Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 når en skal ha rett til lønn under permisjon må en ha jobbet minst 6 av de siste 10 mnd. men er det noen som vet om det teller å ha fått utbetalt permisjonspenger i noen av de mnd. eller må det vere ren jobb? vist dere forstår? blir to tette barn her...
zadine Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 permisjonstid regnes som opparbeiding. Men det betyr at hvis du har 80% lønn i den permisjon du er i nå, og går rett over i neste permisjon, og velger 80% denne gang også, så får du da bare 80% av 80%. Derfor er det økonomisk lønnsomt å enten jobbe noen måneder mellom permisjonene, eller at man hvis man går fra den ene permisjon til den neste, velger den siste permisjonen kortere og da med 100% lønn. Da vil man ende ut med samme lønn som man hadde i første permisjon. Jeg selv er tilbake på jobb ca 6 mnd før jeg må ut i neste permisjon. Såvidt jeg vet behøver man ikke være tilbake i jobb alle de 6 mnd før neste. (det står ingenting om tid på sidene til NAV), men man skal gå ut fra varig lønnsendring, og det er det da hvis man er tilbake i jobb.
jath Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Det stemmer at du har krav på foreldrepenger selv om du ikke rekker å jobbe 6 mnd fra endt permisjon til ny permisjon starter. Selv rekker jeg bare å jobbe 5 måneder før jeg går ut i permisjon igjen. Da beregnes neste permisjons lønnsutbetaling av 5 måneders lønn + 1 måneds foreldrepenger. Jeg kommer til å ta 80% lønn under neste permisjon (samme som nå). For min del betyr det bittelitegranne lavere utbetaling pr måned i neste permisjon en jeg har nå. Har snakket med Nav nylig, du finner mere info om dette i trygdeloven §14
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 takk for svar!! mitt største problem er at jeg er redd jeg kommer til å bli så dårlig at jeg ikke klarer å jobbe i det hele tatt. (jeg har nå ca 1 1/2-2 mnd med ulønnet permisjon, dette var bestemt før jeg fant ut at jeg var gravid). forige svangerskap var jeg sengeliggende ca 22-23 timer i døgnet.... men håper virkelig at jeg ikke blir så dårlig nå... vist jeg blir sykemld før jeg begynner på jobb i juni,(skal bare jobbe juni nå, så igjen fra sept- ....) får jeg nok ikke sykepenger og dermed ikke permisjonsgrunnlag. off.... jeg hadde 80% lønn i den permisjonen som var. og har jeg søkt (og fått svar) om å jobbe 50 % bare. litt dårlig planlagt ja! men håper å få til 6 av 10 mnd likevel, blir jo mer enn engangsstønad, og pappan får også rett til perm. å det er viktig!! så jeg bare krysser det jeg har å håper at alt ordner seg!
jath Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Bare husk at fars rett til permisjon regnes t fra mors arbeid-inntektssituasjon. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med NAV for å få råd! Lykke til med svangerskapet, Håper at formen din er bedre denne gang en sist!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå