Gå til innhold

Noen som vet litt om avliving av dyr (katt)..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må dessverre avlive katten vår i morgen og jeg blir jo helt tårevåt bare ved tanken.. Det er jeg -superhormonell og gravid- som skal ta henne med til dyrlegen, da.. Og nå sitter jeg bare og grunner på hvordan skjer egentlig en avlivning? Er det først en sprøyte som de sovner av og så får de den dødlige injeksjonen..? Skjer det stille og rolig? Bør jeg være der eller kan hun reagere på injeksjonen (?) på en sånn måte at jeg kanskje ikke bør se det.. eller.. Uff, gruer meg.. Noen praktiske opplysninger på forhånd ville vært god hjelp i kveld sånn at jeg slipper å lure så veldig på det.. På forhånd takk for hjelpen.

Skrevet

Jeg var der da dyrlegen avlivet katten min, og det var ikke noe særlig koselig. Det er som du sier, først får den en beroligende sprøyte, og da tisser den på seg og blir veldig kvalm. Så må denne sprøyten virke litt før han setter den siste og dødelige. Det jeg reagerte sterkest på var at katten bare lå der og så så hjelpesløs ut, og det føltes ut som om jeg var med på å drepe den, jeg strigråt. Og til slutt må man avgjøre om man vil ha den med seg hjem for å begrave eller om de skal ta vare på den. Jeg valgte det siste, men da jeg kom hjem fortalte noen meg at det betydde at de begravde katten på søppeldynga, og dette ville jeg ikke, så da dro jeg tilbake å hentet den.

Det var alt i alt en færl opplevlse.

Skrevet

Det er hvertfall sånn som du beskriver det som de gjør med hund, og regner med det er det samme med katt...

Jeg tror nok at du kommer dit så vil du være hos den mens den får sprøytene... Før den får den første så er den jo selvsagt våken, og så sovner den av den første sprøyta... Når den får den andre ser man at hjertet slutter å slå/pulsen stopper etter kort-kort tid, bare 10-20 sekunder tror jeg det tok med hunden vår.

Huff, er så hormonell jeg og, at jeg sitter og griner mens jeg sitter å svarer deg... For må bare si det, selvom du selvsagt vet det: Det er en helt jævlig ting å gjøre... Du vet liksom når du kjører dit at det er det siste dere gjør sammen. Jeg fikk mamma til å kjøre meg til dyrlegen den dagen, samboer var på tjenestereise, og er veldig glad for det, for jeg grinte og grinte og grinte leeenge etter at jeg dro derfra...

Lykke til :-)

Skrevet

..å nei.. :'( *tårer i øynene*

Takk for at du beskrev det -beklager om det var vondt for deg..

Uff, vil jo være der for henne, men vet ikke om jeg orker for min egen del..

Skrevet

Unnskyld til deg også..

*gråter selv*

Vil ikke, jeg.. :'(

Skrevet

Hvor i landet bor du da? I østfold blir de, om man ikke vil kremere de, sendt til Østfold fett og lim. Helt jævlig, men sant!! Husker ikke, men tror vi betalte 800 for kremeringa, fikk da urnen etter en stund...

Så det er litt greit å tenke på det på forhånd og...sånn at du ikke plutselig må ta stilling til det i morra...

Igjen, lykke til!

Skrevet

Hvor i landet bor du da? I østfold blir de, om man ikke vil kremere de, sendt til Østfold fett og lim. Helt jævlig, men sant!! Husker ikke, men tror vi betalte 800 for kremeringa, fikk da urnen etter en stund...

Så det er litt greit å tenke på det på forhånd og...sånn at du ikke plutselig må ta stilling til det i morra...

Igjen, lykke til!

Skrevet

Ja, bor i Østfold (Fredrikstad).

Jeg fikk kun to alternativer av dyrlegen;

enten måtte vi begrave henne selv eller så skulle hun kremeres.

Kremeringen organiseres av veterinærkontoret mot en

avgift på et par hundre kroner.

