Gå til innhold

Noen som leier her og betaler strøm i tillegg til leien (bare forbruk)? Trenger litt hjelp :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier en leilighet, den har undermåler så vi regner av hver mnd hvor mye som er brukt. Men da vi skrev kontrakten blei det bare fastsatt et beløp som skulle dekke strømmen, de nevnte noe om å regne av en gang i året for å så evn betale oss tilbake. Men jeg tror vi betaler for mye, vi skal ikke betale for nettleien eller noe sånn, bare det vi bruker.

Hvor mye betaler dere?

Og finnes det noe sted jeg kan regne ut ca hvor mye det vi bruker koster? Jeg vet ikke prisen de betaler, bare at de har variabel strømpris eller hva det nå kalles :o)

Tidligere har vi hatt våre egne strøm abb. så har liksom aldri hatt dette "problemet" før :)

Vi trenger pengene derfor er jeg ikke interessert i å betale de flere hundre kroner for mye i mnd. :)

Skrevet

Det er stort sett sånn at om en husholdning forbruker under 8000 kwh i året blir de kun avregnet 1 gang per år fra strømselskapets side. Så om dette er tilfelle for huseier er det nok vanskelig for dem og skulle avregne dere på egenhånd hver mnd? For å kunne regne ut nøyaktig trenger du å vite hvilket selskap de bruker for variabelprisen kan være så mangt...

Skrevet

Er ikke helt sikker på hva du mener. Leiligheten har en undermåler, vil det si egen målemeter (eget sikringskap) - eller finnes det en egen måler hos huseieren? Det er jo litt vanskelig for alle parter å skulle regne på dette når det blir brukt variert pris fremfor fast pris - dersom dette skal avregnes èn gang i året - men selvfølgelig ikke umulig.

Et par ting til - hvorfor skal dere ikke betale nettleien? Nettleien er også en variabel - som varierer med forbruket. Vi leier selv ut en leilighet, og der må leieboer også betale for nettleien...

Nå skal vi få nye leieboere som ønsker strømmen inkludert i leien. For å gjøre dette mest mulig rettferdig, slik at ingen parter vinner eller taper på dette - så tok jeg utgangspunkt i ssb sine tall på gjennomsnittlig strømforbruk per person. Gikk så inn på den lokale strømleveransdørens sider, og brukte da fast prisen per kwh for de neste 36 månedene. Med nettleie kom vi frem til at gjennomsnittsstrøm for 1 person er 1051 kroner og for 2 personer ca 1600 kroner. Vi rundet det da ned til 1000 og 1500 kroner.

Noen bruker mye strøm og andre lite - så det er ikke helt enkelt å vite fremtidig forbruk. Det beste hadde vært om dere ble enig om en fast pris uavhening av forbruket deres, eller at dere får styre strømmen helt og holdent selv.

Skrevet

Anadyome,

fastprisen er da mye høyere enn varabelprisen og for ikke å snakke om spotprisen... Er ikke det en høy pris å regne forbruket ut fra?

Forresten er en undermåler noe som måler strømforbruket kun for en del av et hus/utleieleilighet, denne avregnes ikke hos netteier, og forbruket går inn i det totale forbruket for hovedmåler i huset.:)

Skrevet

Riktig som extralang sier, ja :)

Men det er ikke noe problem lengre, for gikk å snakket med de og regnet på det, sa da blei den avtalte summen vi hadde satt ned med 250 kr i mnd :) vi bruker lite strøm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...