Gå til innhold

Oppsigelse av leiekontrakt..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jøje meg, folk svarer som de har vett til:p

Selvsagt trenger man en grunn. Husleieloven regulerer de rettslige sider av leieforholdet, inkl oppsigelse. Her følger:

Utleier kan si opp dersom

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

B) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Normalt foretas også en interesseavveining av leiers behov for boligen, opp mot utleiers grunn for oppsigelse. Dette kan godt tippe i leiers favør selv ved mislighold av avtalen, finnes flere eksempler på det.

Oppsigelsen skal også følge formkrav, hvis ikke er den ugyldig.

Formkravene er:

Husleieloven § 9-7

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Hi er leietaker, det er noe helt annet enn krav man stiller til utleier.

HI

Se på kontrakten din, der skal det stå hvor lang oppsigelsestid du har.

Har du feks 3 mnd oppsigelse, kan du levere skriftlig oppsigelse innen 1 mai og være ute 1 august. Du trenger ikke oppgi grunn.

Skriv feks. I følge kontrakt har jeg 3mnd oppsigelse og leverer herved inn min oppsigelse av leietakerforholdet hos deg/dere. Jeg flytter ut innen 1 august 2009, da de 3mnd oppsigelsestiden er oppfyllt siden oppsigelsen ble varslet til dere innen 30 april. Takker for ett hyggelig samarbeid. Mvh.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...