Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 jeg har ei som utredes for adhd, er inne i sluttfasen nå. Vi sliter vanvittig rundt leggetider. Hver kveld er det gråt og "maktkamp". Hun er redd for masse, får for seg ting og har av og til små angstanfall. Hun sier at jeg sitter mye lenger hos brødrene hennes, noe som ikke stmmer. hos de sitter jeg kanskje et kvarter (under leggetid), hos henne kan det bli opptil en time. Og når jeg da skal gå ut av rommet så er det gråt og hyl, som kanskje varer opptil en time til. Jeg er utslitt nå, leggetid er ikke lenger kos, som det var. Og jeg merker at jeg gruer meg til hun skal legge seg på kvelden. Noen som opplever det samme? Gode råd? Har ikke fortalt veldig utfyllende her nå, men det er ganske sammensatt alt dette..
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Detajert avtale på forhånd. Og la jenta være med på noe av avtalen. Hva ønsker hun? Er det mulig å gjennomføre? Hvordan evt moderere det hun ønsker? At hun er redd for masse, kan vel stemme, men er du helt sikker på at ikke deler av det er tull/maktkamp/utpressing? Rådet sånn sammenfattet blir vel å gå gjennom alt sammen, og avtale på dagtid. Og å forholde seg til dette når kveldene kommer.
skjelvekrøller Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Vi hadde ikke slike problemer, egentlig, men en del våkning om natten/drømming, svette og generelt dårlig søvn. Alt(også adhd-symptomene) forsvant etter at vi fjernet gluten og melk fra kosten, men det er jo ikke sikkert det hjelper for dere. Hvis du opplever leggetiden som et ork, smitter det kanskje over på henne slik at problemet eskalerer? Før kostholdsendringen løste vi problemet med urolige netter og dårlig nattesøvn ved å ha en madrass på gulvet inne hos oss. Var det helt krise på kvelden, la vi ungen der, men ellers ble den bare brukt som "nødhavn" på natten. Det tok bort alt stress rundt leggingen og etter en stund ble det lenger og lenger mellom hvert nattebesøk.
Lucky76 Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Prøvd med klistremerker? Lag en slags timeplan. La henne få et klistremerke for hver kveld som har gått knirkefritt. Etter så og så mange klistremerker kan hun få en premie. Kino, spille med deg, noe annet hun ønsker seg. Hver gang hun har nådd målet må dere finne et nytt mål. Viktig at dette ikke er svære greier som koster mye penger. Men at det er overkommelig for henne å nå målet. Faste ritualer og mest mulig ro på kveldene. At hun legges til ca samme tid hver dag også helger og ferier. God rutiner gjør ofte ting lettere
sannhet Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Vi har det samme problemet. Han tørr ikke og sovne før vi har lagt oss. Det som har reddet kveldene våre, er å la han få seg på DVD film på en liten DVD-spiller. Han roer seg alltid ned med den. Håper til slutt at han finner ut at det er lurt og sove selv om vi ikke er der. Vi går opp og sjekker eller spør hvordan det går, slik at han skjønner at vi er der.Gir mye ros og forsikrer om at døra står oppe på gløtt så vi hører han.
Kufiolilla Skrevet 18. april 2009 #6 Skrevet 18. april 2009 Jeg var også slik som liten. Jeg fikk adhd-diagnosen nå i påsken, i en alder av 30. Ikke allverdens med klistremerker eller større belønninger kunne roet meg. Ei heller trusler. Uroen/ angsten var uovervinnelig. Det som fungerte nogenlunde på meg, var å få lese evt leke i senga til man sovnet... Ikke "politisk korrekt", men man kan ikke oppdra eller oppmuntre en blind til å se heller. Masse varme tanker til barnet ditt. Det blir bedre med årene, eller i hvert fall lettere å takle.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 18. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2009 Takk for alle svar. Vi har madrass tilgjengelig, og vi har nå gitt oss med løsningen at hun får leke/spille osv til hun sovner av seg selv. Men det blir veldig sent av og til. Det verste er at hun ikke tåler at jeg går ut døren på kvelden. Blir hylekonsert så det holder. Frustrerende..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå