Gå til innhold

Snudd døgnet i forhold til spising - trenger hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på snart 4 mnd har snudd døgnet i forhold til spising. Frem til for ca 2 uker siden har han sovet 7-10 timer uten amming om natta, spist ofte om dagen og vokst og utviklet seg "normalt". Nå derimot spiser han ofte, gjerne hver 2-3 time om natta, og sjelden om dagen. Noen som har erfaring med dette?

På dagtid hyler han da jeg legger ham til brystet og han nekter å ta flaske. Om natta er det ingen problemer og han spiser godt. Det er forsåvidt ikke noe problem, bortsett fra at jeg er utslitt etter lite søvn og begynner å bli utrolig lei. Hva kan og bør jeg gjøre? Har lest flere motstridende råd - amm om natta og det vil rette seg selv, la være å amme mer enn 1 gang om natta, gi ham flaske om kvelden, ikke gi flaske...

Jeg ønsker virkelig å fortsette å amme, men siden vi også har ei lita på 3 år som ofte ikke sover hele natta, blir jeg utslitt av å amme så ofte som hver 2-3 time.

Er det noe spesielt de skal gjennom rundt 3-4 mnd? Hører flere som får "problemer" rundt den alderen i forhold til søvn og mat

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var likedan hos oss... Men plutselig, når gutten ble 5mnd, er det pupp ved legging (kl 19-20), ca 22, når vi legger oss og kun en gang til før vi står opp i 7-8-tida, herlig! Tidligere var det pupp en gang pr time fram til kl 1 og deretter en gang pr 1,5 - 2. time resten av natta. Var veldig trøtt og grøt-presset fra omverden var stort. Som førstegangs var jeg ganske forvirra, hadde mer enn nok melk (leverer til morsmelkbank), men gutten var urolig om natta og smakte nesten ikke på puppen på dagtid. Ble altså bedre av seg selv etter 3-4 uker!

Skrevet

Det er en helt typisk alder for å øke nattespisinga, ja! I tillegg er de ofte mye mer "med" - og er nesten litt for nysgjerrige til å spise på dagtid. Det gjør at de snur døgnet litt. Det du kan forsøke er å ligge i senga og amme på dagen - når du har mulighet. Gjerne dempe lyset og gjøre det så lite spennende som mulig. Mange tar seg da tid til et lite måltid.

Som regel går dette over ganske kjapt - får håpe det er tilfelle for dere ;)

Skrevet

heldigvis har det ordnet seg for oss:) lillegutt sover mer som normalt - mat ved legging mellom 7 og 8, mat igjen når jeg legger meg rundt 23 og våkner for mat mellom 4 og 6 - morgen rundt 8. tror nok at det var for mye som skjedde rundt ham og at han hadde for mange inntrykk å fordøye. takk for svar:)

fort gjort å bli engstelig med disse søte små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...