storeønsker Skrevet 13. april 2009 #1 Del Skrevet 13. april 2009 lurer på hva som skjer! har abortert 3 ganger i løpet av 3 år! gikk 1.5 år fra første gangen til andre gangen jeg ble gravid! går til spesialist! men det eneste han gjør er å gi meg pergotime! enkle kurer! skulle ta 2 stk og gikk ikke det,(tilsammen 3) så skal han få oss på prøverør! men noen sier at jeg bør få utredet disse 3 abortene!?!? føler han ikke utreder meg nok!!!! han tok tester av meg og sa jeg ikke har eggløsning.. men jeg har da vert gravid 3 ganger! og hva er vitsen med prøverør visst jeg aborterer??? blir galen!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139954456-h%C3%B8rer-jeg-til-her-hjelp-meg/
lioness* Skrevet 13. april 2009 #2 Del Skrevet 13. april 2009 Hei, Huff, så trist at legen din ikke vil ta dette videre. Du har rett på bredere utredninger etter å ha mistet tre ganger. Dersom du ikke har eggløsning veldig ofte har du kanskje PCO eller PCOS, har han sagt noe om det? Det kan visst øke sjansen for spontanabort, men tre ganger er jo veldig mye.... Du må stå på kravene og be om at du utredes mer, feks gentester og koaguleringstester av blodet. Hvis denne spesialisten ikke stiller opp for deg kan du finne en annen. Pergo gir jo eggløsninger, men dersom det er et annet problem som gjør at du mister så hjelper det jo ikke i det hele tatt.... Du har rett på utredninger nå, stå på og ikke gi deg! Stor klem til deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139954456-h%C3%B8rer-jeg-til-her-hjelp-meg/#findComment-139954673
melina, glad mamma Skrevet 13. april 2009 #3 Del Skrevet 13. april 2009 Hei Storeønsker. Føler med deg at du har mistet gang på gang. Og skjønner godt frustrasjonen din over å bare bli satt på pergotimekur igjen og igjen. Det er jo for å få eggløsning legen bruker de medisinene, og det er kanskje i den forbindelsen du har vært gravid? Jeg har litt det samme problemet som deg. Har skjelden EL og de gangene det har skjedd har jeg blitt gravid og mistet ganske tidlig. Ble også satt på pergotimekur i begynnelsen, dette blir nesten alltid forsøkt før en tar steget til prøverør. Siden du har hatt 3 aborter, har du krav på utredning. Jeg vet ikke hvor du hører til, men kanskje fastlegen din kjenner noen som driver med fertilitetsproblemer? Jeg har blitt utredet på sykehuset her jeg bor med laposkopi (kikkhulsoperasjon der de undersøker eggstokk, eggledere og livmoren) og bakterieprøver, og på Haugesund sykehus, fertilitetsavdelingen, ble det tatt blodprøver ( for å finne evt. kromosomfeil, koagulasjonsproblemer, autoimmune sykdommer osv) og hysteroskopi (der de går inn i livmoren med kamera for å se om noe er galt der inne). Dette er en utredning som tar litt tid, noen ganger går det 3 mndr før en får svar. Og bare 50% får et svar. De andre er bare uforklarelig barnløse. Jeg fikk ikke noe svar, alt var fint hos meg, men fikk allikevel medisiner som jeg har tro på hjalp meg denne gangen. Når det gjelder prøverør, kan det ha god effekt på deg, selv om du har vært gravid på egenhånd 3 ganger. Da blir modne egg tatt ut og blir befruktet. Deretter settes det som har god kvalitet tilbake. Det er derfor prøverør er bra for sånne som oss. Egget er av topp kvalitet! En får også hormontillskudd av progesteron, som kan hjelpe det befruktede egget å utvikle seg videre. Så det er ikke dumt å gå den veien. Venter selv tvillinger i uke 17 etter å få satt inn over 4 år gamle nedfryste egg!!! Jeg ville uansett gjort alt jeg kunne for å bli utredet om jeg var deg. Om ingen vil gjøre det, finnes det privatklinikker både på øst og vestlandet som er villige til å gjøre det. Så får du kanskje ett svar, og da er det lettere å vite hva du skal forholde deg til. Og da øker sjansene for å lykkes ved IVF (prøverør) dersom det blir veien for dere. Håper du ble litt klokere ;o) Jeg vet i alle fall veldig godt hvordan du har det! Og stå på, det sier jeg til alle som havner her inne. Det er hjelp å få, det tar kanskje bare litt tid før en finner det som er riktig for akkurat deg. Men når jeg nå sitter her med stor mage, så har jeg tro på at alle kan oppleve det. For noen år siden var det helsvart for min del, men jeg ga ikke opp, og gjett om jeg er glad for det! Lykke til videre. Måtte du få god hjelp. Det er desverre altfor mange leger som ikke vet noe om dette. Jeg har selv måttet fortelle fastlegen hva habituell abort er, og hvilken medisiner som kan hjelpe. Håper du treffer på noen som virkelig vil hjelpe deg! Det fortjener du etter det du har vært gjennom! Klem fra meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139954456-h%C3%B8rer-jeg-til-her-hjelp-meg/#findComment-139954738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå