Gå til innhold

Skal male vegger i nytt hus.. Lyse farger.. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke at det skal være gulkjær og ikke rosa/rød skjær.. Også er jeg glad i gråtoner.. Vil ha masse tips:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en versjosn av den berømte "kaffe latte" i stua og gangen, den er lys og fin men ikke for beigegult. Så på en annen farge med mere grått i da vi malte, men det ble fort mørkt!! Passer veldig bra med svart, eik og grått som våre møbler går i.

Skrevet

Perlegrå har jo grått i seg og er lys. jeg liker veldig godt magnolia,men den har en anelse grønnskjær i seg når man får det rette lyset på..

Skrevet

Fargen "sand" er grå og varm og god. Passer fint på panel og i rom som trenger litt varme.

Vi har "skandinavisk lys" i flere rom i vår leilighet, den endrer seg mye med lysforhold etc, men elsker alle våre "varianter" av denne. Ha hele stua i denne, med hvit hylleseksjon og brun sofa, en nydelig kombinasjon. Har den også på kjøkkenet i kombinasjon med grønt, ser helt annerledes ut enn på stua, men knall fornøyd her også.

Den er hvit mot brun, litt caffe-latte-aktig men uten det røde. Caffe Latte blir for rosa for meg.

"Visjon" er en fin hvitfarge som er hvit og nøytral uten å være kritthvit. Fin i små rom (vi har i gangen, f.eks) og på ujeve underlag, pluss i kombinasjon med andre farger. Vi har f.eks denne på tre vegger i barnerommet, der vi også har en grønn vegg. Og møber i hvitt og rødt. Den er veldig fin og enkel å få til å passe til det meste, derfor fin på barnerom der det som oftest bugner i ulike farger :-)

Skrevet

- Må bare få lovå skyte inn en liten kommentar på fargen sand... vi har den på skapdørene på soverommet mens resten av rommet er i claro... sand syns jeg er utrolig mørk og ble ikke veldig fornøyd i og med at jeg trodde den skulle være lysere da vi så den i butikken,den er litt dau på en trist måte...

- måtte bare si det at det kommer nok ann på hvilket rom man skal ha de forskjellige fargene:)

Skrevet

Hel enig Tidemann, en farge som er fin i gangen kan bli helt døden på soverommet og omvendt :-) Er kjempeviktig å prøve fargen i det rommet man vil ha den! Og at man ser den under ulike lysforhold. Den ene grønnfargen vi var innom var for eksempel nydelig i kveldslys, men helt spy-ekkel-grønn i dagslys. Så man må være nøye med å teste godt før man bestemmer seg! Mal prøvefelt på to vegger i hvert rom, så far man et inntrykk av hvordan fargern fungerer i ulike vinkler også. Litt ekstra jobb, men MYE lettere enn å male alt om igjen fordi man blir helt gal av resultatet...

Det 70 kronene i prøvemaling er vel investerte kroner :-)

Skrevet

Takk for tips alle sammen! Nå har jeg notert meg ned alle fargene, så skal jeg se på de når vi skal handle inn.. Er mange rom å male, så fint det er en del forskjellig tips :o)

Skrevet

Latte fargene er veldig rosa, og magnolia/eggehvit gult. Ser en på koden ser en hvilken farge som er i (Y og R) og en kan teste det mot hvit i butikken.

Naboen har brukt grå fargen Sval letthet fra jotun, men hatt litt mer hvitt i. Den var flott. Liker også hvit pepper i det nye fargekartet.

Ligger på jotun.no. Der er også en fargevelger.

Skrevet

Hei på deg.

Jeg har lys antikk på mine vegger...

Jeg var også bevist på at jeg ikke skulle ha noe skjær av rosa, fersken gul osv av farger:)

Denne fargen er mer kald en varm, men med varme farger som interiør, så er den super!!!

Når jeg så denne fargen, så var det hos noen som hadde sort interiør inntil, da kunne fargen virke bitte litt grå, men her hos meg, med lyse møbler og bege toner, så er fargen mer varm!

Jeg er i allefall kjempe fornøyd!

Men det kommer jo ann på hvor lys farge du skal ha på veggene :o)

Skrevet

Hallo.

Jeg liker halv eggehvit, halvparten eggehvit og halvparten hvit. Blir ikke gul og er ikke kald. Har denne i hele huset:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...