♥MAMMA & LILLEGULL♥ Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Sønnen min på 3 år og 2 mnd, småspiser i 2 år nå.. Oftest spiser han f.eks frokost bare 1 liten litago yoghurt.. nekter og spise frem til middag.. spiser veldig lite middag.. og 1 knekkebrød til kvelds.. I påske og idag spiste han veldig bra.. Veldig opp og ned.. `Vært hos lege 4 ganger.. og barneklinikken for rtg.. Ikke noe galt.. Ingen gir meg svar.. Bare at barn har det i perioder..Men uansett... Vi er bekymret.. Han vokser fint ellers..
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Så lenge han vokser fint må dere ta ting med ro. Ikke stress med det. Han drikker greit eller? Barn spiser når de er sultne. Vil de ikke spise, men vokser normalt er det sjelden noe galt.
♥MAMMA & LILLEGULL♥ Skrevet 14. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2009 Han drikker mye.. Men uansett liker vi ikke og se han og spise veldig lite eller ingenting.. Lurer av og til om han har barneanoreksi... Vil at han skal få nok næring...
♥MAMMA & LILLEGULL♥ Skrevet 14. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2009 Han sier ofte at han vil ha mat så lager vi det så vil han ikke ha de likevel.. vet han vil siden han sa det men...
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Hm...jeg kan ikke så veldig mye om dette her, men barn sulter seg ikke. Barneanoreksi i en alder av 3 år...? Jeg blir veldig tvilsom til det altså.. Men som sagt, jeg kan kanskje ikke nok om dette her....sånn medisinsk. Du høres veldig frustrert ut, og det kan jeg selvfølgelig skjønne at du nok er og. Men kan godt hende han snapper opp denne frustrasjonen din veldig mye bedre enn du aner, og at det kanskje er med på å "snu ham"..altså at det blir et slags press på det å skulle spise, og særlig når han har bedt om noe han vil du skal lage ("mamma blir glad hvis jeg spiser dette jeg har lyst på...oi..nei..men..huff..dette ble vanskelig å spise allikevel, hun tror jo jeg vil spise alt..") Håper noen flere kan komme med synspunkter og tanker til deg. Vil bare repetere: Om han vokser normalt; ikke stress med mat og spising!
♥MAMMA & LILLEGULL♥ Skrevet 14. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2009 Okei.. Jeg eller faren pleier og lage mat og legge på på bord uten vi sier noe.. Han dyttet bort tallerken og sa at han ikke vil spise.. Når han ikke vil innen halv time tar vi bort tallerken så får han vente til neste måltid.. Vi gjør det av og til.. men vet ikke om det er dumt?.. Men vi tenkte og prøve sånn premie tabell.. F.eks hvis han har vært flink til og spise på mandag så får han klistremerke f.eks traktor siden han digger traktor.. hvis han har vært flink hverdag i 1 uke så får han 1 premie.. Hvis han har vært flink hverdag bortsett fra torsdag så får han ikke premie.. Vet ikke om det er lurt.. Noe forslag eller skal vi bare la det være og få han til og bestemme om han vil spise eller ikke.. ?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Både belønningssystem og det med å ikke lage spesialavtaler for ham rundt måltidene er veldig bra. Jeg synes personlig at en halvtime er for lenge for ham å vente ved bordet. Er han ikke sulten etter bare noen minutter etter at maten er blitt servert, er han ikke sulten. Men, du sier dere serverer maten på bordet uten å si noe.. Jeg ville heller laget positiv oppmerksomhet rundt måltidene jeg da. Samlet hele familien, pratet litt vanlig om maten "se nå skal vi få spise deilig kylling...eller fisk eller..pannekaker..." hva som helst.. Men samtidig - ikke mas om han sier han ikke vil ha. Vi har innført følgende: Alle rundt bordet må smake på maten som serveres. Alltid. Men alt skjer i hyggelige former. Når man har smakt har man lov til å kjenne etter om magen er blitt ertet nok til å spise litt mer, eller, om man fortsatt ikke er sulten eller det viser seg at man ikke liker maten, da får man faktisk lov til å gå fra. Måltidet blir hyggeligere for både barn og voksne om barna får gå fra når de er ferdige. Har de smakt - men bestemt at de ikke vil ha - får de gå fra. Men selvfølgelig: De får IKKE brødskive et kvarter etter middag. Da må de vente til kveldsmat. De voksne bestemmer HVA som skal spises (altså hva som serveres) til hvert måltid, barna bestemmer hvor mye.
xxxJulianexxx Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Jeg tror nok kanskje du stresser og bekymrer deg for mye. Han spiser nok det han trenger ettersom han vokser som han skal. Sønnen min på 1,5 år er periodevis spisenekter. Ok, da får han drikke i stedet. Gir han alltid saft fordi det er litt næring i det. Etter noe dager eller uker med dårlig spising har han dager hvor han "spiser seg opp" igjen. Jeg vet det er fordi han ble sondematet som nyfødt, og at barn som har hatt sonde ofte får litt "spisevegring". Men mange barn er sånn uten at det er noe galt. La han styre spisingen sin selv. Du skriver at han har dager hvor han spiser godt. Det er kanskje nok for han å ha sånne dager i ny og ne.
