Gå til innhold

Skal/kan jeg bare gi opp den ene puppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg har siden dag én hatt ammeproblemer, men det ene har løst seg etter det andre. Klarte å fullamme fra Bo var 6 uker, og nå er han straks 6 mnd. Men de siste 2 månedene har han kun villet ha den ene puppen. Jeg jobbet masse med problemet den første tiden; pumpet for å øke produksjonen, la han i tvillingstilling, ammet han på den dårlige puppen om natten, men det ble mindre og mindre, til jeg en dag gav opp. Jeg orket ikke forbinde amming med strev og krangling når han alltid kun har trengt én pupp for å bli mett.

Så nå har jeg brukt den dårlige puppen til grøtmelk - pumpet morgen og kveld, ikke noe mer enn det - og produksjonen har blitt mindre og mindre. Nå får jeg ca 20 ml ut når jeg pumper. Jeg kunne kanskje fått ut mer, men med en superaktiv baby så har jeg rett og slett ikke tid og ork til å pumpe dagen lang.

Så er da spørmsålet; skal jeg fortsette å pumpe morgen og kveld, og fryse melken, eventuelt bruke den i mat/grøt, eller skal jeg gi opp hele puppen? Eller skal jeg gi det enda et iherdig forsøk - pumpe masse dag og natt, for å forsøke og fikse problemet?

Det kan nevnes at det alltid har vært svakere utdrivningsrefleks på denne puppen + at brystvorten er minimal på denne i forhold til den andre puppen.

Må også få meg at jeg ønsker å amme leeenge - har ingen intensjoner om å gi opp ammingen på lenge enda. Da er det kanskje verdt strevet med å fikse problemet? Eller?

Hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper noen som har erfaring med å bare amme fra en pupp kan svare, jeg har hatt det samme problemet som deg... gutten min er snart ett år. Jeg ammer ennå, pumper den han ikke vil ha, bruker i grøt/kaster. Jeg er så glad for at jeg har kunnet amme så lenge, kan godt tenke meg å holde på litt til, men føler at det er på tide å slutte med den pumpinga. det stjeler mye tid og jeg har et barn til.

Skrevet

Jeg er i grunnen i samme situasjon. Har en gutt på 6,5 mnd som jeg har fullammet. Begynte med grøt og frukt like før 6 mnd. Har mye mer melk i den ene puppen, og der også myyye kjappere utdrivningsrefleks. Nå spiser han grøt 2 ganger om dagen + middag, og er generelt mindre interessert i melk. Den "dårlige" puppen er så og si uinteressant. Eneste gangen i døgnet det går bra er kl 06, for da har han ikke spist på 11-12 timer, og melken kommer fort. Resten av dagen er det bare tull om jeg legger han til på denne siden. Men - når jeg bruker nesesprayen Syntocinon går det en del ganger faktisk greit! Har du prøvd den?

Uansett - jeg har melk nok i favorittpuppen her. Han kommer til å ta mindre og mindre melk fremover, ettersom det blir mer fast føde. Jeg kommer ikke til å stresse med å holde produksjonen oppe i den dårlige puppen. Hadde sikkert stresset med det om han var mye yngre, men ser ikke poenget nå. Er jo som du sier mye stress med denne pumpingen, og ikke minst kavingen for å få knerten til å spise.... Og det er fullt mulig å fullamme på en pupp. De som ammer tvillinger, andre som har hatt omfattende ammeproblemer osv...

Jeg kommer til å veksle på å amme fra høyre og venstre, og bruke spray av og til. Blir det mest kav så gir jeg meg og ammer bare fra favorittsiden hans :) Når det gjelder grøt så brukte vi kun én pakke av typen som skal blandes med melk. Orka ikke pumpestyret, så blandet med NAN (hadde aldri fått mme før). Så gikk vi over på 6 mndgrøt, som blandes med vann...

Skrevet

Jenta mi hadde fra hun var ca. 3 mnd favorittpupp, den andre var det alltid mye styr med - det ble derfor til at hun i hovedsak fikk fra favorittpuppen (ga av og til fra den andre på natta). Styra lenge med pumping og frøys ned melk, men fant ut etterhvert at det bare ble mye stress og at det egentlig ikke var nødvendig. Brukte litt av mm fra den andre puppen i mat i overgangen til fastføde når hun var rundt 6 mnd. Etter 6 mnd har jeg bare ammet fra favorittpuppen og det fungerer kjempe bra. Hun er nå 9 mnd og jeg har mer enn nok melk til henne i den ene puppen. Så min erfaring er at det ikke er noe vits i å stresse med pumping, men heller kose seg med ammingen med "favorittpuppen" både for deg og babyens del.

Lykke til!!

Skrevet

Hei,

Kjenner meg igjen i situasjonen din. Jenta mi er 9 måneder og ammer nå bare på den ene siden. Jeg har gitt opp den andre. Pumpet en stund, men nå orker jeg ikke det lenger.Føler ikke at det er noe problem, da jeg har nok melk på den ene siden. ( også er det jo rålekkert med at den ene puppen er mye større enn den andre da..he he.. regner med at det retter seg når jeg slutter å amme) Har også tenkt å amme lenge og tenker ikke lenger på at jeg bare ammer på en side.

Skrevet

Jeg ga opp den ene puppen da eldste var 10 mnd, hadde da hatt mindre melk på den siden siden gutten var 2,5 mnd. Ammet på bare én pupp til han var 2 år.

Gikk fint det :) En lettelse å slippe å styre med den som det var lite i, og som han ikke ville ha.

Skrevet

Da jeg ammet jentungen ga jeg opp høyre pupp når hun var 3 mnd.

Hun knakk kragebeinet under fødselen og hadde dermed vanskelig for å vri hodet til den ene siden. Tvillingstilling ble upraktisk etter hvert som hun ble større, og hun protesterte vilt mot den "vonde" puppen på slutten av de 3 mnd. Fortsette å pumpe den en måned til, men det resulterte bare i full fryser så da sluttet jeg med det også..

Resultatet ble en pupp som etter 4 år fortsatt er en anelse mindre enn den andre - ikke merkbart i følge samboern min, men jeg ser det godt selv.. Men nå er det jo bare samboern min og jeg som skal borti dem så da er det jo ikke så farlig :)

Sluttet forøvrig helt å amme når hun var 8mnd.

Skrevet

Hei

Jeg har siden snuppa var tre-fire mnd, bare ammet på en pupp. Dette pga infeksjoner jeg ikke ble kvitt i den andre puppen. Det har fungert helt fint. Hun er nå snart ni mnd. Den puppen er blitt litt større, men det er ikke noe jeg tenker over faktisk :-)

Skrevet

Du trenger ikke opprettholde produksjonen for å langtidsamme. Kjenner til og med ei som amma til fire og et halvt år, på en pupp ;) Den ene puppen klarer brasene den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...