Gå til innhold

ANG MIGRENE!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har det, hvordan føles det når det kommer? Jeg tror at jeg har det, men det rare er at jeg har sånne press smerter på ene siden av hode, mot tinningen også suser det i øret. Får sånn "lokk" og piping samtidig. Er det normalt?

Fortsetter under...

Skrevet

Ble litt langt svar, men... =)

Migrene er no dritt=(

Migrene er veldig forskjellig fra person til person, og hodepinen blir kun definert som migrene om du har anfall mer enn tre ganger i mnd (tror jeg). Du kan veldig ofte skille mellom stresshodepine (som derigjen kan være vel så vondt) og migrene på kvalmen. Man blir mye ofter veldig kvalm og vil spy ved migreneanfall.

Hvor i hode og hvordan migrenen oppstår er veldig forskjellig fra person til person. Selv var jeg ekstremplaget (2 - 3 ganger pr uke) med migrene før jeg ble gravid, hadde da vondt bak høyre øye og i tinningen. Fikk en trang til å dytte hele knyttneven inn i øyehulen for det kjentes som om øye skulle dette ut =(

Ett luretrisk som hjalp meg veldig var å gå til naprapat. Det er da relativt dyrt ( ca 500kr pr halve time), men det hjalp meg utrolig mye. Naprapaten "tok bort" stresshodepinen min og da endte jeg på mange færre anfall..

Der ligger rundt omkring på nett slike skjema du krysser av på for å kartlegge om det faktisk er migrene du har. Kryss av på ett sånn skjema og ta det med til fastlegen din. Er det migrene kan han evt henvise deg til nevrolog. Det å få en "migrenestatus" kan hos veldig mange leger være vanskelig, det er ikke alle som "gir deg" en migrene sånn helt uten videre.

Derfor...

Noter også ned når du får anfall, hvor lenge det varer, og hvor ille det er på en skala fra 1 - 10. Derigjen hva du spiser, drikker iløpet av dagene (ALT du putter i deg). Dette må gjøres hver dag over en lengre periode for å se noe"resultat".

Hodepinen kan faktisk også være en alergisk reaksjon på noe du spiser. Selv fant jeg ut at jeg ikke tåler nugatti og nøtter. En skive med nugatti og PANG migrene =(

Håper dette kan være til hjelp for deg og din hodepineværk. For jeg vet alt om hvor jævli det er å ha vondt i hodet...

Lykke til=)

Skrevet

Det var et godt svar! så jeg vil bare si at ferdig lasange gir meg kjempe migrene . samme om det er den fra findus eller den fra toro pakke. skal jeg ha det må jeg lage helt fra bunnen av selv.

spurte litt rundt om det og det kan være ostepulver greier de bruker som kan gi migrene, ofte så tåler ikke migrenepaienter ost.

jeg reagerer på

kiwi

sjokolade

vin

sterke oster

Skrevet

gelmte å si hvordan det føles. det er veldig vansklig å forkalre men det gjør grenseløst vondt, er kvalm og spyr.

merker at jeg får det ved snikende hodepine, forstyrrelser på øynene.

Skrevet

Ved migrene så er akupunktur utrolig hjelpsomt. Min søster er sterkt plaget og hun ernå anfallsfri og går nå kun til vedlikeholdsbehandling av og til.

Skrevet

Tusen takk for kjempe fine svar, spes fra Høstbaby på vei =)

hilsen HI

Annonse

Skrevet

Noen som har prøvd imigran injeksjon? Mannen min har stor nytte av dette, men det hjelper ikke med piller kun sprøyte gir han effekt.

Skrevet

Hos meg er det litt vanskelig å avgjøre om det er migrene eller hodepine i begynnelsen. Kan først avgjøre om det er det når det har satt skikkelig i gang, og da er det som oftest for sent å ta medisinen.

Har dunkende hodepine som sitter på en side. Kjennes ut som noen slår taktvis med slegge inni hodet. Kan sitte fremme på siden og "vandre" bakover til bakhodet. Er alltid på en side hos meg. Blir verre med bevegelse, spesielt hvis eg bøyer meg frem eller sitter meg på huk. Klarer ikke ligge. Må sitte/ligge i sofaen med hodet litt oppe. Spyr som regel og er svært lyssky. Etter oppkast begynner det gradvis å bli bedre, og når det slipper føler eg meg så frisk som eg aldri har vært før. :)

Når det er på det verste, hadde eg gladelig bedt noen skyte meg i hodet bare for å slippe den intense smerten...

Skrevet

Jeg får aura før hodepinen kommer. Dvs at jeg får synsforstyrrelse akkurat i fokuseringen. Dette er som krystaller/stjerner som gjør at jeg ikke klarer å se det jeg fokuserer på. F eks tekstingen på TV eller tekst i bok. Klarer ikke se det. Da vet jeg at et anfall er på vei, og tar medisinen min. Jeg bruker Maxalt Rapidtab(smeltetablett). Før hadde jeg perioder med flere anfall i uken, men etter å ha stresset ned, kan jeg ha så få som 3 i året:)

Utløsende faktorer hos meg er i hovedsak stress, men også uregelmessige måltider og uregelmessig søvn. Ikke noe matsorter påvirker heldigvis.

Så det stemmer ikke helt det en over her sier om at en må ha 3 anfall i måneden for å ha diagnosen migrene.

Selv om jeg tar medisinen og dermed klarer å unngå selve hodepinen, så er kroppen påvirket av anfallet ved ubehag og kvalme. Og jeg blir sliten. Og tar jeg ikke medisinen når auraen kommer, så får jeg store smerter(oftest på høyre side) som sitter i panne, tinning, men kan også strekke seg bak til bakhodets ene side. Jeg kan med auraen vite hvilken side smerten kommer på; aurane kommer alltid mest på motsatt side av smerten. Så når auraen begynner å gå over(før smertene kommer) går den ut mot ytre del av synsfeltet, og da mest mot andre siden enn smerten kommer. Auraen varer i 20-30 minutter, så går det noen minutter til, og så kommer smertene snikende.

Jeg fikk mitt første anfall i forbindelse med fødsel. Hadde ikke hatt det før i hele tatt. Før det var det kun stresshodepine, noe som er helt annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...