Gå til innhold

anema80 og andre som blander NAN i vann som holder 70 grader. Dette sier Nestlè:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sendte mail til Nestlè ang hvilken temp vannet skal være når man blander i pulveret.

Dette skrev jeg:

"WHO anbefaler at man blander mme ut i 70grader.

På NAN-pakken står det 40 grader, så dette har jeg fulgt.

Hvorfor sier WHO 70 grader og dere 40?"

Her er svaret jeg fikk:

"I WHOs guidelines står hvordan man kan lage morsmelkerstatning for et helt døgn med 70 graders vann. Ved lavere temperatur må tilberedningen skje i direkte tilknytning til matingen.

Hvorfor Nestlé ikke anbefaler 70 graders vann:

70 graders vanntemperatur gir en høy sikkerhet mot uønskede bakterier da varmen effektivt dreper disse bakteriene. Man kan dermed lagre ferdig tilberedt morsmelkerstatning i 24 timer i kjøleskap som holder max +5 grader uten fare for mikrobiologisk risiko.

Vann av høy temperatur ødelegger uønskede bakterier, men har i tillegg en negativ effekt på næringsstoffene i morsmelkerstatningen (som aminosyrer, flerumettede fettsyrer og vitaminer, og kan forårsake utfelling av mineralsalter). Om en morsmelkerstatning dessuten inneholder andre stoffer med positiv effekt som f.eks. probiotika eller enzymer vil disse bli inaktivert av det varme vannet. En høy tilberedningstemperatur vil drepe uønskede bakterier men kan også samtidig aktivere sporer i farlige bakterier, som f.eks. Bacillus cereus. Det er derfor viktig at ferdig tilberedt morsmelkerstatning ikke lagres ved temperaturer høyere +5 grader. Har alle kjøleskap i hjemmet til enhver tid lavere temperatur enn 5 grader?

I tillegg kommer det praktiske aspektet ved å tilberede morsmelkerstatning med 70 graders vann. WHO anbefaler bruk av sterilt termometer for å sikre at vannet holder 70 grader. Dette kan synes vanskelig å gjennomføre i praksis.

Nestlés anbefaling ved tilberedning av morsmelkerstatning er derfor kokt, avkjølt 40 graders vann som man blander med morsmelkerstatningspulveret rett før mating. Dermed øker ikke den mikrobiologiske risikoen, samtidig som den er mer skånsom mot varmelabile næringsstoffer og andre varmelabile ingredienser. "

Videoannonse
Annonse
Skrevet

anema80:

jeg lagde en ny tråd istedet for å svare på "hvilken flaske bruker du"-tråden :)

Skrevet

Hei!

Takk for supert svar!

Godt å vite.. har jo laget hvert måltid med 70 graders vann... huff da..

Må endre rutinene her!

Skrevet

Forresten..jeg var på flaskeposten.org og så etter en link jeg har sett på engang, og som gjorde at jeg valgte å tilberede som jeg gjør, og når leser den så lurer jeg på om Nestlè har gitt deg feil informasjon...

her er linken til en brosjyre om flasketilberedning av who: http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf

Blir skikkelig forvirra..

Skrevet

Jeg tolker det sånn at hvis man lager måltidene helt ferske (altså blander i pulveret rett før servering) er 40 grader best, ihvertfall når det gjelder nan med tanke på næringsstoffer.

Hvis man lager måltider som ikke skal brukes med en gang skal de lages med 70 graders vann, avkjøles raskt og deretter ikke oppbevares varmere enn +5 grader.

Det er jo anbefalt å servere måltidene så fersk som mulig, så jeg holder meg til 40 grader jeg.

Det er jo opp til hver enkelt hvordan man gjør det, men jeg tror ikke barn tar skade av hverken den ene eller andre måten :)

Skrevet

ja, vannet er jo kokt. og så lenge man serverer ferskt så er det nok greit..

hehe.. har en tendens til å overbekymre meg!

Skrevet

Ja, jeg har også lett for å overbekymre meg.

Særlig denne flaskemat-jungelen syns jeg det har vært vanskelig å finne frem i.

Det meste av informasjonen kommer fra privatpersoner på diverse forum på internett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...