Gå til innhold

Progesteron nivåer, noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått svar på min blodprøve på progesteron tatt 7 dager etter EL. Kontordama sa at det lå på 100. Jeg har lest på amerikanske nettsider at man helst skal ha verdier på 16-20. Så jeg blir forvirret at hun sa 100. Bruker de en annen skala i Norge? Noen som har peiling på dette? Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100 er kjempehøyt! Men referanserammen er veldig vid, man skal helst ha verdi over 15 for å kunne slå fast at det har vært eggløsning, fikk jeg beskjed om. Men oppover kan verdien være ganske mye større...

I naturlig syklus (utredning for barnløshet, ikke gravid) var min verdi 33. I stimulert syklus (AIH-forsøk) var den 74, altså en del høyere. Men da hadde jeg to egg, så det kunne visst føre til høyere progesteronnivå (i tillegg til at Pergo, Menpur og Ovitrelle også kunne gi økt progesteronnivå).

Tror at 100 er høyt, men at det ikke gjør noenting. Det er nok samme skala.

Skrevet

Takk for svar! Jeg begynte å lure på om jeg hadde et nivå på 10, ikke 100, og 10 er for lavt. Men hvis det er mulig å få et nivå på 100 blir jeg kjempeglad! Det må sies at jeg var i pausemåneden etter Pergo, slik at det også kan ha en innvirkning. Men jeg må bare anta at jeg ellers har et ok progesteronnivå, selv uten Pergo.

Skrevet

Hei! :)

Før EL skal progesteron ligge lavt, ca rundt 3-7, hvis jeg ikke husker feil. Så må en ha over 20 i lutealfasen for å få bekreftet at en har hatt EL (varierer litt fra plass til plass og hvilke måte prøven er tatt på). Så du har nå i hvert fall hatt EL da :)

Jeg har hørt at pergo kan virke inn på syklusen etter også, men dette er jeg ikke sikker på da.

Skrevet

Ja, 10 er jo for lavt. Kanskje du skulle ringe tilbake og be om å få svaret en gang til? Da kan du jo spørre litt også, om hvorfor det evt. er så høyt (dersom det var 100).

• 1 måned senere...
Skrevet

Eg fikk svar på min prøve no. Den var på 23.7. Og de sa den var helt normal og fin. Tatt på dag 23 i syklusen. Ca en uke før mensen...

Skrevet

Var det gyn som sa den var normal og fin eller legen din silje?

Jeg fikk svar i går på blodprøver jeg tok på mandag. Progesteron var på 67!! :D

Skrevet

Det var de som sitter på legekontoret som sa den var normal og fin... Ringte bare idag for å få svaret på prøven .. Det var jo bra resultat på din prøve egget :) :)

Skrevet

Det samme sa sekretæren på legekontoret til meg OG fastlegen min...og min progesteronverdi var på 12 (altfor lav)! Gyn sa at 12 var altfor lite..verdien bør være minst 20-30 sa han til meg.. Da jeg nevnte at legen min hadde sagt at den var innenfor normalen sa han bare "de aner ikke hva de snakker om". Og det er jo sant, de er jo ikke spesialisert på det området. Så jeg kommer ikke til å ta alt fastlegen sier for god fisk lenger.. Men, du har jo faktisk fått en verdi innenfor normalen da..ifølge den linken jeg fant og hva min gyn sa.. :)

Skrevet

Ja eg tviler ikke.. For de sier mye rart,men gir ingen informasjon om det en trenger å vite om.. Har ikke fått mensen ennå eg da,så håper jo eg e blitt gravid;)

Skrevet

Oi, spennende! Når har/hadde du ikm?

Skrevet

Hei.

Kort fortalt så fikk jeg svar på at jeg hadde 60 på min progrestron test ved blodprøve på dag 23 under første mnd på pergo. Dette fikk jeg beskjed om fra min gyno-spesialist at var veldig bra, at ca 40 var normalt/gjennomsnitt.

Ditt var veldig bra, så det skal ikke være noe feil med eggeløsningen din vil jeg tro:)

Skrevet

Ja, veldig fornøyd med det resultatet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...