Gå til innhold

Føde på en liten fødestue kontra føde på sykehus

Anbefalte innlegg

Bor sånn at jeg er nærmere en liten fødestue enn sykehus. Har valgt å føde på sykehuset, men hvis det går alvorlig fort - bærer det til fødestua.

Det har med trygghet å gjøre at jeg vil til sykehuset. Hvis noe akutt skulle skje, er det større sjans for å redde liv der. Men jeg kunne tenkt meg å føde på fødestua. Det er bare det at jeg i tillegg føler meg litt utrygg på det, ikke vil ha en spes. jordmor som jobber der på vakt når jeg skal føde. Det er litt dumt har jeg tenkt, at dette med jordmor er noe jeg tenker på som gjør at jeg ikke vil til denne fødestua. Noen med erfaringer????

Fortsetter under...

Jeg hadde det samme valget som deg med mine to forrige fødsler. Førstemann ble født på sykehus pga langvarig vannavgang og dermed risikofødsel. Var glad for det fordi jeg visste at det fantes alt av ekspertise til å ta vare på både meg og jenta mi hvis det skulle være noe. Bakdelen med det er jo å ligge på barsel med masse folk, så det barseloppholdet kunne jeg godt ha vært foruten.

Nr to ble født på fødestue. Han var alvorlig syk når han kom til verden og der sto vi, uten barnelege eller noe som helst ekspertise. Og de som jobbet der ble veldig stresset over situasjonen, noe som selvfølgelig smittet over på oss. De var rett og slett ikke forberedt på at noe kunne være galt og det syns jeg er temmelig naivt. Vi fikk hjelp fra luftambulansen men de kunne ikke komme opp igjen pga dårlig vær. Men heldigvis klarte de å stabilisere han så han ble kjørt med ambulanse til nærmeste sykehus. Men jeg ble liggende i nesten en time før noen kom for å hjelpe meg med å få ut morkaka og sying og slikt.

På en fødestue er det jo en jordmor på jobb så man er jo prisgitt den som er på. De har også som regel liten erfaring med kompliserte fødsler. Og man vet jo ikke på forhånd hvordan en fødsel blir ikke sant? Så for meg er det totalt uaktuelt å føde på en fødestue en gang til.

• 2 uker senere...

Jeg synes vurderingen du har gjort er veldig fornuftig. Jeg hadde samme valg som deg, og valgte fødeavdelingen på sykehuset. Når det vel kom til stykket, endte jeg opp med ikke å ha et reelt valg likevel - fødselen måtte settes i gang pga langvarig vannavgang (=risikofødsel), og hele greia endte i ks. Det var ikke et dramatisk ks, altså, hvis (teoretisk sett, jeg hadde aldri fått lov til å føde på fødestua) det samme hadde skjedd på fødestua, hadde de hatt tid til å sende meg i ambulanse til fødeavdelingen.

Noen viktige ting å ta med i betraktningen:

- ingen mulighet for katastrofesnitt

- hvis det blir nødvendig med forflytting til fødeavdelingen under fødselen, er det få muligheter for smertelindring i ambulansen

- ingen barnelege (men det var det i og for seg ikke på sykehuset hvor jeg fødte, heller)

Imidlertid er det helt klart at hvis fødselen går veldig fort, er det mye bedre å føde på fødestue enn i ambulansen!

Fordelene med fødestue er jo at det gjerne er rolig og fredelig der. Jeg hadde alle svangerskapskontrollene på fødestua, og følte meg veldig trygg og velkommen der. Hvis de bare hadde hatt mulighet for ks, kunne jeg kanskje vurdert det... Det føles jo alltid lettere med noe som er kjent.

Jeg vil aldri få lov til å føde på fødestue neste gang heller, selv om jeg hadde ønsket det, pga tidligere fødselskomplikasjoner og ks - men uansett hadde ikke det vært noe for meg. Jeg har hørt mange fine historier fra fødestuer, da. Det viktige er at du tar et valg som er riktig for DEG, og som sagt, jeg synes valget ditt er fornuftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...