lÅktiHaUDe Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Akkurat sånn var eldste jenta vår.. Jeg ville laget minst mulig fokus. Altså ikke premietabell. Dette fordi de ikke skal bli belønnet for å spise. Gi ham sanasol eller annet som gir vitaminer. Du sier han drikker mye. Jenta vår kunne bli mett av ett glass drikke. Fant ut at hun fikk bare litt vann før et måltid nærmet seg, og ingenting mellom måltidene, evt frukt/rå grønnsaker. Med oss gikk det ut over vekt og vekst, ble sendt til ernæringsfysiolog og da fikk hun næringsdrikker på blå resept. De har alle mulige smaker. Dette var næringsdrikker for barn, tror det var ned til 2 år Nutridrink.. Jeg ville bedt om å få snakket med en ernæringfysiolog hadde jeg vært deg. Men lurt å skrive opp alt han spiser iløpet av en normal uke før du kommer. Etter hun begynte med de drikkene så begynte hun å få tilbake sultfølelsen. Er vel stor sannsynlighet for at han har mistet sultfølelsen, og hvem vil spise om de ikke er sulten? Håper du ble litt klokere men som sagt ikke lag noe fokus på at han ikke spiser.. det gjorde nemlig vi og det var en dårlig ide, hun begynte nemlig å utnytte det senere..
lÅktiHaUDe Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 og en annen ting.. det med belønningssystem.. tenk deg at han klarer å spise 6 av 7 dager så får han ikke premie? da kan det faktisk bare bli værre.. må isåfall være at når han har vært flink f.eks 5 ganger uavhengig om dagene er etter hverandre så får han premie, selv om jeg er imot dette også. Jeg tror nemlig dette kan forværre alt. Jeg er er absolutt ingen lege eller har medisinsk bakgrunn, men jenta vår har hatt spisenekt i mange år, nå er hun ni. Vi går fortsatt på sykehuset og til ernæringsfysiolog, så jeg kan kun snakke ut fra egen erfaring. Ønsker deg lykke lykke til, det er ikke lett og jeg vet hvordan man bekymrer seg..
skrotnissen Skrevet 14. april 2009 #12 Skrevet 14. april 2009 har en småspiser selv, og tenker at han spiser når han er sulten... tilbyr han mat til alle måltider, så spiser han det han vil, eller eventuelt ikke spiser... han spiser mindre porsjoner nå enn da han begynte med grøt 3mnd gammel, så han er veldig matlei... har vært det i 1,5 år nå, og har kun gått opp 500 gram på 1,5 år, og vokst 15cm, så han gikk fra liten og tjukk til lang og tynn på et år...
♥MAMMA & LILLEGULL♥ Skrevet 14. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2009 Takk for alle svar jenter!!! Expat: Han liker ikke smoothie.. Han liker best og spise vanlig frukt.. Jeg får høre med de dere foreslo...
Gjest irismor Skrevet 15. april 2009 #14 Skrevet 15. april 2009 Vår løsning ble at hun fikk forsyne seg selv (tips fra legene på FEM) Vi dekker på bordet og setter maten frem. Så forsyner samboeren og jeg oss. Da satt hun og så på og fant ut at det så gøy ut. Så hun forsyner seg nå selv og spiser opp alt og forsyner seg gjerne en gang til. Ikke stress med spisingen for da blir barebarnet frustrert, vet at det ikke er det enkleste men fant ut at noen ganger må jeg bare senke skuldrene. Ting ordner seg. Et annet lite tips er å ikke la han drikke seg mett før dere skal spise.
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 15. april 2009 #15 Skrevet 15. april 2009 Selv var jeg sånn når jeg var lita. Spiste svært lite. Husker d ennda, satt ved middagsbordet, maten bare vokste og vokste i munn. Huff, blir kvalm bare av å tenke på d. En gang måtte jeg sitte så lenge med middagsbordet at jeg sovnet av, med tryne i middagen. Hvis dere maser på han, spis,spis, spis maten din nå og/eller veive med gaffelen fremfor munn blir d bare værre. Barn spiser når de er sulten. Gjør spisingen til noe posistivt, med belønning f.eks. Så lenge han vokser fint, er i fin form og har mye energi er d ingen ting å være redd for.
Expat Skrevet 15. april 2009 #16 Skrevet 15. april 2009 Man har mye større sjanse for suksess med tre erter, en ts ris og en kjøttbolle enn en full tallerken. Jenta mi er fire og 18 kg, men det er dager da det er nok for henne! Hos oss er absolutt minimum en grønnsak. Som regel en liten bukett brokkoli, en babygulrot eller mais/erter.
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 15. april 2009 #17 Skrevet 15. april 2009 Jeg har en småspist datter jeg også. Hun er ikke den som legger på seg vanvittig mye heller og har vært tider jeg har vært kjempe bekymra, men som hs sa til meg, IKKE tving på henne mat. Har barnet en tallerken med mat foran seg så spiser barnet om det er sulten. Og ikke stress heller, la barnet ta det i sitt eget tempo, for stresser du så får barnet følelsen av at h*n ikke spiser for sin egen skyld men forelderen sin. Jeg personlig ville ikke brukt belønnings system, for barnet skal få ett godt forhold til mat, ikke forbinde mat med tvangsspising (blir nesten det når de må tvinge i seg mat for å få premie) La barnet ditt ta dette i sitt eget tempo, det er det beste rådet mitt! Og håper det ordner seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå