Gå til innhold

ste-besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi venter vårt første barn snart, og lurer litt på hva barnet skal kalle min mors og min fars nye ektefeller. Altså inngifte etter skilsmisse.

Min mor blir jo mormor, og min far blir jo morfar, men hva kaller dere ektefellene for...synes det er litt innvikla jeg...eller er det bare meg det er noe rart med?

Tenker å kanskje kalle dem ved navn, for det gjør jo jeg og mannen min (ex mormor og terje)

Synes også det er rart å kalle det ene paret mormor og morfar og det andre paret bestemor og bestefar, for foreldrene mine gifta seg på nytt etter at jeg ble voksen, så noe steforeldrerolle har de aldri hatt for min del.

og mormor/bestefar og morfar/bestemor synes jeg også blir litt rart...

noen som har noen formeninger eller løsninger dere bruker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min side har også mamma og pappa fått ny partner, og da vi fikk veslegutten vår, så var jeg veldig klar på at mamma skulle være mormor, og pappa skulle være morfar. Mamma og pappas nye kjærester blir kalt ved navnet. Jeg var veldig bestemt på dette. Jeg har et godt forhold til de begge, og det hadde vært koselig å kalt de for bestefar/bestemor, men jeg syns ikke det er riktig. Hva hvis det blir slutt.. da "forsvinner" jo denne personen som kaller seg for bestefar eller bestemor ut av livet til minsten. Besteforeldre skal jo ikke forsvinne (bortsett fra hvis liv går tapt da). Slik gjorde vi det ihvertfall her.

Skrevet

Mine foreldre er skilte og min mor og hennes nye mann er mormor og morfar. Min far er bestefar, og en eventuell ny partner der ville vært bestemor.

Jeg har en datter og er ikke sammen med barnefar. Når min datter får barn skal jeg være mormor og min mann morfar. FUS! He he. Så kan min eks kalle seg det han selv vil.

Synes du kan spørre dine foreldre hva de selv ønsker, det gjorde vi. Er ikke opp til meg å bestemme om de vil kalles mormor, morfar, farmor, farfar, bestemor, goffa, gommo osv. Og jeg var vel bortimot voksen før min mor giftet seg på nytt, og mannen hennes er en fabelaktig morfar selv om han ikke har blodsbåndene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Foreldrene mine er skilt, og sønnen min sier mormor til mor mi (hun er single) og morfar + navn til faren min og kona. Skjønner ikke at dette er et problem?

Skrevet

Hvis dette er nye partnere som foreldrene dine lever i et stabilt forhold med, så vil jo dine barn oppleve dem som to atskilte besteforeldrepar og muligens også som fire likestilte besteforeldre. Hvis det ikke ligger noen vonde historier bak som gjør det umulig for deg å svelge, så ville nok jeg strukket meg for å gi alle fire besteforeldre titler hvis de vil det. Det setter sannsynligvis steforeldrene dine stor pris på og det vil komme dine barn til gode. Barna dine har ikke opplevd skilsmissen eller at dine foreldre en gang var et par, for dem vil de bare være fire besteforeldre hvis dere lar dem være det.

Familier forandrer seg, jeg syns ikke det er noe vits i å daglig markere det som for små barn er historier langt før deres tid (med mindre det ligger konflikter der som gjør at dere voksne ikke klarer å la være...)

Min mann har snakket litt om dette i forhold til hans barn som tilbringer halve barndommen hos pappen og meg og halve hos mor og samboer. Min mann ønsker ikke å være et besteforeldrepar, dvs farfar/morfar, sammen med sin ekskone som han har vært skilt fra siden barna var små. Han tenker at han ønsker at barnebarna skal se ham og meg som et par, og vil gjerne at de skal kalle oss bestemor og bestefar. Han har i det stillte begynt å lobbe for det når det passer:)

Du kan jo snakke med foreldrene dine og høre hva de syns? Hvis du gjerne vil at biologisk mor og far skal være mormor og morfar, så koster det deg uansett ikke så mye å kalle de to partnerne til foreldrene dine bestemor og bestefar hvis det vil glede den eldre generasjon? Bra for barna med glade og dedikerte besteforeldre som føler at de blir satt pris på i alle fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...