Gå til innhold

Sminke på små jenter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 3 1/2 år som er en ordentlig tføf guttejente som også er glad i å pynte seg. Hun har jo sett at mamma sminker seg for å pynte seg og vil også dette. Jeg har latt henne få et lag med lys lys øyenskygge som nesen ikke syns, men hun vet at den er der og det er jo det viktigste.

I går fikk jeg en reaksjon på det fra min søster som absolutt var forventet fra den kanten. Hun ga tydelig utrykk for at det var idiotisk og at så små jenter ikke skal bruke sminke.

Jeg er nysgjerrig på deres meninger. Jeg er ikke noen sminkedukke selv, men bruker sminke hver dag. Syns det er greit å se ålreit ut, men har en del kilo for mye så noen moteløve er jeg av naturlige årsaker ikke. Hva gjør dere med deres jenter og hva er passende?

Fortsetter under...

Skrevet

Jenta mi på snart 5 år får lov til å prøve bittelitt sminke hvis hun er på badet når jeg steller meg, og spør pent om lov. Det skjer kanskje en gang annenhver måned, så noe stort problem ser jeg ikke i det :-)

Skrevet

Guttejenta mi har også i perioder vært veldig intr i hva jeg kliner i fjeset (jepp, sminker meg hver dag, i alle fall om jeg ikke bare skal "dasse hjemme"). Hun har veldig lyst å prøve, men jeg har avvist det meste med at "hun skal få lov når hun blir voksen". Litt lipgloss har hun dog fått ha på seg (ikke spesielt fremtredende det heller). Passende eller ikke? Jeg syns det er forskjell på å få prøve litt en dag (og som du sier "usynlig") og å liksom skulle ha lyst til å "prøve" hver dag og å kjøre full pakke på de søte dukkeansiktene. Nå har tuppa mi fått prøve bittelitt og interessen har tydeligvis dabbet av, for nå er det ikke så morro lenger. Hun har fått et skrin med sminke"børster" av meg og de bruker hun av og til, men det er ikke spørsmål om noe med farge på i alle fall :o)

Det er litt som med gutter og kjoler; det er helt ok å prøve (hjemme) men det er ikke det man doller seg opp med når man skal ut/i selskap ;o)

Skrevet

Jeg ville aldri ha latt min datter gå med sminke så fremt det ikke er karneval.

Forkastelig.....

En ting er å prøve/leke hjemme men ikke ute blandt andre. Presset om sminke/hår/klær kommer fort allikevel fra andre kanter.

Skrevet

Jeg hadde reagert (dog ikke med hølytte rop og whoopsideisi) på at en på 3 år får lov å gå med sminke - selv om det "bare er for gøy". Handler litt om hva som er "forbeholdt" voksne og hva som er passende for barn. Å leke med barnesminke blir annerledes, det synes jeg er helt greit, for det vaskes av når de har lekt ferdig, og barna vet at det er en del av en lek.

Barn skal ikke behøve å tenke på eller ønske "å se ålreit ut". Det presset kommer tidlig nok!

Skrevet

Min første reaksjon er NEI... men så tenker jeg på hva jeg gjgorde selv da jeg var liten og ville ta etter mamma og mormor i alt de gjorde. Jeg rullet t.o.m en liten minisigarett som jeg lekte med sammen med mormor i svææært tidlig alder ( før barneskolen). Jeg har ikke blitt noen storrøyker av den grunn, er fortsatt mer interessert i å trene og holde meg sunn.

Jeg tror at om datteren min vil leke med sminkepungen i en alder av 3 år sakl hun jammen få slå seg løs.

Jeg ser at de selger egne sminkemerker for barn på H&M, noe jeg synes er skremmene. Jeg kommer IKKE til å investere i et helt sminkesett fra Hello Kitty i gave til første skoledag.

Men å leke med min sminke hjemme en søndag formiddag og kansje ta en tur ut med dukkevogna i sola på høye heler, det tar jeg for lek- ikke motepress.

Annonse

Skrevet

he he, må legge til at vi så klart ikke fyrte opp den siggen da...

Skrevet

HI igjen her...

Må legge til at dette var en helt vanlig søndagsmiddag hos mormor og hun ville aldri fått lov i en barnebursdag eller andre steder. Jeg vil kalle det hjemme.

Skrevet

Jeg er prinsipielt motstander av at barn sminker seg og ellers er kledd som små voksne. Jeg velger derfor å påstå at jeg ikke ville latt min tre år gamle datter sminke seg med øyenskygge, rouge ol hvis ikke det var utkledningslek på gang hjemme. Samtidig må jeg innrømme at jeg har sendt min sønn i barnehagen med lipgloss på ;)

Skrevet

Min tulle på snart 3 elsker pynte seg med kjoler og ha noe på leppene har en lipploss i veska =0) Er da bare skøy og lek. Hadde jeg sett en unge med sminke hadde jeg tenkt. Den ungen har hatt det gøy i dag =0).

Skrevet

Her hjemme har 2,5åringen egen leppepomade, egen lipgloss og egen neglelakk. (sånn derre sett med disse tingene oppi fra Lindex)

Hun synes det er superstas og det er nok sminke for henne.

Ellers hender det hun vil prøve litt øyenskygge etc, og da vil hun gjøre det selv. Og det får hun selvfølgelig lov til. Da drar jeg frem noe billigræl jeg har liggende for moro og lar henne leke, og ja, det kan faktisk hende jeg tar henne med på cafe når hun har sminket seg. Han ser ut som et lite takras, men på en supersøt måte:)

Helt greit for meg.

Så lenge man husker på grensen mellom "å sminke seg" og å sminke seg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...