lillegutten min på kirkegården, og det ensete jeg kan gjøre for han er å pynte i "hagen" hans.

Jeg ble konisert på januar i fjor, ble gravid like etterpå.

25 juli i fjor mistet jeg lillegutten min pga tidlig vannavgang og svekket livmorhals. Han ble født i uke 22+2. Han levde i 1 time 40 minutter. Men ikke noe ble gjort for å berge han...hadde jeg bare kommet 5 dager lengre, så hadde de ivertfall prøvd.

Ser det har blitt komentert fra noen her at en ikke skal bekymre seg. Vel, jeg har altså en helt annen erfaring. Jeg mener absolutt korte livmorhalser skal tas på alvor!!!! Få en skikkelig flink lege til å måle lm.halsen. Mange har målt feil på meg....

Nå er jeg gravid igjen. Har kommet meg til uke 24 i dag. Cerclage ble sydd på i uke 14. Jeg tar det veldig med ro, blir mye sofaen. Er ikke på jobb, løfter ikke osv. Nøye med hygiene, ingen sex...

Jeg blir godt oppfulgt dette svangerskapet pga min tidligere historie heldigvis.

Ønsker dere alle lykke til!!!!

Lykke til Jorunn denne gangen går det bra. Du er desverre en av få som opplever noe så grusomt som å miste et barn. Jeg kommer også til å høre om å bli fulgt opp ekstra nøye, men er jo faktisk sånn at det er veldig sjeldent det skjer noe slik som skjedde deg. Blir konisert ca 12000 jenter hver mnd i Norge...

Sist jeg målte min livmorhals var den på 3 cm, noe som skulle holde i lange baner i følge den spesialisten jeg var hos. Blir gudsjelov fulgt opp ekstra godt denne gangen grunnet andre problemer, så skal mase veldig på at de sjekker livmorhalsen hver gang ja... Blir en gang i mnd framover.

Har 4 venninner som er konisert og alle de har gått til termin, så jeg trøster meg med det. Men ekstra trist å lese om hendelser slik du har opplevd...... Masse masse lykke til videre..

klem

Annonse

Hei "Baby 09 was made in London ;O)"

Jeg skjønner godt at du er bekymret for dette - det er jeg også :-) Syns jeg stadig går og kjenner etter om det er noe "galt"... Men vi får trøste oss med at det går bra for de fleste!

Jeg ba fastlegen min om henvisning til spesialist tidlig etter at jeg fant ut at jeg var gravid - og fikk det. Jeg var første gang hos han i uke 10 og han ville da ha en ny kontroll i ca uke 20. For, som han sa, hvis det skulle komme en senabort før den tid er det lite man kan gjøre fra eller til, og at det er fra ca uke 20 vekten på fosteret begynner å øke og det begynner å bli viktig å forebygge prematur fødsel...

Han vil ha en ny kontroll om 4 uker (4 uker etter sist). Han sa at det kan være lurt å ikke stresse for mye og å prøve å ligge ned litt i løpet av dagen. Jeg skal være obs. på blødninger og hvis jeg får kynnere, da bør jeg ta kontakt med han eller fødeavd.

Får du ikke noe ekstra oppfølging?

Hei igjen "Baby 09 was made in London ;O)"

Glem det siste spørsmålet mitt. Nå såg jeg at du får jevn oppfølging :-) Det er veldig bra! Lykke til med graviditeten. Vi får krysse fingrene (og beina ;-) og satse på at babyene våre holder seg inne til de er modne og klare til å møte verden.

Ja denne gangen MÅ det gå bra....

Fikk en skikkelig trykk i trynet for noen dager siden da det viser seg at jeg i tilegg har gbs i skjede og urinveier, men det er en annen sak. Ivertfall uansett ikke bra med min lm-hals.

Jeg vet ikke om det finns noen eksakte tall på hvor mange som mister pga konisering. Det er veldig få ja.

Men i fjor høst ble det utarbeidet en ny rapport som viser at vi som er koniserte har 4 ganger så høy risiko for senabort/for tidligfødsel enn de som ikke er det. ( og det er det ikke alle gynekologer som har fått med seg en gang)

Sammenhengen er der. Etter at jeg mistet lillegutten min er jeg i kontakt med flere som har mistet etter konisering.

Konisering fører ikke bare til kort livmorhals, men også siden den nederste delen av lm-halsen er borte, er det enklere for bakterier å komme inn til fosterhinna. Den naturlige barrieren for bakterier er altså borte.

I dette svangerskapet ble det vurdert frem og tilbake med cerclage. Livmorhalsen min er 3 cm. Altså ikke veldig kort, men i nedre grenseland. Det ble enten målinger hver 14 dag eller cerclage. Med min historie, og siden lm-halsen kan forandre seg veldig fort turte jeg ikke annet enn å sette på cerclage.

Jeg vil absolutt ikke skremme noen, men anbefaler alle som er koniserte å få en måling.

Med lillegutt fikk jeg en måling i uke 8, da fikk jeg beskjed om at lm-hals var lang og at jeg ikke skulle ha noe mere oppfølging. Dette ble altså skjebnesvangert.....

Jeg skulle selvfølgelig hatt målinger senere da ungen begynte å bli tyngre...

Blir nå oppfulgt på st.olavs, og har en veldig flink lege med x-antall titler som samtidig er fortåelsesfull og tar meg på alvor. Det er betryggende.

Lykke til!!!!

Hei Nr 2 i magen med termin 090909. Ja jeg får ekstra oppfølging, men det er ikke pga koniseringen. Jeg må gå på blodfortynnende skjønner du, og har mistet 3 ganger før. dette er før uke 12..

Måtte nesten be for at han skulle sjekke lengden på livmorhalsen min sist. Følte meg nesten dum som spurte.

Hvis det stemmer det Jorunn 77 sier med den forskningen om at vi har 4 ganger så store sjanser for å føde tidlig er det så rart at man ikke har en standard oppfølging av oss som er konisert... Merkelige greier,... Jeg skal iallefall mase til tirsdag, da skal jeg på ordinær ul.....Da er jeg 18 + 5.... Huff er det ikke det ene, så finner man alltid noe annet å bekymre meg over. Akkurat nå er jeg veldig negativ da, men hadde vært så typisk min flaks at noe skulle skje nå :(....

MEN dette skal gå :o) Masse lykke til videre du også :)

Min livmorhals var også på 3 cm sist jeg målte i uke 13 :o)

Bare mas om å få sjekket den du. Bedre å få det gjort enn å gå å lure...

Vedlig bra at du får så god oppfølging syns jeg!!!

Forsto det slik at legen min hadde vært med å utarbeide denne rapporten som viser vi har 4 ganger så høy risiko.

Jeg har ivertfall snakket med gynekologer i ettertid som ikke har gjort seg kjent med dette, og det syns jeg er veldig dårlig.

Samtidig vet jeg at gynekologer har forskjellige meninger ang oppfølging av koniserte. Dette er helt sikkert pga. deres erfaringer. Slik er det desverre.....(kun 1 gynekolog som ville sende meg til ekstra ul, men legen glemte å sende henvisning, da jeg endelig fikk den hadde jeg født)

Siden det går bra med de absolutt aller aller fleste, og at det samtidig er et økonomisk spørsmål er det ikke standardoppfølging med ul måling.

Fatter ikke at det skal være så vanskelig å få en måling...virker nesten som det må gå galt før en får hjelp. Nå har jeg fri tilgang på sykehuset.

Jeg har også mye kynnere. Hadde det i forrige sv.skap og i dette. Tar de mye med ro, det hjelper å ligge.

Ang. dette med kynnere er det også ulike meninger. Noen mener det er modning, og ikke farlig. Samtidig KAN det være vanskelig å kjenne forskjell på kynnere og rier har jeg hørt.....

Hm.... Synes det er rart at det ikke er like tett oppfølging når det gjelder dere med kronisert livmorhals. Jeg for min del har ikke det. Vi vet ikke helt hvorfor min er kortere, men antakeligvis er det magesmerter som har pårvirket til sterke kynnere - som igjen har gått over til premature rier..

Her på sykehuset tar de min tilstand på alvor. De siste dagene har jeg fått lov til å opp og gå litt.. Deilig. Bkir vel målt igjen i slutten av uka...

Ja virker nesten som det må gå galt en gang før man får noe hjelp og oppfølging. Med meg har det jo gått galt tre ganger allerede og vi har brukt to år på å bli gravid, så jeg skal mase i morgen ja. I natt har jeg hatt masse kynnere, nesten ikke sovet, så skal bli godt å komme seg til legen i morgen. Kynnerne er over på bare noen sekunder, og de gjør ikke vondt....

Jeg skal jo få ul uansett, så jeg håper de gidder å ta en titt på livmorhalsen også.... Forrige gang målte han på magen, ikke vaginalt.

Vet dere om man må ha vaginal ul for å så om den er " slapp" eller ikke???

Hei jenter , slenger meg på denne tråden her, veldig kjekt å "snakke" med noen i samme situasjon.

Jeg har ikke kort livmorhals i utgangspunktet, men stort trykk har gjort at den gir etter.

Jeg er førstegangsgravid med tvillinger og har i grunnen vært i kjempeform hele vegen. Men på kontroll i uke 24 nevnte jeg at jeg hadde kjent en del nedpress. Cervix ble undersøkt og det viste seg at jeg hadde begynnende åpning innenfra, men den var lukket ca 16 mm utenfra. Jeg fikk satt på en gummiring rundt cervix for å forsterke.

Jeg lå til observasjon på sykehuset til dagen etter,men fikk så reise hjem med sengeleie, har lov å gå på do/stelle meg.

En uke senere var jeg inne på måling, og det var veldig positivt. Cervix hadde lukket seg mye og det var lite tegn til nebbing, ble målt at den nå var 37 mm :-)

Så nå er jeg hjemme, men må fremdeles ta det med ro, mye sofasliting, men kan nå bevege meg rundt i leiligheten. Etter som jeg forstår så kan lengden på livmorhalsen variere en del så tar ingen sjanser, spesielt jeg som har to i magen da blir det en del trykk nedover.

Har fremdeles lenge igjen til termin, men er nå ihvert fall passert 27 uker nå. Hver uke er en seier føler jeg :-) På onsdag er det ny kontroll og måling, så er veldig spent på hva den viser.

Jorunn: Min dypeste medfølelse til deg som har mistet, ufattelig trist. Men denne gangen skal det gå vegen !!

Solstråle77: Fryktelig slitsomt å ligge på sjukhus, er veldig glad for at jeg kan være hjemme, men hold ut,, det er verdt det :-)

Lykke til videre alle sammen ; klem fra meg

Baby 09 was made in London ;O) : Ja, livmorhalsen må måles med vaginal ul for å få en eksakt måling. Legene ser den fra utvendig ul også, men noen målinger får de ikke til.

Ps. ved å presse i nedre kant av magen/rett ovenfor cervix med en hånd, vises det godt om den har begynt å svikte innenfra .

Gitte: Så bra at du har fått snørt igjen cervix. Jeg har god tro på at det virker. Så bra at du har passert 27 uker, det er ikke verst!!

Lykke til!!!

Da skal jeg be om en vagina ul i morgen.. Håper bare JM gjør dette for dette er en ordinær ul. Men så lenge de klarer ¨å ta en ul på magen gjør de sikkert en vaginal også... Sist målte han ved ul på magen da han målte tappen til 3cm.... Han var spesialist, så rart han ikke tok en vaginal ul da..HMMM

Blir bare mer og mer urolig jeg nå. Pokker også... skal bli deilig å få unna morgendagen

Baby 09 was made in London ;O):

Vet ikke om jordmødre gjør dette, eller om det kun er spesialistene som har utstyret til det. Jeg ville forklart jordmor din bekymring, og fått en spesialist til å sjekke cervix med det samme du er der!!! Det tror jeg og håper du vil få.

Legen min så også på cervix første gangen med ul på magen etter cerclage inngrepet(for å unngå infeksjon,nyoperert) Han så ivertfall at det ikke var noen åpning, men noen eksakt måling ble ikke gjort da.

Rart de ikke bruker innvendig ul ja, det er jo en grunn for at spesialistene har det. Og det er jo nettop for å måle cervix.

Jeg ønsker deg masse lykke til i morgen!!! Det er deilig etter en kontroll ja, blir skikkelig letta etter hver gang jeg!!

Klem!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...