Gå til innhold

Hmmm; har nettopp fått vite at jeg venter tvillinger....

hæppi;)

Anbefalte innlegg

Jeg er 7+1 i dag, og har fått vite at jeg venter tvillinger. Har en datter som nylig har fylt to år, og ønsket oss veldig et søsken til henne. Men det hadde aldri falt meg inn at det kunne komme to på en gang! Fikk litt sjokk; og må innrømme at jeg vet ikke om jeg er så veldig glad akkurat nå. Håper ingen tar anstøt av det. Googlet tvillingsvangerskap, og syntes ikke det var noe lystig lesning. Større risiko for ditt og datt av skumle ting.Har nettopp begynt å jobbe igjen, og hadde håpet å kunne fortsette med det en stund. Grunnet at jeg tidligere har brukt opp sykepengerettighetene mine, så må jeg jobbe til jeg er 26 uker på vei før jeg evt. kan sykemeldes igjen. Men med datteren min jobbet jeg til èn uke før fødselen, og så for meg det nå også. Men leser at de anbefaler sykemelding fra uke 20, og blir litt stressa over det. For det kan jeg bare ikke. Ikke har jeg lyst til å bare gå hjemme heller. Er sinnsykt kvalm hele døgnet;men fungerer ellers greit. Ser at dette ble litt langt; men hadde behov for å tømme meg litt tydeligvis;). Svar tas imot med STOR takk. Gjerne svar om at det ikke blir så ille som jeg tror;). Og at den hersens kvalmen gir seg etterhvert.

Fortsetter under...

Først og fremst: Gratulerer så mye med to i magen :-)

Forstår godt at du har blandete følelser, men du skal se at dette nok kommer til å gå veldig bra.

For meg kom ikke tvillingbeskjeden som noen stor bombe da de ble laget vha ivf og det ble satt inn to egg. På den annen side blir jeg alenemor og får nok å gjøre...men jeg gleder meg masse.

Det er min første graviditet så har ikke noe å sammenligne med, men de første 24 ukene var jeg ei superform. Var ikke kvalm og holdt vel omtrent samme aktivitetsnivå som før. Slet derimot endel med søvnmangel og forstoppelse. Ble sykemeldt 100 % i uke 20 pga tung jobb.

På kontroll i uke 24 ble det oppdaget ettergivende livmorhals og begynnende åpning. Var jo ikke noen kjekk opplevelse, ble innlagt i et døgn og hadde sengeleie en uke hjemme etterpå. Livmorhalsen stabiliserte seg og nå ser det ut som det har roet seg, men må fremdeles ligge mye og ta det med ro. Er glad for hver uke som går.

Men dette trenger IKKE hende med deg !!! Men det er altså en av grunnene til at man skal ta det med ro - og helst sykemeldes i uke 20-22, spesielt hvis en har tung jobb. Er viktig å hvile mye og avlaste.

Du kan kanskje få svangerskapspenger istedet for sykepenger?? Sjekk ut om det er en mulighet. Mange som får godkjent det som tvillinggravid for ikke å bruker opp sykepengekvoten.

Bortsett fra det med livmorhalssvikten, er jeg egentlig i veldig god form (er 26+4) fremdeles. Er ikke blitt spesielt stor, lagt på meg ca 7 kg, men det kommer vel litt mer på slutten.

Forstår godt at kvalmen må være veldig plagsom, men den gir seg nok om få uker...hold ut !

Vil bare avslutte med å si at ikke ta sorgene på forskudd og prøv heller å glede deg DOBBELT !!!! Tenk du har to babyer i magen :-)

Lykke til videre !!!

Heisann! Gratulerer så mye med to barn i magen!! Jeg forstår veldig godt dine tanker og følelser akkurat nå. Tror det er veldig normalt å få seg en runde med "tankekjør" når man får vite at det er 2 barn i magen. Det fikk iallefall jeg. Jeg er nå i uke 15+2, og formen er fin. Men jeg har vært kjempe kvalm og uopplagt. Det varte fra uke 5 til uke 13. Så det går nok over!! :o) Jeg fikk vite at det var 2 i magen i uke 11. Nå har jeg vent meg til tanken og gleder meg over det hele. Klart det blir mere utfordrene, mer travelt og alt det der, men det blir nok en større glede enn vi kan tenke oss også ;o) Jeg har selv to jenter på 7 og snart 2 år. Det er det jeg tenker mest på. Hvordan skal jeg få fulgt de opp når det kommer 2 babyer inn i familien på samme tid?? Tiden vil vise. Det går nok så fint. Det er utrolig hva vi klarer når vi står midt oppi det.

Lykke til videre og god bedring med kvalmen!

Hei og velkommen hit!

Gratulerer med to små i magen! Dette kan bli spennende! Jeg skjønner godt reaksjonen din. Jeg var også veldig dårlig fra uke 5 og klarte ikke å glede meg noe særlig. Og vi har forsøkt i 8 år på å få barn! Men så lenge jeg var dårlig klarte jeg ikke å tenke på annet enn det negative med to store babyer i magen, fødsel av to stykker, og nattevåk og alt som følger med to på en gang. MEN så kom jeg til uke 14, kvalmen stoppet brått opp (jeg har vært innlagt på sykehuset 5 ganger, så jeg var skikkelig dårlig), energien er kommet tilbake og jeg STORGLEDER meg!!!! Nå ser jeg BARE det positive med dette, og tenker at det jeg grudde meg til, går nok mye bedre enn jeg tror. Nå nyter jeg at magen vokser, gleder meg til å se dem igjen på UL neste uke, da får jeg vite kjønn, og jeg gleder meg til å shoppe!

Skriver dette bare for at du skal vite at det går ann å gå fra det negative til det positive med det å få tvillinger. Og jeg tror mye kommer seg bare formen blir bedre. Lykke til videre, håper du kommer deg snart!

Tusen takk for svar alle sammen; det hjalp godt;). Så lenge jeg kan holde ut i jobben skal jeg være fornøyd; men må innrømme at jeg gleder meg VELDIG til kvalmen gir seg. Den er helt altoppslukende, og jobben min består mye i å sitte foran data. Blir kjempekvalm av den skjermen. Nå har jeg begynt med akupunktur, og håper det skal lindre litt. Merker at jeg nesten har et litt distansert forhold til det hele akkurat nå; det er liksom så sprøtt at det er to i magenmin at jeg klarer ikke helt å ta det inn over meg enda. Men som dere sier; når kvalmen gir seg kan jeg kanskje begynne å glede meg. Med datteren min varte kvalmen til uke 12. Kan jo håpe den gir seg da denne gangen også;). Tusen takk for svar som sagt; og lykke til alle dere også.

Hei og gratulerer meg to i magen :)

Ser du har fått mange gode svar og vil bare ønske deg velkommen i klubben ang. det å ha blandede følelser i starten (og kanskje underveis også :)).

Det er helt normalt og endel av prosessen.

Håper det går bra med deg og at kvalmen gir seg ja.

Jeg satt og gråt og syns skikkelig synd på meg selv i uke 10, kl. 02.00 på natta på kjøkkenet mens jeg prøvde å få i meg noe næring og trodde aldri det skulle bli bedre men plutselig noen dager etterpå var det borte som dugg for sola :)

Annonse

He, he, det var godt å høre;). Sitter på jobb nå og er helt grønn i ansiktet. Ingen av kollegaene vet det; kun sjefene; så det er ganske ensomt å gå rundt med denne kvalmen. men vil ikke si noe før det er gått litt mer tid. Er kun 8+1 i dag. Er jo fortsatt så redd for å miste; så vil ikke innlemme kollegaer før høyst nødvendig. Men aaaghhhhh; denne kvalmen altså! Men da trøster jeg meg med dine ord; at den kan gi seg når som helst. Med datteren min varte den til uke 12; så jeg håper det ikke går lengre denne gangen.

Lykke til deg og dine to;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...