Tror kanskje Ørmen-alternativet er for større husdyr som skal bli kraftfór.

Heldigvis litt lite kjøtt på en liten katt..

Takk for lykkeønskninger..

Skrevet

Da har det kanskje blitt gjort om...for vet hvertfall at hunder bel sendt Ørmen før hvis man ikke ville kremere. Jeg var så redd for å glemme å si fra når jeg kom dit at det første jeg sa når vi kom inn døra var at "Han skal kremeres"...så fikk ikke noe alternativer oppgitt jeg. Bor forresten i Fr.stad jeg og.

Skrevet

Norsk Protein på Ørmen er lagt ned,

så det er kanskje derfor det alternativet ikke eksisterer lenger..?

Uansett; greit at hun skal kremeres. Det er på en måte 'ryddig'.

Har nettopp snakket med mamma på tlf -hun tar med seg katten

istedet for meg i morgen., Uff.. tror ikke jeg hadde klart det uten å

knekke sammen, altså.. Æsj. Pytooon!

Takk til dere som svarte meg. Uten de svara, så hadde jeg møtt opp

og trodd at dette kanskje skulle være lettere enn hva det egentlig er.

(Misforstå meg rett når jeg sier 'lettere'..)

Fra det ene til det andre; hvor i Fredrikstad bor du, da?

Jeg bor på Trara -så å si midt i by'n, kan du si..

Skrevet

uff.hæres ikke bra ut.hvorfor skal du avlive den.er den syk .har selv katt. og hadde heller gitt den bort enn å avlive den.var med søsteren min å av livet hunden sin.noe av det værste jeg har opplevd.tenker på deg.trine

Skrevet

Heisann, jeg er dyrlege, så jeg har vært med på dette mange ganger...

Først får katten en sprøyte slik at hun kommer i full narkose. Det tar gjerne noen minutter før den virker - i denne perioden kan katten være forvirret, virre rundt og kaste opp. Vanligvis sover katten etter ca fem minutter. Hvis du orker, er det fint for katten om du er der - hun kjenner jo deg, og de at hørselen er den siste sansen som forsvinner når man dør eller blir lagt i narkose. Å ha en kjent hånd og stemme til stede tror i alle fall jeg er gunstig for katten.

Deretter vil katten få en sprøyte til, vanligvis settes denne rett i hjertet, og da vil katten dø umiddelbart. Det går veldig raskt å sette denne sprøyta, men jeg foretrekker egentlig at eieren ikke er med på akkurat denne biten, og de fleste eiere vil det heller ikke selv. Det er absolutt ikke farlig, og katten kjenner ingen ting (den er jo i full narkose, samme narkosemiddel som brukes ved store operasjoner), men det ser mer dramatisk ut med en sprøyte rett i brystkassen enn en kjapp sprøyte i nakkeskinnet. Noen dyrleger setter forresten den siste sprøyta i buken, da tar det betydelig lengre tid før katten dør, men katten er som sagt i full narkose, så det har ingen betydning for katten selv.

For sorgprosessen sin del er det en fordel for de fleste eiere å være til stede under avlivingen. Dette gjelder også barn. Jeg har selv vært med på avliving av egne katter, både som barn og som voksen, og selv om det er fælt der og da, blir det med tiden et trist, men vakkert siste minne. Det er bedre å vite hvordan ting har foregått enn at man sitter hjemme og tenker på det - det man da ser for seg, er vanligvis mye verre enn det er i virkeligheten. Bortsett fra den korte fasen med oppkast, er en avliving en rolig og verdig stund.

Skrevet

Katter har forresten åpne øyne når de ligger i narkose - det kan være greit å vite det på forhånd, slik at man er forberedt på det.

Skrevet

Ops, jeg leste først nå de siste innleggene, hvor det sto at du ikke tar henne med selv... Ikke meningen å evt gi deg dårlig samvittighet, altså.

Skrevet

Tusen takk for fint og informativt innlegg, meg80! :)

Du har PM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...