Babyønske �� Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 De står helt stabilt når de er festet med isofix, og risikoen for feilmontering er så og si ikke til stede. Jeg føler meg tryggere når setet(basen) er festet i Isofix enn med setebeltet, det vingler når det er festet i setebeltet. Har man base er det like enkelt i bruk enten det er med eller uten Isofix. Her er en artikkel om Isofix: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/les_mer_om_isofix Og det er mer å finne om du søker i google
ApriIbaby Skrevet 15. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2009 Saken er at jeg har Maxi Cosi uten base og isofix fra storebror. Vi har nå bil med isofix. Bør vi bytte babysetet pga økt sikkerhet? eller hadde det bare vært enklere? I såfall klarer vi oss med det vi har
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Selv om jeg har en stol etter storebror, så kjøper vi ny stol til snuppa så vi kan ta i bruk isofixen... MYE bedre sikkerhetsmessig... Så har vi stolen etter han som et ekstra sete hos mine foreldre om jeg finner ut at jeg vil slenge beibi i bæresjal, ta guttungen i hånda og ta toget... ;-)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Sålenge dere er fornøyd med det setet dere har ville jeg brukt dette =)) Vi skulle kjøpe nytt sete nr 2 til lillebror og skulla på død og liv ha isofix (siden nye bilen har dette) Når vi kom å skulle handle så ble det besafe izi combi (ikke isofix) for dette visste vi var bra, hadde hatt izi kid til storebror. Og når vi skulle kjøpe sete for ett år siden fantes det kun ett sete med isofix som man kunne ha bakovervendt og det ville vi ikke ha!!! Selv om isofix setene er dyrere anbefalte selgeren oss (i sverige) å kjøpe det andre hvis vi stolte mer på det.Isofix er ikke sikrere enn bilens belter.Sålenge man får festa det 100% og det ikke vingler (det står 100% støtt i flere biler vi har hatt)
mayaya Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Er det babysete dere skal ha? Det solfrøken snakker om, er vel kanskje sete nr 2?? Vi har isofix i ene bilen, og bruker det uten base i andre bilen. Jeg synes det er himmelvid forskjell i hvor støtt setet står. Jeg ville derfor gått for nytt sete.
YoMomma Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Hadde det vært veldig stor forskjell sikkerhetsmessig, regner jeg med at isofix hadde vært påbudt (eller i det minste sterkt anbefalt av Trygg Trafikk el.) for lenge siden.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Det ER stor forskjell sikkerhetsmessig... Men det er jo veldig mange biler som ikke har isofix... Men ser man på tester, de som kommer best ut i test er stoler testet MED base... Uten base har de kommet veldig dårlig ut i stabilitet... Spør du Trygg Trafik vil nok de anbefale stol med base! Dra til en barneutstyrsbutikk og sjekk stabilitetsforskjellen...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Jeg tok bare frem et eksempel når vi skulle kjøpe nytt sete! Har ingenting å gjøre med sete nr 1 eller to. Vi har også base til babysetet men ikke isofix.... Og det er likevel kommet best i test pga basen og ikke pga isofixen!!!
YoMomma Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 I artikkelen nevnt over her (http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/les_mer_om_isofix) mener representanten fra Trygg Trafikk at det ikke er nevneverdig forskjell på sikkerheten, så lenge setene er montert riktig. Jeg har aldri hatt noen problemer med stabiliteten på setene vi har brukt, selv om vi ikke har isofix-base. Men det kommer kanskje an på setet.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Nå var det vel snakk om med isofixbase enn ingen base... hehe MEn isofixen er testet og er tryggere enn belteføring... Isofixfestene er sveiset fast i bilens karroseri, mens selen kan i værste fall ryke...
YoMomma Skrevet 15. april 2009 #12 Skrevet 15. april 2009 Har du sett noen testresultater eller dokumentasjon på at det er tryggere? Eller har du bare vært utsatt for en sleip forhandler som ville selge deg et dyrere sete?;-) Jeg kan være enig i at det virker logisk at det er tryggere med forankring i karosseriet, men hvis vi tenker worst case scenario, er det vel omtrent like sannsynlig at setebeltene ryker som at festemekanismen i isofix-basen løsner.. Har ikke funnet noen kilder som kan dokumentere at det er tryggere, men det er kanskje bare mine google-skills, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå