Gå til innhold

Frakte babyen liggende i vognbag i baksetet hjem fra sykehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke bil og skal ta taxi til sykehuset.

Men, hva så når vi skal hjem igjen. Er det uproblematisk å frakte babyen i baksetet, liggende i en fastspent vognbag?

Dere som har bilseter, hva slags seter er det som passer for så små barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ikke brukt vognbaggen. Særlig ikke i taxi. De kjører ikke alltid like pent. Men en del taxier har barnesete også til baby. Spør etter det når dere bestiller taxien. (Kan kanskje være lurt å sjekke før dere drar til sykehuset også.) Vi har kjøpt et maxi-cosi cabriofix bakovervendt sete. Men når dere ikke ahr bil skjønner jeg det er litt mye å bruke penger på når dere ikke skal bruke bil til vanlig. Men dersom du ikke skal ha base så koster det mellom 1000-1500 for et babysete. Tror Barnas Hus har kampanje med tilbudspriser nå om dagen dersom dere skulle finne ut at det er greit å ha et sete tilgjengelig selv om dere ikke bruker bil til daglig.

Skrevet

Jo, skjønner tanken. Men en baby vokser jo så fort. Hvor lenge regner dere med å kunne bruke det setet dere har kjøpt inn?

Forresten bor vi i gangavstand til sykehuset, kanskje mannen min bare får trille babyen hjem. Så får jeg ta taxi. Hehe.

Skrevet

Vi regner med å bruke det setet vi har nå til babyen er ca året. Det er vel opp til 13 kg det går tror jeg, men det kommer også litt ann på barnets størrelse. Men uansett ikke noe særlig lenger enn ett år. Hvis dere bor så nærme sykehuset ville jeg tatt trilleturen heller. Om du ikke er i form så kan du ta en taxi som du foreslår. Dersom dere ikke ser for dere å bruke bil fremover ville ikke jeg brukt penger på et bilsete bare for den turen. Det er jo fint for den nybakte pappaen å få seg en liten trilletur også sammen med vidunderet ;o) Hvis ikke går det jo ann å alliere seg med noen dere kjenner som har barn i samme alder og spørre om de kunne hentet dere. (Forutsetter jo at dere kjenner noen med bil og lite barn.) Vi har vært "hentehjelp" på sykehuset før. Veldig koselig å bli spurt om slikt. Men trilletur virker kanskje som det enkleste.

Skrevet

selv om dere ikke har bil så har dere vel tenkt å frakte babyen rundt om kring på andre måter enn å gå?? Ev sitte på med folk, ta bussen, taxi osv, da må dere ha bilstol, det er faktisk påbudt. Du kan bruke de minste bilstolene til barnet er ca 1 år. og du kan jo kjøpe brukt om du synest det er for dyrt å kjøpe nytt.

Jeg hadde definitivt ikke gamblet med mitt barns sikkerhet!!!!!!!

Skrevet

Hei Selma!

Du bor i Bergen? Synes å ha lest det et sted tidligere... Hvis det er tilfelle kan du i så fall få et bilsete av oss, et som passer et nyfødt barn og til det er seks måneder ca (kanskje enda en stund etter det også). Setet har blitt brukt til et par barn tidligere...

Kan jo være kjekt å ha hvis dere skal sitte på med noen en annen gang også!

Bare gi meg en lyd dersom dere skulle være interessert!

Skrevet

Hei! Her jeg bor, får vi låne bilstoler i banken faktisk! Undersøk om noen leier ut der du bor da vel? :-)

Skrevet

Jeg ville aldri fraktet baby i vognbag i bil, nei! Bestill taxi med bilsete, kjøp et brukt bilsete eller lei av f.eks. forsikringsselskapet... jeg ville ikke gamblet med sikkerheten, uansett hvor kort kjøreturen er. Og dere skal kanskje inn i en bil igjen i løpet av barnets første år?

Skrevet

vi kjørte hjem fra sykehuset med babyen i vognbag (med sikkerhetsnett, selvfølgelig, og vognbag som er godkjent for slik bruk) Mannen leide sikkerhetsnett i en barneutstyrsbutikk. Man kan også leie bilseter har jeg hørt.

Bilsete er mye mer sikkert uansett, vet man.

men kommer ikke til å kjøre slik med baby flere ganger, det ble med den ene gangen ja (10 min kjøretur var det)

selv om det er godkjent transportmåte, så føltes det ikke sikkert i det hele tatt, babyen ligger jo løst oppi baggen... babyen blir sikkert fanget opp av det nettet hvis det skjer noe men... (ser det for meg... :/)

Skrevet

Jeg har ikke bilsete, har aldri hatt det, og kommer ikke til å kjøpe til nummer to heller. Likevel har jeg aldri gamblet med mitt barns sikkerhet, så å mer eller mindre insinuere noe slikt synes jeg er unødvendig.

Bilsete på f.eks. bybuss er helt unødvendig, skal man på ferie etc kan man leie bilsete på en barneutstyrsbutikk. Koster et ar hundre kroner for en måneds tid, og er perfekt til vårt bruk. heller det enn å bruke 1000-1500 kroner på et sete jeg ikke trenger. Ikek alle trenger bil, ikke alle trenger bilsete. Det betyr IKKE at jeg slurver med sikkerheten!

Skrevet

ikke uten grunn at bag og nett er forbudt i hele den vestlige verden uten om norge!!!!!!!

Bilstol er det som er tryggest og da bruker jeg det, også når vi tar bussen. Kan jo krasje den også!!!!

Skrevet

Bilstol på buss - det har jeg tilgode å se... :)

Ellers så finnes det bagger med ordentlig sikring hvor babyen ligger med 5-punktsele og isolering rundt i tillegg til at baggen er stroppet fast. Ikke like sikkert som bilsete, men godkjent. Bebe Confort Windoo-bag. Vi har denne og kommer til å bruke denne på langkjøring til familien på andre siden av landet, men aldri til bykjøring.

Skrevet

Vi har en Maxi Cosi fra forrigemann, det er et sete som du bare setter inn i bilen og spenner fast med bilbeltet. Lett å ta inn og ut av bil, et slikt du bærer med deg. Kanskje dere kjenner noen dere kan låne et slikt av? Sikkert mange som sitter på slike rundt omkring (spesielt de som har Quinny-vogn, hvor man kan sette bilsetet rett på understellet). Det finnes flere ulike merker av samme type, f,eks. Britax.

Eller kanskje dere kan få kjøpt et slikt brukt? Det er kjekt å ha, regner med dere av og til kommer til å kjøre bil med baby, selv om dere ikke har bil selv.

Skrevet

Takker for svar alle mann.

Mulig vi skaffer oss et bilsete sånn i tilfelle, men i utgangspunktet tar vi aldri buss, bil, taxi. Bor i Bergen sentrum og kan gå til alt. Venner, familie og butikker.

Vi tar tog til østlandet innimellom, det er det eneste. Vet ikke om bilsete har noen sikkerhets-effekt på tog?

Skrevet

Hm.. her i byen er det da slik at de fleste taxiene er utstyrt med bilstol..

Vet ikke om alle har for de minste, men går jo an å undersøke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...