Gå til innhold

Min "venninne" har tatt navnet vårt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begge prøvd lenge å bli gravid, hun fikk det til først og har termin om få dager. Jeg og samboeren har snakket om barn i flere år før vi startet prøvingen og har for lenge siden bestemt oss for navn, ett guttenavn og ett jentenavn. Hun vet om det for vi har snakket om det flere ganger, første gang for over to år siden!! I dag fikk jeg høre gjennom en annen venninne at de har bestemt seg for navn; det samme navnet jeg og samboeren har bestemt oss for om vi får jente.

Blir så utrolig lei meg og forbannet! Hadde akseptert det om hun hadde sagt med en gang at de vurderte samme navn, men hun har ikke sagt en drit!! Hun har nevnt masse andre navn men ingenting i nærheten... Synes det er så vanvittig dårlig gjort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gøres ut som du må invitere på en kopp te og en god prat, og forklare hvordan du føler det.

Lykke til!

Skrevet

Om det ikke er et veldig spesielt navn må en jo forvente at andre bruker navna, og en eier jo ikke navn. Samtidig går det an å fortelle det til dere. Kjipt å få høre det av andre.

Får vi en jente har vi navnet klart, og det er sjeldent og et familienavn. En av mine venninner har forelsket seg i navnet og lurte på om det var greit at hun brukte det til mellomnavn. Synes det var fint at hun spurte:)

Skrevet

Det er litt dårlig gjort ja, særlig siden dere er i prøvesituasjon enda (ihvertfall som jeg forstår det?), og hun har lyktes først og så tar hun navnet og, uten å spørre først. Det er sant at man ikke eier et navn, men det er fryktelig dårlig gjort å "ta" navn på den måten. Både jeg og søstera mi skulle hete noe annet, dette heter nå døtrene til en tidligere venninne av mamma. Som om ikke det var nok endra hun mellomnavnene til barna sine til det samme som vi heter til mellomnavn. Skikkelig dårlig gjort, siden hun var først ut med å bli gravid begge gangene. ANER ikke hvorfor hun gjorde det, men slemt er det!

Skjønner godt din frustrasjon og at du er såra.

Håper dere finner et mye finere nytt navn, eller får en gutt i magen. Lykke til med prøvinga!

Skrevet

Tenk om dere aldri får jente? Ingen eier et navn.

Første mann til mølla osv.

Skrevet

Uff, så utrolig kjipt! På den ene siden tenker jeg at det ikke er lov å reservere navn, samtidig ville det aldri falt meg inn å kalle barnet mitt noe som jeg visste at ei av venninnene mine har som førstevalg den dagen de får barn.

Selv har vi et jentenavn som jeg har reservert i mange, mange år. Dette skyldes at jeg vil kalle opp en eventuell datter etter min kjære mormor. Navnet har også helt til i det siste vært lite brukt. Dette har iallefall alle de jeg har sagt det til vist stor forståelse for....

Du kan jo ta en prat med henne og si at det blir jo litt kjedelig hvis dere også får en jente, da dere for lenge siden bestemte at en evt datter skulle hete akkurat det. Og samtidig legge til at det er noe dere har fortalt til vedkommende??

Må jo si jeg ble veldig nysgjerring på hvilket navn det er snakk om da :-)

Lykke til!

Skrevet

Da skal jeg ta det originale navnet vi ville ha og si til min søster som ikke er gravid at det navnet tok jeg fordi jeg ble gravid først. Selv om hun nevnte det som drømmenavnet først. "Førstemann til mølla, haha!" Regner med jeg får avverget at hun blir såra og lei seg fint da!

Skrevet

Selvfølgelig eier ingen navn, men i ditt tilfelle hadde jeg faktisk stilt spørsmål ved hvor god denne venninnen er. Mange utenforstående tenker sikker at det bare er en filleting osv, men jeg synes det er barnslig og delvis respektløs å ta et navn hun vet dere gjerne ville ha.

Synes "første mann til mølla" blir helt feil i denne sammenhengen, dere ville jo gjerne hatt barn for lengst om naturen hadde vært på deres side, regner jeg med.

Skrevet

Ingen eier navn og to kan godt hete det samme. Forstår ikke helt problemet. Det gjør jo ingenting om disse to heter det samme. Det er noe som har oppstått de senere år at ingen kan ha like i nær omgangskrets. Dette er jo bare tull. De som liker navnet kaller barnet sitt for det. Jeg hadde aldri blitt sur om en venninne eller søsken hadde kalt ungen sin for det samme som min. Hadde faktisk syntes det var litt koselig jeg.

Skrevet

Skjønner at ingen eier et navn, og selvfølgelig har vi ingen garanti for at vi får en datter. Likevel synes jeg det er dårlig gjort at hun bestemmer seg for dette navnet uten å si et ord til meg når hun vet at vi har bestemt oss for det for lenge siden. Det er dessuten et oppkallingsnavn + at det er veldig uvanlig. Kjenner ingen andre som heter det uten om hun vi vil kalle opp etter.

Som sagt hadde jeg akseptert det om hun hadde sagt i fra med en gang at dette er et navn hun også kunne tenkt seg, men det gjorde hun ikke. Hun har hatt mer enn to år på seg å si det. Hadde hun sagt noe med en gang hadde det for meg vært greit med "første mann til mølla".

Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes rett og slett det blir veldig teit å kalle datteren min det samme som hennes når det er et så spesielt navn.

Skrevet

Ingen eier et navn.

Eller har noe plikt til å informere omverdenen om et potensielt navnevalg i tilfelle noen skulle bli forbannet fordi en liker det samme navnet som dem..

Og hvis et vennskap går dukken bare fordi en "Venninne" som du kaller henne kaller barnet sitt det samme du har tenkt å kalle ditt barn en dag, så var det kanskje ikke meningen at det vennskapet skulle vare da tenker jeg.

Kanskje jeg er kald, men orker ikke gå rundt grøten og sier det bare sånn jeg ser det.

Din "Venninne" står fritt til å velge det navnet hun vil til sitt barn, og å sette seg ned med en kopp te og snakke rolig ut om det vil ikke endre det faktum at hun har tatt sitt valg. Og det må du bare akseptere.

Er ikke engang sikkert at du vil få ei jente engang, og om du så skulle få det så er det ikke noe som står i veien for at du kan gi din datter det samme navnet..

Skrevet

Jeg syns det var litt smålig gjort av henne. Det er så mange navn å ta av. Hun burdte være grei nok til å tenke nytt, spør du meg. Men jeg har lært meg å ikke fortelle navnene jeg skal bruke før babyen er der, bare for å unngå dette.

Skrevet

Hm, denne var litt lei og jeg kan forstå følelsen din. Samtidig er jeg enig i at man ikke kan reservere navn, hva hvis en annen har akkurat samme ønske om å bruke et navn, men ikke er den som sier det høyt først? Og det er ikke sikkert dere får en datter heller. Også enig i at dere selvsagt kan velge det samme navnet, det er jo helt forståelig i og med at du til og med har sagt dette navnet til henne før.

Det er selvfølgelig litt uorginalt av din venninne å velge det navnet du liker best, men for henne kanskje det er slik at hun har fullstendig forelsket seg i det navnet og føler det er det rette. Gjør det noe om det blir to jenter som heter det samme da?

Skrevet

Hvis hun ikke har sagt at hun liker dette navnet engang,synes jeg det er veldig sært å "ta" navnet.

Jeg hadde vurdert om dette er ei jeg ville hatt særlig venninneforhold til.

Man eier selvsagt ikke navn,men i ditt tilfelle blir det litt annerledes.

Det er sikkert ikke lett for deg å takle at henne får barn mens det er noe du ønsker så inderlig selv. Når hun da tar fra deg gleden du sikkert synes det er å finne et unikt navn mens du venter,synes jeg hun er ekstremt smålig.

Kall din eventuelle datter for det navnet du har bestemt og kutt henne ut av livet ditt.

Kanskje lett for meg å si,men jeg gir ikke rom i mitt liv for folk som behandler meg på en måte jeg ikke liker.

Lykke til med prøving:)

Skrevet

For å si det sånn så er nok dette med navnet bare dråpen som fikk begeret til å renne over. Denne jenta er helt uten de kvalitetene jeg ser etter i en venninne. Vi var bestevenninner fra 1. klasse på barneskolen og ut videregående. Har vel de siste årene begynt å se på henne med litt andre øyne og ser nå at hun ikke er en person jeg orker å ha i livet mitt lenger.

Snakket med mamma om dette, og hun sa at hun i alle år har lurt på hvorfor jeg fortsatte å ha kontakt med henne ettersom hun alltid har behandlet meg som drit. Kunne nevnt 100 eksempler, men det er vel ikke spesielt relevant her.

Når det gjelder navnet er det for meg helt uaktuelt nå. Blir for dumt...

Samboer er veldig skuffet, for det var han som opprinnelig hadde bestemt seg for at når han en gang fikk en datter skulle hun ha dette navnet. Han hadde bestemt seg allerede på barneskolen da han var forelsket i en jente som hette det :) I tillegg heter min oldemor det så det hadde vært veldig fint å kalle en evt datter det, men men..

Skrevet

Jeg hadde glatt brukt navnet likevel, om det er som du sier har hun ingenting i livet ditt å gjøre uansett, og da gjør det jo ingenting at dere har to barn med samme navn?

Skrevet

Skulle akkurat til å skrive det samme, Kapabel. Siden du har tenkt å kutte henne ut, gjør det jo ingenting at dere har samme navn? Det får da være måte på hvor vanskelig man skal gjøre ting.

Jeg forstår uansett ikke problemet - som ser jo ut til å dukke opp her inne med jevne mellomrom. Om min beste venninne hadde kommet og sagt at hun ville bruke det samme navnet på sin datter som jeg har på min, så hadde jeg sagt ja til det. Jeg vil ikke gå rundt å være ansvarlig for at folk ikke får brukt det navnet de selv føler er riktig for sitt barn. Så får de heller hete det samme da. De er jo ikke søsken. I Hellas er det visstnok ikke noe problem at søskenbarn heter det samme. Gjerne tre-fire-fem kusiner med samme navn, he he. De har det bra allikevel.

Skrevet

Enig. Blås i henne, og ta navnet du også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...