Gå til innhold

Gir vi poden for mye mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Vi har en 17 dager gammel gutt, og det kan virke som han alltid er sulten. Jeg er redd vi gir han for mye mat. Han veide 3500 gram for en uke siden og har de siste par dagene fått 120ml pr måltid, i utgangspunktet hver 4. time. Vi merker at han ikke er fornøyd før han i hvert fall har spist såpass. Enda skjer det at han igjen er survete etter et par timer og vil ha mer.

Er det noen flere som har eller har hatt slike storspisere. Vi har ikke lyst til å gi han mer enn anbefalt dose (Nan). Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det som står på nan-pakken er kun en veiledning.

Hvor mange måltid får han for dag?

Jenta mi har alltid spist både mer og oftere enn det som står på nan-pakken. Da hun var rundt 4 uker spiste hun mellom 100-150 ml 8-9 ganger i døgnet.

Det eneste du skal følge med er at han ikke spiser mer enn 1 liter i døgnet. (Det har med at nyrene kan bli overbelastet)

Det er veldig vanskelig å nekte ett sultent barn mat, så lenge han virker fornøyd syns jeg du skal gi han det han krever :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Man blir jo så nervøs for å gjøre noe galt nå i starten. Nå hender det noen ganger innimellom at han aldri blir mett. Surver og surver mens vi blander litt, og så litt til og enda litt. Dette er etter hovedmåltidet på ca 120, men de er vel kanskje mer sultne noen dager. Merker jo at det er mat han vil ha, for han spytter ut smokken når han endelig er mett, men det hender jo at vi stusser en stund før vi blander ekstra for han kan jo ikke være sååå sulten.

Skrevet

HappyFreak :) & desembersnuppa har helt rett... La gutten drikke seg mett. Du må huske at melka du gir han er frokost,middag,drikke,dessert,snack,nattmat......det blir unaturlig om vi skal bestemme at babyen kun skal få spise x antall ml. Du vil jo ikke at noen skal bestemme akkurat hvor mye drikke og mat du får :)

Men pass på om det blir unaturlig mye (over ca 1 liter i pr dygn) da må du kontakte helsestasjonen!

Du kommer til å finne ut av det, du er jo mammaen så det kommer til å gå veldig bra :) Lykke til!!

Skrevet

Min lille var en storspiser, født to mnd prematurt og hadde tatt igjen vekt og lengde til termin. Heldigvis satte vi ingen begrensninger på henne, og nå spiser hun litt mindre enn veiledningen og legger fremdeles på seg. jeg er så glad for at vi lot henne styre det, for i motsetting til mange andre premature har hun nå litt å gå på om hun blir syk. Helsestasjonen sa at et så lite barn kan ikke spise for mye om de holder maten nede etterpå. Jeg vet faktisk om en som sultet en veldig undervektig baby i tre mnd fordi hun var så opptatt av å få til fullamming. Hun ga tillegg, men for sjelden og for lite, og den lille la til hennes store overaskelse på seg lite til ingenting. Da synes jeg ammefundamentalismen har gått for langt. En helt vanlig terminfødt baby kan en selvsagt gjøre det med i korte perioder, men ikke en undervektig en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...