Tvillingmamma til 3 gull Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Vet det har vært lagt ut noen her før.... Noen som kan hjelpe meg?
<3 + <3 + ? Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Jeg pleier å skrive for en uke av gangen. Du kan jo evt gjøre det og spare på listene. Etter 3-5 uker begynner du bare på nytt igjen. Da blir det ikke så mye på en gang.
2søtesmåh Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Har du sett på TV i kveld...5 ukers meny var jo dritlurt da....Blir jo faktsik over en måned mellom hver gang man har samme rett..Hvis man har fantasi til å finne på 35 retter da.... Hva med å begynne med 5 fredagsretter, 5 lørdagsretter og 5 sødagsretter? Fredag er "Kosemat" for hele familien hos oss,-barnevennlig altså.... Lørdag er det grøt på dagtid og kosemat for bare oss voksen på kvelden (da kan vi ekperimentere. Åpen der kanskje.Og bare uliek typer grøt....på menyen altså). Søndag prøver vi å ha søndagsmiddag i "gammeldags" vri,- svinestek, hjemmelagede kjøttkaker, saltkjøtt og kålstappe, koteletter med tilbehør osv..... Mandag til torsdag er hverdagskost-dagene..... Hvordan har dere det? Noen som har tips til meg ut fra dette eller??? Eller ligger planen til den damen ut på nettet??? Vært moro å sett den....
mamman til to gutter Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 vi er fryktelig dårlige til å planlegge middag for flere dager av gangen og middagen blir gjerne bestemt i butikken samme dag som den skal spises. Ettersom fantasien min ikke er på topp etter en dag på jobb, så var det gjerne de samme middagene som gikk igjen før jeg bestemte meg for å skrive ned hver dag hva vi spiste til middag. Når jeg hadde det skriftlig hva vi spiste, så ble det enda tydeligere hvor lite variert vi spiste, så da gikk det litt sport i å finne på nye middager og etterhvert fikk jeg middagslister for ca4uker. Noen av middagene er de samme, men det er yndlingsrettene til sønnen vår som feks pasta og kjøttsaus. Jeg har de ikke skrevet ned som systematiske lister, så jeg legger dem ikke ut, men bruker dem som inspirasjon. Dette var bare ment som et tips til hvordan du kan lage noen selv:-) (noen av rettene har jeg forresten funnet på div middagstråder og på kokebokdeforumet her på dib)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Tidligere hadde vi 2-3 ukers menyer... =)) kanskje jeg skal gå tilbake til det.. Er jo veldig lønnsomt egentlig =)))
line_n & sara Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 jeg har skrevet ned rettene jeg lager regelmessig på en lapp, og velger litt utifra den (lettere når man ser oversikten forann seg!) regner med å få litt rutiner når sara blir eldre, feks storesøstra mi med 3 barn, har spagettifredag og pizzalørdag. lett for ungene å forholde seg til! men så er jeg en ikke kjøtteter på lavkarbodiett, så her må vi være kreative! lenge til pasta og pizza her!! dersom du er glad i matlagning, kan du jo begynne å blogge om middagene du lager, det gjør jeg, og lar sambo finne noe derifra dersom han skal lage middag og ikke vet hva han skal lage (eller hvordan) bloggen har bilder og forklaringer, slik at han klarer å lage rettene. så hjelper det meg også, får en fin oversikt over mitt repertoar! adressa er hobbykokka.blogspot.com dersom du vil inspireres!
<3 + <3 + ? Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Jeg pleier å ha en viss plan om at jeg i løpet av ei uke skal ha 2 fiskemiddager 1 middag med kylling 1 med rent kjøtt 1 med mye grønnsaker gjerne noe lettvint (kjøttdeigmat eller no) hvis vi skal noe spesielt en dag. noe kosemat i helga. Vips er uka fylt. Ikke hver uke det blir perfekt da, men ingen er vel perfekt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. april 2009 #8 Skrevet 16. april 2009 hehe.. jeg lager bare middag i gjennomstnitt 3-4 dager i uken.. så de menyene funker ikke. men så lenge jeg har karbonadedeig eller fisk i fryseren så er det jo alltid enkelt å lage noe. i dag hadde vi alternativ fiskesuppe... hehe... ble ganske godt i forhold til hva jeg trodde på fohånd.. hehe 1 pose grønnsaksuppe grønnsaker som poteter, gullerøtter osv litt tomatpure 1 1/2 fiskebuljong terning (småen spiste den siste 1/2 delen :S) og fisk seff og hvitløksbrød det ble faktisk digg
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 Jeg lager middagslister ut av den listen her + at jeg har en annen liste på en cd. Men den cd`en finner jeg ikke i skrivende stund. Denne listen er ikke satt opp for de neste dagene, da endel retter er det samme, hehe;o) Det kan bli litt kjedelig med kylling 3 dager på rad liksom Du må nok plotte inn selv, men jeg fikk mange gode tips til å sette opp mine egne lister ved å se hva andre gjør. Dessverre funket ikke de ferdige middagslistene jeg fikk fra noen av de snille dib-damene - pga forskjellige aktiviteter som gjorde at en skikkelig potetmiddag ikke kan begynne å bli lagd kl 2030 på kvelden liksom (Beklager caps lock, jeg prøver ikke å roooope ut, er bare lagret slik i excel programmet mitt.. ) Er det noen matretter du lurer på (oppskrift), så har jeg de i hodet. PØLSER, LOMPE, LØK HJEMMELAGET PIZZA PICNICSKINKE OG RØKTE KJØTTPØLSER + POTET + BROKKOLI M/BRUN SAUS GRYTERETT KAPTEINENS FYLTE RØDSPETTE LASAGNE MOUSAKKA FISKEKAKER BRUN SAUS FISKEBOLLER HVIT SAUS KYLLING (GRILLET) + RIS TACO KYLLING TANDOORI KYLLING OVNSGRATINERT HAMBURGERE LAPSKAUS (LAGES OFTE AV RESTER) PIZZA GRANDIOSA/BIG ONE WOK KJDEIG SPAGHETTI + SAUS KJDEIG, RIS UNCLE BENS LØVBIFF M POMMES FRITES/RIS CHILI CON CARNE PITABRØD m/kjdeig (biff) PANNEKAKER + TOMATSUPPE PITABRØD M KYLLING BRENNENDE KJÆRLIGHET PITABRØD M BIFFSTRIMLER PØLSEGRYTE POTETBÅTER + KYLLING http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=13507 http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=13512 http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=13414 JOIKABOLLER KJØTTKAKER KJØTTBOLLER HJEMMELAGEDE KJØTTKAKER SCAMPI ØRRET (I OVNEN) LAKS (I OVNEN) TORSK (KOKT) FÅRIKÅL KOTELETTER http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?tema=tradisjon&artid=9100 FISKEGRATENG SEIBIFF M/LØK SODD KARBONADER TILSLØRTE GRØNNSAKER
solei Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Får da være måte til planlegging..hehe. Jeg er alt for glad i mat til å planlegge mer enn en uke. Det vil si at jeg handler en til to ganger i uken og lager det jeg får lyst på. Bruker det jeg har handlet inn. Planen har jeg i hodet mitt dag for dag. Men jeg elsker å lage middag da!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå