Gå til innhold

Dere som er frisører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags utdannelse er det dere har egentlig? Og hvorfor er det så mange av dere som ikke kan jobben sin?

Jeg forventer at når jeg betaler en fagkyndig for å gjøre jobben sin, så skal jeg slippe å måtte sitte og gi dem detaljerte instruksjoner i forhold til hvordan de skal klippe meg. En frisør bør kunne se dette selv hvis de blir gitt noen retningslinjer. Ofte sier de bare at de kan en frisyre selv om de ikke kan det, og så forventer de å få betaling for en vanvittig amatørmessig prestasjon.

Har dere ikke en slags eksamen?

Fortsetter under...

Skrevet

Den gang jeg tok utdannelsen min for 22 år siden, var det 1 år på grunnkurs frisør.

Så var det 1 år i lære med skolegang en gang i uka. Så var det 1 år i lære som man bare var i frisørsalong.

Etter endt læretid (3 år totalt, nå er det økt til 3 1/2 år) Så var det svenneprøve, som jo er en avsluttende eksamen.

Du har tydeligvis vært uheldig med de frisørene du har vært hos.

Sikker på du ikke har vært i en salong som lar lærlingene klippe for full pris da? Det er nok av dem, selv om det ikke lov;-)

Skrevet

Oh, yes det er mye dårlige frisører der ute og mange som ikke kan jobben sin!

Kanskje de har hatt dårlig opplæring eller har hatt flaks og bestått svenneprøve? Du skal jo ha fire eller fem år lærlingtid, men opplæringen varierer veldig fra salong til salong..

Synes selv det er kjempevanskelig å finne noen som klipper meg ordentlig!

En annen ting er at man blir en flinkere frisør hvis man har annlegg for det, og har god form og fargesans..

Hilsen frisør!

Skrevet

Ja det er mye dritt i bransjen men også veldig mye bra!!

Akkurat som i alle andre yrker og jobber.

Hilsen en veldig flink frisør;)

Skrevet

Kanke du klippe meg da? Hehe...

Hilsen frisøren over deg!

Skrevet

Ja det kan jeg.. hehe hvor bor du? ;)

Annonse

Skrevet

Frisør ser jeg på som kreativt yrke. På samme måte som noen blir malere, sangskrivere eller noe annet kreativt,- så kan alle sammen lære grunnteknikker for sang, ulike maler/tegnerstiler og hårklipping/-farging,- men alle trenger ikke dermed bli GODE..Man må "ha det i blodet"...Både evne til å lære teknikker og ikke minst ta de til seg og bruke de "utenom rammene"...Hår er forskjellig fra person til person og da kan man ikke være bundet til en teknikk,- for det finnes ikke en "riktig" måte å behandle alle typer hår på..

En god frisør er "født" til det, på samme måte som noen har fin samgstemme, flink til å tegne osv... Tror jeg.

Nå er ikke jeg så nøye med håret mitt da,- det vokser ut igjen. Men det er muligens fodri håret mitt i utgangspunktet ikke er mye å skryte av :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...