Gå til innhold

Noen 1-åringer med laveste prioritet som har fått plass i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er født i mars og hadde et bittelite håp om plass siden det gis plass etter alder nå, men det ser dårlig ut. Bare lurer, dere andre som heller ikke er så heldig å ha høy prioritering og har en ettåring - noen som har fått plass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

min dagbarn er født i mars,hun fått barnhage plass fra april(alna budel)

Skrevet

Vår sønn ble 1 i slutten av mars og har fått plass fra 28.april i barnehage i Bydel Sagene. Det er en ny barnehage som åpner nå, så jeg vet ikke om det var flaks med timingen og at vi hadde satt den på førsteplass - er uansett kjempefornøyd! Vi har ingen prioritering. Lykke til!

Skrevet

Vi har ikke fått plass enda. 1.runde av opptaket har vært.

Bydel St.Hanshaugen, han er 2 år til høsten.

Skrevet

En 2-åring skal jo gå foran en 1-åring. Helt ufattelig at dere ikke fikk plass på første runde. Jeg har en 3-åring i samme bydel som ikke fikk plass på første runden, men han havner jo bakerst i køen på "stor avdeling". Din 2-åring skal gå ganske langt i køen for de små.

Vet du noe om hvor i køen dere ligger?

Skrevet

HI her. Holder dessverre også til på St.Hanshaugen, så dette kan jo bli bra. Ufattelig dårlig dekning i denne bydelen! Mister virkelig helt motet når verken 3- eller 2-åringer får plass...

Og så har de absurd nok lovet at alle skal få plass? Hva skal de gjøre, tro? Blir det busstur hele dagen?

Skrevet

21.40 igjen:

Ja, jeg er ganske forbannet nå om dagen. Vi har stått i kø i 2,5 år for å få plass, dette er vårt tredje hovedopptak...Men uansett skal vi jo få en plass et eller annet sted. Jeg har inntrykk av at de rett og slett sitter og holder av en masse plasser. Jeg leste i byelsavisen som kommer hver torsdag, at alle over et år som har søkt plass, skal få. Så hvor er alle disse plassene? Jeg hadde satt pris på å få vite. Jeg vet de har en sånn bussordning fra Stensparken, og busser ungene opp til Bjerke bydel i en ny bhg der. Men jeg tror dette gjelder de fra 3+. Så hvor de har tenkt å sende 1- og 2- åringer lurer jeg på. Dessuten er det sikkert bhg i bydelen som er mer populære enn andre. HVis du har en slik en på første plass, er det mulig du får plass på f.eks tredje ønsket ditt, men at bydelen kanskje vil se an i andre runden om det da blir plass i den bhg du egentlig ønsker... Jeg vet ikke hva de tenker. Jeg håper bare de finner en løsning til oss.

Skrevet

Du som skrev at du har en som blir to år "utpå høsten"- dette er jo det første hovedopptaket han har krav på plass da, hvis han er født etter 1. september 07.. Men mht fødselsdato skal han gå foran alle de som er født senere høsten 07 og på våren 08, hvis det er kommunale bhg det gjelder. Private nhg kan jo ta inn litt etter hva slags alders-/kjønnssammenstening de ønsker.

Vi bor i Bjerke bydel, har ingen pri, jente født april 08, ingen plass på 1. inntak.. Veldig spent- det jeg er mest redd for er å havne langt unna i en annen bydel.. For jeg regner da m at hun får plass et sted...

Skrevet

Til anonym: 14:39 15.04.2009

Prøv å ring familiebarnehagene i bydelen direkte. Vet at det blir ledige plasser i flere familiebarnehager i Bjerke bydel (skal selv si opp en plass pga nytt tilbud, og vet om flere andre som også skal si opp snart)

Skrevet

Hei, anonym 19:18 16.04.09!

Kan jeg spørre hvilken fam.bhg dere har hatt plass i? Og om du har vært fornøyd? Vet du andre bg en din det blir ledig i også? Kunne jo abs vært greit å høre.. Har snakket m opptakskontoret men får bare beskjed om at vi får en plass innen sept et el annet sted i oslo så ikke så mye annet å gjøre enn å vente..

Takk for tips!

Bjerkemamma

Skrevet

Hei,

Jeg er anonym med 2 åring i bydel St.hanshaugen, dvs han er 2 i november.

Fortsatt intet nytt.

2 fra samme barselgruppe fikk plass i 1. runde, men hadde høyere prioritet enn 9. Også en til i barselgruppa som ikke har fått svar i 1. runde, hun har prøvd å få vite hvordan de ligger an i køen, men har ikke klart å få svar fra bydelen.

Jeg prøver å trøste meg med at de kanskje bare har tatt alle med høy prioritet i 1. runde.......

Skrevet

Hei

Jeg har et sent 06-barn på St.Hanshaugen uten plass. Jeg har kun fått vite at vi står langt bak på alle ¨våre 7 ønsker, har kode 9.

Synes bare det er så håpløst å ikke få vite i hvilke bydeler/barnehager de skal sende oss til. Det er forskjell på å få en plass på Grunerløkka i forhold til Søndre Nordstand...

Skrevet

Enig, det er skikkelig frustrerende, jeg er veldig misfornøyd med byråd Ødegaard som har ansvaret.

De bygger jo nesten ingen nye barnehager i bydel St.Hanshaugen, det går i sirupfart, forsinkelser, forsinkelser og forsinkelser. De bygger ingen midlertidig løsninger mens de venter på at nye barnehager skal bygges.

Mange av bydelens barnehager er private og forbeholdt f.eks bedrifter, med ansatte som bor i andre bydeler.

Jeg bor i bydelen uten bil og går til jobb, har bevisst valgt å bo sentralt og heller på mindre areal slik at vi bruker minst mulig tid på transport.

Blir jo helt håpløst hvis vi f.eks får barnehageplass på Søndre Nordstrand.

Og hvordan skal man forholde seg til jobben hvis man ikke får svar før f.eks i august om hvor man får plass. Får man plass langt unna hjemmet må man trolig gå ned i stillingsprosent og det er ikke lett for en bedrift å godta det på kort varsel. Synes også det eventuellt er veldig urettferdig økonomisk.

Skrevet

Hei,

vi har ei jente født januar 2008. Vi var så heldige å få plass i en knallbra fam.bhg til henne fra januar. Fikk plassen ved å ha direkte kontakt med eier av bhg, og så sendte jeg søknad til bydelen etterpå. Det er mange fam.bhg som gjør det sånn, selv om man strengt tatt skal søke via bydelen først... Leste noe om at de skulle skjerpe rutinene rundt dette, men er jo ikke sikkert at det skjer enda. Det er altså fullt mulig å få plass i fam.bhg når de som har plass der slutter.. Vi fikk prioritet 3 til jenta vår, siden hun allerede hadde plass i bhg. Og nå har hun fått plass i samme kommunale bhg som storebroren. Vi har derfor sagt opp plassen i fam.bhg, og det er nok mange i vår situasjon vil jeg tro.

Barfe et lite tips! :o)

Lykke til alle sammen.

Skrevet

Anonym, 22.23 igjen:

Ja, du sier det samme som jeg tenker. De fleste som bor i strøket, jobber innenfor ring 3, og har gjerne ikke bil. Det er også en bit å gå til til nærmeste t-bane hvis vi skulle være så uheldige å få en plass ute i drabantbyene. Og det frustrerende er jo at vi ikke er garantert noe beskjed om hvor på Oslo-kartet de skal sende oss, før 1. sept.

Som du sier; en arb.giver har jo også visse frister for å bli varslet i forhold til redusert arb.tid, og det er jo også et økonomisk spørsmål oppe i det hele. Det hadde tross alt vært bedre å vite NÅ hvor plassen lå,

Skrevet

Vi søkte fra 1.feb og fikk plass fra 16 feb. bydel gunerløkka. Kjempefornøyde. Jenta vår er 14 mnd nå, og vi har ingen prioritet.

Skrevet

poden er født i mars 08, og vi fikk plass i en fam.bhg fra 1. april, og i den vi hadde på førsteplass fra 15. aug. Begge er private, men dessverre (heldigvis for oss) så tar de private inn etter egne vedtekter, slik at det ikke helt stemmer at de eldste får plass først. Jeg satte meg rett og slett ned og ringte rundt og skrev mail, og fikk napp til slutt.

Så kan man selvsagt diskutere om en på 13 mnd bør i bhg, men vi er avhengig av to inntekter, hadde allerede gått 7 uker utover permisjon = ulønnet permisjon, og det blir dyrt.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...