Gå til innhold

Strikket hentesett i juni/juli!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til at svigermor skal strikke hentesett til lille gutt som han skal ha på seg hjem fra sykehuset.

hvilken type garn bruker dere?

Og har dere noen oppskrifter dere vil dele??

Fortsetter under...

Skrevet

man vet jo aldri her i landet da, om det er alt for varmt, eller ikke...

jenta mi ble født midt under en trope-varme periode i juli, vi kunne sikkert ha tatt henne med hjem fra sykehuset naken... har pakket fram babyklær nå, og ser at vi har bare tynne bomullsklær... (er fornøyd jeg da, så får jeg kjøpe litt nytt til vi får om 3 uker maks)

men det er jo sjeldent det er SÅ varmt som det var da, og de påstår jo at ull -regulerer- varmen. ellers går det jo an å strikke i bomull også

jeg strikker masse selv, favorittgarnet til babyer er Lanett (det er ull, som kan vaskes på 40 grader i maskin på ullprogram)

har ikke noe favoritt bomullsgarn, men har ikke kommet over noe som ikke har vært bra...

veldig greit at det kan vaskes i maskin da, jeg orker aldri å håndvaske noe...

Skrevet

Mandarin Petit er et fint bomullsgarn :o)

Jeg strikket hentesett til min søster i Lanett, og det ble brukt både i August og i Mars... Nå holder jeg på å strikke hentesett i Lanett til meg selv også :o)

Skrevet

jeg har også strikket hentesett i lanett -til meg selv-... kjekt å ha ull i mai, strikket er jo ikke veldig tjukt tøy.

tror jeg kommer til å bruke bomull hvis jeg strikker noe mer til sommermånedene juni/juli, men jeg har jo allerede noen sett i ull som kan passe da. -som sagt kan jo temperaturen variere mye... har ikke brukt ull i varmen selv, så vet ikke om ull eller bomull er best... ull skal jo i prinsippet regulere varmen bedre enn bomull.

-Er det noen kloke koner her inne som vet hva som er best?? :)

mandarin er fint ja

har også brukt en del garn fra drops, det er 20-30% billigere enn andre "sammenlignbare merker", men har like god kvalitet etter hva jeg har merket. de har et bomullsgarn som heter safran

her kan du kikke litt på gratis oppskrifter hvis du vil:

http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php

(eller bare skriv www.garnstudio.no)

du kan også se hefter som de har i strikkebutikkene her bl.a:

www.sandnesgarn.no

www.dale.no

www.dustorealpakka.com

Skrevet

BABYULL!!!!! Ikke bomull. Bomll blir vott og puster ikke slik som ull gjør. Ull varmer når det er kaldt og kjøler når det er varmt. Det er alltid best med ull. Da blir ikke barna syk!!

Skrevet

Bruk et tynt bomullsgarn, og gjerne en strikkeoppskrift med hullmønster eller annet luftig strikk. Det finnes en fin oppskrift i det siste gravid-bladet :)

Annonse

Skrevet

Må bare kommentere Lillemarits innlegg. Jeg er selv en svoren ull-fan, men jeg mener likevel at det er en overdrivelse å si at ull avkjøler når det er varmt. Hvem tar vel på seg en strikket ulljakke i sommervarmen for å kjøle seg ned?

Når man sier at ull regulerer varmen også når det er varmt, betyr det ikke at ull avkjøler kroppen når det er varmt, men snarere at man ikke blir så kald dersom man skulle bli svett. Alle som har vært på tur vet at man blir iskald dersom man blir svett med bomullsklær innerst, mens man ikke blir like kald med ullklær innerst. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at det ikke går an å bli for varm med ullklær på!

Jeg ville med andre gått for et tynt bomullsgarn strikket i et eller annet luftig mønster, slik mange foreslår her.

Skrevet

tror jeg må si meg enig med ***Juanita*** her,

tenkt deg selv å sitte med ulljakke på i sommervarmen da...

Skrevet

Det går ikkje an å "tenka seg" eit eller anna. For oss vaksne er det utenkeleg å gå med ull om sommaren, men det er fordi me produserer varme sjølv. Det gjer ikkje nyfødde! Dei klarer ikkje halda varmen av seg sjølv, men må få tilført varme gjennom klede og gode tepper. (Det lærte eg på fødselsførebuande kurs, av jordmor). Så det skal litt til før barnet vert for varmt. Eg skal definitivt ha ullklede på babyen min. Eg har strikka bukse, jakke, hue og sokkar som hentesett, i Lanett. Kan heller regulera det ein har under, evt det ein har over der igjen.

Lukke til alle saman!!! :)

Skrevet

Vi bruker ull hele året. Både liten og stor. På sommeren bruker vi ull/silkeblanding.

For dere som sier det er forvarmt: Da kan jeg fortelle dere at i gamledager så la man saue/lammeskinn på ryggen når man jobbet i sola på de varmeste dagene, fordi ullen regulerer varmen så bra.

F.eks når de hesjet høy, å det er en tung jobb man blir vanvittig varm av.

Skrevet

Jeg ville foresten ha brukt ull/silke garnet man får kjøpt hos blant annet nøstebarn.

Skrevet

jeg bruker lerke, et ganske nytt garn fra dale tror jeg. det er 52% merino ull og 48% bomull... de kaller det "sommer-ull" og "vinter-bomull". jeg strikker et teppe med garnet nå, og det kjennes helt fantastisk ut!

Skrevet

må alt nøstebarn garn vaskes med spesielt middel, eller kan man bare bruke milo??

Annonse

Skrevet

man kan strikke i bambus, eller som min mor gjør nå; melkesyregarn eller no sånt het det vist. Det er helt utrolig mykt.

Må bare nevne at sommeren 2007 var ufyselig, iallefall her i indre østfold, og at jeg brukte mye ull til lillewirre den sommeren. Enda hun er født i fenruar.

Skrevet

sommeren 2007 var ufyselig her også, ufyselig VARM juli da jenta mi ble født...

men sånn er det jo, man vet aldri om det blir 4 grader eller tropevarme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...