Gå til innhold

Planleggingsdager/stengt i bhg - hvordan "gjør" dere det da?

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte litt på hvordan dere andre forholder dere ved f.eks. planleggingsdager i bhg? Må dere søke fri fra jobben, eller er disse dagene noe som kommer under velferdspermisjon? Litt grønn her:-)

Fortsetter under...

Jeg/vi må søke fri fra jobb og bruke enten fleks-tid, feriedag eller ta ut en dag med ulønnet permisjon. Jeg jobber i kommunen, mannen min privat, og ingen har arbeidsavtaler som gjør at vi kan ta dette med lønn.

I noen tilfeller får vi besteforeldre til å passe, men siden disse bor langt unna, må det planlegges nøye. Hvis mormor f.eks må melde avbud en dag hun i utgangspunktet skulle passe fordi hun blir syk, kan jeg bruke av de ti "sykt-barn-dagene" som vi har i løpet av et år (15 dager hvis du har mer enn to barn).

Vi får sannsynligvis 3 ulike bhg til være 3 barn, delvis privat og kommunale. Da blir det mange dager som må planlegges, siden de fleste bhg har 3 planleggingsdager hver, både i høst- og vårhalvåret. Sannsynligvis kommer vi til å bruke halve ferien vår hver på p-dager. Heldigvis er de fleste p-dager på mandag eller fredag, så de kan inkluderes i en langhelg...

Takk for svar:-) Ja, det var som jeg tenkte. Har 2 sammenhengende planleggingsdager snart, og jeg har allerede jobba det inn slik at jeg kan avspasère disse to dagene. Hadde egentlig veldig flaks slik at jeg fikk muligheten til det akkurat denne gangen, det kommer nok til å krasje senere slik at jeg må ta fri uten lønn.. Jaja, den tid den sorg!

Gjest Filifjonka

Det finnes mange forskjellige løsninger. Her er noen jeg har prøvd ut eller hørt om:

En av foreldrene tar hjemmekontor den dagen. Det forutsetter jo at man har en jobb hvor man har mulighet til hjemmekontor.

En av foreldrene tar ut ferie/avspasering/fri uten lønn.

Man hyrer inn en barnevakt, for eksempel bestemor. Det forutsetter at man har tilgang på barnevakt.

Man kan også slå seg sammen med andre foreldre med barn i samme barnehage, slik at man tar hver sin planleggingsdag. Da må du riktignok passe 5 barn en dag, men de fire andre planleggingsdagene er dekket av andre foreldre. Det forutsetter at barnet ditt kjenner de andre foreldrene, slik at han/hun ikke får helt angst av å bli levert hos et vilt fremmed menneske klokka halv åtte om morgenen.

Annonse

Hjemmekontor samtidig med å passe barn hadde aldri fungert her i huset, men har man fleksibel arbeidstid kan man jo gjør sånn at en starter veldig tidlig på jobb og kommer hjem tidlig, og den andre drar sent på jobb.

Ellers er vi så heldige at vi har besteforeldre som stiller opp i sånne situasjoner gitt at de ikke er på arbeid selv.

Siden planleggingsdager ofte er på fredager eller mandager hos oss ender vi som regel opp med at begge tar en feriedag og vi får en langhelg sammen et eller annet sted :)

Her har snuppa heldigvis en mormor som har fylt 62 år, og som får en del rettigheter i forhold til det... Bl.a 6 uker ferie, seniordager og noe til som eg ikke husker.. så her ringer mamma alltid og spør når pl.dagene er, og setter seg opp på fri da om ho ikkje planlegger annet på de dagene.. Ho bor også 3 timer unna, så det må planlegges... Veldig kjekt for oss, for da slipper vi å ta så mye fri :)

Ellers har mannen vært hjemme, og tatt feriedag.. Eg kan ikke være hjemme, pga at eg jobbe i samme bhg som datteren min går i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...