Gå til innhold

Hvordan ser deres bhg ut inne?

Anbefalte innlegg

Vår bhg ble bygget for 3 år siden, så er ganske ny. Den er ganske åpen og fin, og forholdsvis godt med plass der, men jeg syns den er så institusjonspreget! Det er glatte vegger og gulv, så mulig det er noe som gir det inntrykket, og alt er hvitt og grått. I tillegg bruker de ikke gardiner, så det gir også det inntrykket.

Det er også lite "ting" i bhg. Ingen sofaer eller slik barna kan sitte i. Det er generelt både lite leker og møbler (er krakker og bord som de sitter ved og spiser å tegner da). Og dette er mye fordi de ikke har råd til å kjøpe inn noe.

Så jeg lurer på, hvordan ser det ut i deres bhg? Og hvordan synsd dere det høres ut i "vår"?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139956702-hvordan-ser-deres-bhg-ut-inne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det er ikke uvanlig at nyere barnehager er mere instutisjonspreget (det er jo en instutisjon og ikke en forlengelse av hjemmet) Koslig faktoren har preget barnehager i alle år, med det er en utdanningsinstutisjon underlagt Kunnskapsdepartementet.

Den styres av et Rammeverk som heter Rammeplan nfor barnehager.

Lite leker.....det kan det være i deres barnehage. Men jeg oppleder ofte at det kan være for mye leker i barnehagene. Barna blir overstimulert og mister sin kreative evne til å være skapende. Man trenger ikke de samme lekene man finner i hjemmet, men leker som fremmer god motorisk utfordring, finmotoriske bevegelser, gode formingsprodukter, språkstimulerende leker, instrumenter m.m.

I dagens barnehager, møbleres det "igjen" med små bord og stoler (det samme skjedde på 70/80 tallet). Barnet skal ha stimulerende møbler som er tilpasset sin alder og utvikling....om dette er så vitkig vet jeg ikke.

Det som er viktig er at barn har mulighet til medvirkning i hverdagen, men det blir et annet tema enn det du spurte om .

Er du misfornøyd, så ta det videre opp i systemet.

Hei

Vår barnehage er snart 10 år gammel, men høres ut som om den er ganske lik din. Avdelingen har "utegarderobe" ,dvs. rett innenfor døra der dresser og regnklær henger. Så "innegarderobe" der barna kler av seg, og brukes også som lekeareal. (Derfor skal sko tas av i "utegraderoben"). Så er det et stort rom med 2 langbord, tekjøkken, bokhyller, lekekjøkken, lekekrok med matter på gulvet, kommode skuffer til hvert barn, datakrok. Videre er det også et eget rom for formingsaktiviteter. Og til slutt en bod som er stappfull av leker/ materiale etc. Desse tas fram når barna spør etter det, f.eks. puslespill.

Det er en gammel hjørnesofa på fellesen, som brukes av de barna som har dag der.

Det er ikke nødvendig med så mye utstyr og leker i en barnehagen. Barna er kreative og leker med det som er + at det skal være enklere å holde orden. De fleste barn tilbringer som regel dagen på gulvet, uansett hvor mange sofaer og gode stoler som befinner seg rundt dem. Mine sitter omtrent aldri i sofaen og leker, men ligger gjerne under stuebordet. ;)

Takk for svar.

Er vant til helt annen type bhg fra før, så dette ble liksom noe helt annet. Men, det er vel kanskje slik det skal være nå.

Dere har vel kanskje rett i at det ikke er nødvendig med så mye leker. Men, savner vel kanskje litt mer å sitte i eller på. For eks. matter, madrasser og puter. De sitter alltid rett på gulvet enten det er samlingstund, sanglek, kosestundt etc.

Men, mulig det er jeg som er kravstor.

Hi

Vår barnehage er bare noen år gammel og høres ut som deres bhg hi.

Glatte gulv og vegger, men så henger det mye barna har laget på veggene som gir farge da, liker at det er lyst og luftig der.

I det største rommet har de kjøkken, spisebord, to lekekroker og et tegnebord, de har store vinduer som går langt ned slik at også barna ser ut.

De har ett lekerom, som også brukes som hvilerom, leserom og til samlingsstund, der har de madrasser og masse puter.

Utenfor avd har de fingarderobe, der er det også inngang til doer/stellerom.

Ved inngangen har de grovgarderobe der det henger uteklær og skoene står.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...