Gjest Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Hjelp.. Kom hjem fra sykehuset for litt over en uke siden. Kan ikke amme,og har derfor måtte bynt med flaske. Men jeg vet jo så og si ingenting ang flaskemating.. Gir vesla ferdig blandet Nan,siden jeg ikke har rukket og sette meg inn i hvordan en lager sånn MME med pulver! Og at de siste ukene har gått i ett,slitsomt og være nybakt mamma:) Merker at jenta mi sliter med mageknip,luft i magen. Avføringen er enten lysgrønn eller brunlig. Jeg har litt malt i melken. Råd og tips blir mottatt med stor takknemlighet:) Lurer også på hva jeg gjør med melka jeg har i puppene. Kan ikke amme,og har ikke tid eller overskudd til og pumpe meg lengre..(er enda så sår)
Gjest Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Ja,en ting til:) Hvor ofte skal en gi MME? Gir mellom hver 3 til 4 time på dagen,og på natt bare når hun våkner. Ca hver 5 eller 6 time..
Sol + spire Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 For å ta det med melken i puppene så kan du håndmelke i dusjen hvis du har spreng. Til slutt så vil puppene slutte å produserer mer siden det ikke er noe stimulering. Det tar ikke så lang tid før sprengen forsvinner, men det kan være melk der lenge. Jeg gir min datter mme ca hver 4 time. Og på natten lar jeg henne sove til hun våkner. Er ikke noe vits i å vekke en sovende baby spør du meg De våkner når de er sultne. Er avføringen grønn så kan det tyde på at hun har magevondt og at magen i jobber slik den skal med det som passerer. Avføringen skal være mer gulaktig hos mme barn. Vi prøvde både nan, småfolk og Hipp. Både av nan og småfolk fikk hun magevondt og grønn bæsj. Med hipp sin ble den gul. og hun er mye mer fornøyd etter at vi begynte med Hipp. Bare spør i vei. Det er det vi har hverandre til her.
Gjest Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Hei og velkommen som flaskemamma Det står lett forklart på pakken hvordan man lager nan, men det er jo mange måter å gjør det på. Jeg blander kaldt kokt vann og nykokt vann til rett temp, har i pulver og rister. Hvis hun ikke er plaget med hard mage behøver du ikke malt i flaskene, det kan være vanedannende (men ikke farlig). Du kan jo prøve en dag og ikke ha malt i og se hvordan den går. Jenta mi har hele tiden hatt litt grønnaktig bæsj, uten at hun har vondt i magen. De første ukene som flaskemamme er hektisk og slitsom, men man kommer fort inn i det Når det gjelder puppene: stimuler minst mulig. Har du spreng gå i dusjen og håndmelk ut kun til den verste sprengen. Når du kommer ut av dusjen så knyt ett skjerf eller lignende hardt rundt puppene. Da tror de på en måte at det er fullt, å du vil ikke få like ille spreng. Det verste gir seg iløpet av ett par dager hvis du bare klarer å la vær å stimulere. Masse lykke til!
Gjest Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 Det glemte jeg å si: jenta mi på snart 4 mnd spiser annenhver time (ca 200ml) , det har hun gjort hele tiden. På natten spiser hun somregel ikke, jeg har aldri vekt henne for å gi henne mat.
Hepa85 Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Jeg tror jeg hadde spreng i 3 dager etter at jeg sluttet å amme. Forsøkte da å pumpe ut, men dag nr 3 med kun pumping kom det bare ut 20ml pr pupp. Da gadd jeg ikke mer. Det vil sprenge litt, men går sannsynligvis fort over. Vannet du blander pulveret i må være kokt. Jeg koker opp med vannkoker, lar det stå litt, heller over i en mugge med lokk, og setter det i kjøleskapet. Når jeg skal lage mat til snuppelupp varmer jeg vannet mikro til ca 40 grader (bruker nanpulver som skal blandes i 40 graders vann). Heller litt vann på håndleddet for å sjekke om det er varmt nok. Så måler jeg oppi riktig antal skjeer pulver, har i vannet, skrur på tutter og lokk, og rister! Vips ferdig Et tips er å kjøpe slike urinprøveglass på apoteket. Bare mål opp hvor mye pulver du skal ha til hvert måltid og ha på glassene. Er særlig greit på natta når man er supertrøtt og knapt nok klarer å telle til tre eller fire (ja, jeg var faktisk så trøtt at jeg surret litt med det, hehe) Har hun vondt i magen bør du prøve å kutte ut malten. Kanskje klarer magen å arbeide på egenhånd? Vi har aldri hatt bruk for malt, og jenta mi har aldri vært treg i magen, eller hatt noe spesielt vondt. Hvis ikke det funker, så prøv å bytt merke. Lykke til!! Det går seg til. Husker da jeg bestemte meg for å slutte og amme, og gi mme i stedet, så syntes jeg det var sååå deilig! Selv om ALLE rundt med sa at det var så innmari lettvint med puppen, den har man alltid med, melka der inne er ferdig temperert osv...så syntes jeg likevel det var en helt fantastisk lettelse å slutte å amme. For oss fungerer det mye bedre med å gi mme. Og er fortsatt ikke lei av å koke flasker. Husker jo hvor forferdelig det var å amme, så da koker jeg heller med glede
Hepa85 Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Hvor mye babyen trenger er avhengig av vekt og hvor mye behov for energi den har. Begynn med f eks 60 ml, tror det var det vi gjorde. Hvis babyen hyler, eller gir uttrykk for sult, så kan du prøve å øke sakte men sikkert. Når de er helt små, så sier de fra når de er sultne Mini her er helt utrøstelig når hun er sulten, så vi skjønner det fort!
Gjest Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Ser du har fått en del tips allerede, men må legge til noe! Løp å kjøp en micro-sterilisator til flaskenen! Mye lettere enn å drive å koke de!! Ellers bruker vi Hipp mme, veldig fornøyd med den! Snuppa her ble veldig hard i magen av Nan. Etter vi byttet til Hipp så bruker vi aldri malt i flaskene! Var også innom Collett men kunne desverre ikke bruke den siden snuppa gulpet en del og med collett mme lukter det noen helt forferdelig av gulpet! Jeg koker også opp vann og har over i ei mugge i kjøleskapet. Eller så heller jeg over riktig mengde ml i flere flasker å og setter de inn i kjøleskapet. Da varmer jeg de opp ca 20sek i microen og har i pulver. Bruker ikke de uringlassene, men har en avent boks med 3rom. Den er kjempe fin. (Tror jeg fikk den i Rimi- pakka) Lykke til som flaskemamma!!
Mor Løvehjerte Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 Jeg kan bare legge til at på sykehuset lærte vi at man kan prøve å øke med 5-10 ml mme på flaske de første levedøgnene. Så hvis hun spiser 60 ml i dag, så kan du prøve med 70 i morgen osv. Det stabiliserer seg av seg selv. Se forresten www.flaskeposten.org. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå