Gå til innhold

Tynn velling ved 4. mnd alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker rundt på nettet for å finne litt forskning / årsaker rundt det å introdusere litt tynn velling en gang om dagen (basert på morsmelk).

Noen som vet mer om dette temaet?

- Hvorfor vente til 6 mnd?

- Allergier eller annet som gjør at en bør vente?

Jeg har en liten gutt som virker strålende fornøyd og han legger på seg etter kurven sin. Tipper han er 7 kg og 65 cm nå ved 4. mnd.

Men han spiser mye i løpet av natta - minst 4 ganger. Sover godt fra 19 til ca 2-3 (som oftest ett måltid ca 2230 og ett kl 0130-0200, men etter det er det mye mas og kaving (og er stort sett våken fra 0400). Blir så sliten av at jeg ikke får disse timene på morgenen..

Når jeg leter på nettet så er det så mye moraliserende snakk, og endel (tipper jeg) uvitenhet. Jeg vil gjerne ha fakta og forskning.. Jeg tenker jo å fullamme fram til "fast" føde introduseres rundt 6 mnd, men bare gi litt mer substans til melka så magen har litt mer å jobbe med.

Noen som har noen tips og råd til en sliten mamma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

jeg har en sønn som er 4 mnd og han får velling en gang om dagen. Det har han fått siden han var 3,5 mnd gammel.

Det går kjempe fint, jeg er ingen ekspert, men har erfaring fra tidligere.Har en sønn på 4 år også.

Det jeg gjorde etter anbefaling fra helsestasjonen er å begynne i det små. gi bare en ts til å begynne med og gi det da på dagen tilfelle magen slår seg vrang. og øk sakte men sikkert litt hver dag.

her har det gått kjempe fint. og hvis det slår ut på magen så går det ann å vente noen dager igjen før man evt prøver igjen .

jeg har nå begynt å lage vellingen litt tykkere slik at det minner mer og grøt og gjør da på samme måte som når jeg begynte med velling.

Skrevet

Takk for tips! Jeg vurderer å starte sånn som du :-)

Skrevet

Heia :-)

Vi bynnte me velling fra flaske da han va 3,5 mnd :-)

Et par ts me havre, mais eller ris grøtpulver i 180 ml mme, men økte hver dag til mengda som æ bruke til nattmåltide hans 200 ml me 4 ss grøtpulver. Brukte variere mye, men ga som oftest havregrøt på natta siden den mette bra ;-)

Nu e han 5 mnd å spise grøt så d suse, dermed e d bare nødvendig me 1 vellingflaske i døgnet, den på natta ;-)

Men regne me du ska gi fra skje? bare å gjøre likedan, men ikke sikkert du får i han så mye ;-)

Skrevet

Nei, tenkte eventuelt å prøve litt fra flaske. Men har ikke bestemt meg for om jeg skal vente litt til og holde ut trøtte dager :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...