Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Jeg er nå i min 18. uke, og har gått på antidepressiva i flere år. Men sluttet brått da jeg ble gravid. Sikkert ikke særlig lurt. I dag var jeg hos jordmor, som sendte meg videre til lege i morgen. Må nok begynne med medisinen igjen. Jeg er skikkelig deprimert nå, selv om jeg greier å glede meg over babyen og forskjellig, så føles det meste tungt og fælt. Men jeg er så livredd for å ta medisiner når jeg er gravid. Hvis babyen viser seg å ha en misdannelse på ett eller annet vis, kommer jeg aldri til å tilgi meg selv for å ha begynt på tablettene igjen. Men håper legen ihvertfall gir meg de som er minst farlige, hvis det er noe som er bedre enn noe annet da....? Ble kanskje bare rot dette, måtte bare få det ut på et vis....
Anonym bruker Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Hei! Forstår godt hvordan du har det. Jeg har også brukt antidepressiva i mange år og sluttet da jeg ble gravid etter å ha stått på lav dose en periode. Jeg ble også dårlig igjen, men har ikke begynt med antidepressiva igjen ennå fordi jeg har hatt effekt av akupunktur, gått til psykiater og vært sykemeldt største delen av svangerskapet. Er i uke 38 nå og skal begynne igjen med antidepressiva rundt fødselen. Hadde begynt igjen før hvis jeg ikke hadde hatt effekt av akupunktur. Vil bare si at antidepressiva ikke har vist å gi økt risiko for misdannelser bortsett fra en type som har vist bittelitt økt risiko for hjertemisdannelser. Uansett er du nå i uke 18, og er dermed over den tiden da organene dannes, så faren for misdannelser er over. Noen anbefaler å trappe ned igjen dosen de siste ukene før fødsel for å unngå abstinenslignende symptomer hos babyen, men det må veies opp mot faren for at du skal bli syk igjen. Foreløpig er Zoloft/sertralin den typen antidepressivum som anbefales ved oppstart under graviditet og amming, men de fleste anses som relativt trygge. Ønsker deg lykke til med resten av graviditeten! Prøv å fokuser på at det er godt gjort at du har klart å kutte ut medisinene de første 12 ukene som er mest kritisk mtp misdannelser. Det viktigste er at du blir i form til å ta deg av barnet ditt slik som du ønsker!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Tusen takk for svar og oppmuntrende ord!! :-) Jeg bruker Citalopram, legen nevnte kun en type som var "verre" enn de andre, så da fortsetter jeg å bruke den jeg brukte før jeg ble gravid. Og som jeg vet har effekt hos meg. Nå gleder jeg meg bare veldig til de begynner å virke, kan vel ta ett par uker. Skal ta en halv tablett om dagen den første uka, og så en hel hver dag etter det. HI
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Hei, vil bare si at jeg føler med deg, led fryktelige kvaler da jeg ble gravid, for måtte fortsette på antidepressiva, det funket bare ikke uten :-( Gikk på lav dose da, men legen mente det var verre for baby at jeg var depimert, enn sjansen for misdannelser. Undersøkte masse rundt dette for meg! Og fødte en frisk flott baby etter et helt normalt svangerskap! Hang-in-there:-) Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå