Athravil Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Vesla har vokst ut av babystolen og vi trenger ny bilstol. Siden vi ikke har egen bil ønsker vi en stol som er god for henne å kjøre lengre distanser i - leier bil for ferie og besøk til besteforeldre, og det kan dermed bli opp til en hel dag i bilen - og ikke minst at den skal være enkel å bytte fra bil til bil med, oppevare i en leilighet og helst også mulig å frakte med seg på fly ved reiser. Synes det er så mange som har enorme baser osv, er tunge å flytte på og har de ikke "base"lignende funksjon så er de "90"grader i ryggsetet, som jeg ikke anser som god sittestilling i et par timer eller lengre som er de normale avstandene vi kjører. Er det noen som kjenner bilstoljungelen der ute og kan gi konkrete råd om hva slags bilstol vi burde gå for?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Vi har heller ikke bil, og har en forovervendt Maxi-Cosi 9-18 kg. Vi kjører svært sjeldent, og da relativt kort, men jeg vil tro den egner seg til lengre strekninger også, for du kan legge den litt "ned/bakover" til hvilestilling. Vi kjøpte den fordi den er lett å montere riktig og kan brukes på alle typer bilseler. Den festet med sele igjennom bilsetet, men har egne justerbare seler til barnet i selve selen. Den kan monteres også i midte bak, uten 3-punktssele, dvs med vanlig "magesele. Og den trenger ikke stor plass. Aberet er evt. at den ikke er bakovervendt, men det var ikke viktig for oss, for vi har barna i bil få ganger, og da gjerne ved kjøring i by med lav hastighet ol.
Athravil Skrevet 23. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2009 Takk for svar, har også sett litt på Maxi Cosi siden det merket vi har hatt til nå. Men, snuser også litt på Britax Evolva 1 2 3 Plus, siden den kan brukes helt opp til 36 kg, kjekt å kunne ha en stol som varer tiden ut. Noen som har erfaring med denne? Lett å bytte fra bil til bil? Bære?
Puddingmama Skrevet 24. april 2009 #4 Skrevet 24. april 2009 Vi har heller ikke bil og har kjøpt Britax two-way-elite. Det er ikke såå digert, kan brukes til 36 kilo, passer i alle biler og er nokså lett å montere (tror jeg, har bare brukt det et par ganger til nå.) Og så er det ikke så veldig dyrt;) Jeg anbefaler det, heller enn et som bare kan snus forover.. Jeg syns i hvert fall det er kjipt å fire på sikkerheten selv om vi bare bruker det av og til..
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Må bare svare her, for det å "fire på sikkerheten" med forovervent senter er vel ikke nødvendigvis en realitet. Ja, bakovervendte seter er sikrere - i mange typer kollisjoner. Men forovervendte er sikrere faktisk i visse typer kollisjoner. Så jeg går ikke med på at vi med forovervendte seter liksom gambler med livet til våre barn. Iallefall når en flytter seter fra bil til bil, er det at det skal være lett å montere riktig svært viktg. For det er ofte seter er feilmontert, og sikkerheten er da betydelig redusert. Så Athravil, jeg synes du skal kjøpe et sete du vet enkelt kan monteres korrekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå