Gå til innhold

Dyspraksi? Noen som har barn med den diagnosen her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å lure på om jenta mi kan ha dette. Grunnen er ekspressive språkvansker(store). Snakket ikke som 3-åring, og hermet ikke i hele tatt som 1-2-åring. Og hadde da veldig slapp musklatur i munnen/tungen. Kunne minne om munnen til de med Downs Syndrom(ikke for å være frekk på noen måte:)). Tungen så stor ut i munnen, og munnen alltid åpen.

Hoppet over krypestadie, gikk fra rulle til å gå(13 mnd).

Hun sliter også sosialt, og får ikke til rollelek og slike ting. Har et temperament som er av en annen verden. Og har vært et vandrende barn, som ikke svarer når en roper. Hun er også flink å ignorere beskjeder om de ikke passer henne.

Tegne har vært vanskelig. Krusseduller til langt over 4-års alder. Puslet likevel puslespill beregnet for eldre barn tidlig.

Fått trening fra spes.ped siden 3 år frem til skolestart. Daglig. Tegn til tale har vi brukt.

Hun sliter også med en del andre fysiske(fysiologiske) ting. Altså "inni" kroppen, og ikke sykle og slike ting.

Vi var til kiropraktor, som fant den låsningen noen har i de øverste hvirvlene(KISS-KIDD). Løste dette, men jeg synes ikke det hjalp på noe, egentlig.

Kan dette høres ut som noe vi bør sjekke ut? Og i så tilfelle hvor og hos hvem? Og er det vits i når språket er kommet og er bra nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, dette var som å lese om min egen sønn. Han blir 3år nå i sommer og snakker ikke ennå. Han har trening i bhg, så det går litt framover. Han lærte å krype som 1åring og gikk da han ble 19mnd. Han kan ikke springe ennå, men det kommer snart. Han har munnen mye åpen og tungen ganske mye ut. Han hadde KISS som liten.

Han vandrer mye som du sier, og slår seg ikke til ro. Han har ikke knekket lekekoden med andre barn og er redd høye lyder.

I tillegg har han svak musklatur i kroppen og har fått fysioterapi siden han var 5mnd.

Jeg har også spurt på sykehuset om dyspraksi, men de kjente ikke noe til det og lovet å undersøke det. Har ikke hørt noe,og det er 1år siden jeg spurte. Tenkte å spørre en gang til nå.

Kan jo nevne at han ikke kan sykle ennå heller. Den treningen han får i bhg er noen timer hver uke med spes.ped (t-timer) og noe oppfølging av assistent.

Han har lært tegn til tale siden han var 1.5år, og har sluppet de store sinneriene. Det eneste er at han er veldig sårbar og gråter for ingenting. Regner mer med at det er med alderen å gjøre.

Når lærte ungen din å snakke?

Skrevet

Hei, og takk for svar, selv om du lurer, du også:)

Jeg har ikke hørt om dyspraksi før jeg søkte litt mer på nettet for ikke lenge siden. Så dette er ikke noe jeg har tenkt så lenge på. Det var bare at så mye stemte overens med jenta mi ang symptom.

Og det du sier om høye lyder har mi hatt også, umulig for meg å klippe plenen, trekke i snora på do osv når hun var i nærheten. Hun var livredd og hylte. Dette var når hun var liten, og hun har det ikke nå lenger:)

Ang språket så kom vel det ved ca 4,5-årsalder. Da begynte andre folk å forstå hva hun sa. Men hun hadde ikke sagt sitt eget navn, og spurte folk hva hun het, så gjorde hun bare tegnet for forbokstaven i navnet sitt:) Hun var da litt som en 2,5-åring språkmessig. Så jeg var "tolk" for henne lenge, veldig lenge.

I dag går hun på skole, og der er bare noen få ord hun sier litt feil, men hun vet om det selv, og klarer av og til å rette seg selv, om hun er obs på det:)

Leste også noe om at obstipasjon er vanlig for disse barna, og det har hun hatt siden hun var 2 år....

Og så det med dårlig sugeteknikk, hun nådde ikke igjen fødselsvekten sin før hun var 3-4 uker, selv om jeg hadde mye melk. Og var fæl til å sette mat i vranga da hun begynte å spise fast føde. Hun har alltid sittet ved siden av meg ved bordet av den grunn; jeg måtte ofte dunke i ryggen. Til og med dagmammaen vi hadde da hun var helt liten, kommenterter akkurat dette. Og det var en erfaren dagmamma. Dette har også bedret seg ved all treningen av munnmusklatur/tungemusklatur og språket.

Skrevet

15:32 er HI. Det glemte jeg å skrive:)

Skrevet

Min gutt hadde også dårlig sugeteknikk da han var liten. Begynte med mme da han var 6 uker for han la ikke på seg. Han var urolig og var hos refleksolog pga kolikk. Han har nå nettopp begynt å si mamma og pappa, men blir mamama og papapa ofte. Eller bare ma og pa. Håper hele tiden at språket skal komme snart. Han blir jo tre år i juli. Jeg har ikke lett på nettet etter det, men kanskje jeg også skal lese å se hva som står. Har du noen linker?

Skrevet

Jeg fant en del her:

http://www.dyspraksi.no/

Jeg gikk inn på det som heter Dyspraksibrosjyre 1 til venstre. Her står også litt om treningsmetoder, og jeg ser utfra dette at det var dette spes.ped brukte til mi jente:)

Mi har omtrent alle punkt på det som går på språk og det sosiale, men klarer seg bra på det motoriske. Kan være lett å distrahere i tillegg.

Mi hadde 5 timer med spes.ped i uken + sosial trening hver dag fra hun var 3 år.

Mamma var det eneste ordet hun hadde før 3-årsalder som alle kunne skjønne. Smokken het "na-na", noe hun selv fant på. Jeg har alltid kalt det smokk.

HI

Skrevet

wow,takk for linken.

85% av alt det stod der passer jo til sønnen vår. Jeg må prøve å gå videre det. Skal først høre med spes.ped. som trener han i bhg. og høre hva hun sier.Så skal jeg nevne det igjen når jeg skal inn på utredning på sykehuset igjen i juni.

Kanskje du også skulle krevd en utredning av jenta di. Ikke kjekt å leve i uvisshet hele tiden.

Skrevet

Nei, det er ikke kjekt. Mye enklere om jeg hadde visst om alle plagene hadde en sammenheng, for da hadde jeg kunnet søke info om det et eller annet sted. Vi har testet kromosom/gener(Haukeland i Bergen), og der finner de ikke noe som er kjent i dag...... Det KAN være kromosomfeil, men ingenting som er kjent enda i så tilfelle, var beskjeden vi fikk der.

Og spes.ped sa at det ikke var sikkert vi noengang kom til å finne ut årsaken til bl a språkvanskene. Det er ikke godt for mor å høre at alt av plager skal bare være tilfeldig at mi jente har fått i sin lille kropp.

Herlighet... jeg føler av og til at de må tro det er Münchausen by proxy syndrom JEG har;) hehe... Har til og med vært på BUP for utredning, og de mente det "lignet ADHD, men var det ikke", og "hun har en spesiell måte å løpe på", "emosjonelt umoden". Og mye av ADHD står jo på listen over Dyspraksi........ Vi har til og med gått på kurs (De utrolige årene) pga sinneanfallene til jenta.

Det var også jeg selv som tok jenta til kiropraktor, da jeg leste om KISS/KIDD, bare for å sjekke. Han fant jo den låsningen og løste den.

Vi har vel utredet i opp og i mente, men ingen finner noe felles i alle plagene. Har hørt en del "hmmmm... " fra ulike leger.

HI

Skrevet

Nå har jeg snakket med spes.ped til gutten vår om hun har hørt om Dyspraksi,men det hadde hun ikke. Men hun sa vi måtte avvente til vi hadde vært på utredning i juni. De har nemlig funnet en feil på kromosom 16. Så jeg burde ikke lese så mye på internett om alt mulig. Men hva annet kan vi gjøre når legene ikke finner noe??? Grrr. Men men, får bare avvente til juni og se. Kanskje kromosom 16 er svaret vi venter på.

Skrevet

Jeg synes det er bra å lese på internett. Jeg fant diagnosen til barnet mitt på internett. Syntes det var bra å vite mye om det før vi kom til legen og fikk konstantert diagnosen.

Jeg var "100" ganger til leger for å finne ut hva som var i veien. Jeg fikk også beskjed om å "ikke lese så mye på internett". Men legene tok feil, sønnen min hadde en veldig alvorlig og sjelden sykdom. Alle symptomene var der, men legene avfeide det med at det var helt normalt.

men selvfølgelig man må være skeptisk til alt man leser, og det er jo litt som å lese horoskop, man finner alltid noe som passer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...