Gå til innhold

Når begynne med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte 4 uker for tidlig 10. mars. De siste 2 ukene har hun villet ligge til puppen hele tiden. Jeg er rimelig sikker på at hun får nok melk da hun har melk rundt munnen selv etter å ha ligget i en time og mer, til brystet. Jeg har ikke fått veid henne siden dette startet pga påska, men alle sier hun ser rundere ut for hver dag (!). Jeg innser at det er litt problematisk å la henne suge HELE tiden, det er vanskelig å gå ut, og det er vanskelig å dra på besøk når babyen henger til brystet hele tiden. I tillegg blir jeg innmari sår...... De siste dagene har jeg derfor prøvd å gi henne smokk, men det er først i dag at hun har villet hatt den. Nå når hun endelig har tatt den så kommer jo tankene.... Er det for tidlig at hun får smokk? Det hører også med til historien at vi slet lenge med ammingen, og den har vi først begynt å få til konsekvent for 10 dager siden. Jeg er selvfølgelig redd for at hun ikke skal klare å ta brystet når hun får smokk, og jeg er redd for å undertrykke behov hun har, som mat, kos, øking osv..

Noen med erfaring som har noen gode råd?

Eller noen som kan fortelle meg at det er helt normalt å bruke mesteparten av døgnet til amming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet konstant den første uken etter fødsel og var så sliten av at babyen hang i puppen konstant, så jeg prøvde smokken etter 8 dager og du aner ikke for en lettelse det var å få litt fri fra ammingen. Jeg kjenner meg igjen med de tankene du gjør deg, spesielt det med at jeg var redd for at det skulle gå ut over ammingen. Du har jo ammet en stund nå, så du vil jo merke om noe forandrer seg. Jeg synes ikke det er tidlig for deg å gi smokk, du kan jo være litt forsiktig nå i begynnelsen og ikke gi henne den for mye, bare noen ganger om dagen så du får litt pause! Men når det er sagt så er det jo mye amming i begynnelsen, det går seg til etterhvert!

Skrevet

Vi ga smokk til sønnen vår da han var 4 dager gammel. Han hadd så stort suttebehov, at vi ikke hadde noe valg. Var jo sår på lillefingern:P

"Smokk" sa det, og smokken var på plass. Fikk den nesten ikke ut! hehe..

Skrevet

min sønn hang i puppen omtrent hele tiden de første ukene, prøvde m smokk først etter 3 uker, nå er han tre mnd og vil enda ikke ta smokken, så ikke vent altfor lenge hvis du vil at babyen skal ta smokken....

Skrevet

Heia.

Jeg tok med smokken på sykehuset jeg. Men jeg måtte gjemme smokken med en gang jormødrene kom for de likte det ikke. Men jeg syns ammingen gikk mye bedre etter jeg hadde gitt henne smokken. Men de på sykehuset mente at det ble dårligere da. Men det har ikke jeg erfart. Men jeg måtte lære henne å bruke den. I begynnelsen klarte hun ikke å såve med smokken. Men det gjør hun nå. Jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten den. Hos meg henger hun ikke på puppen hele tiden. Omtrent hver 3.time. :) Ganske fornøyd.

I begynnelsen slet jeg også med at hun hang på puppen. Ble sår å blemmer.. Men klarte ikke det mer.

Gjest amandine
Skrevet

Hvis ammingen din og sugeteknikken til barnet er grei, er det sikkert ikke noe problem. Min eldste fikk smokk på barneklinikken bare et par timer gammel, men ble fullammet til 7 mnd uten problemer. Nestemann ville ikke ha smokk men sugde seg fast over alt he he vi hadde sugemerker på hals og bryst og armer både gubben og jeg;), Nå i siste runde hadde jeg med smokk på sykehuset... Knøttet er passert 6 mnd, begynte med grøt for en uke siden og har brukt smokk fra dag 1. Heller smokk enn tott, tenker jeg som brukte tott selv...

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Hun har nå fått litt smokk hver dag. Problemet ble faktisk omvendt, som en av dere nevner.., hun liker ikke smokken noe særlig.... Hun prøver å skrike seg til puppen hver gang, og tar smokken først når hun er utslitt av skrikingen. Jeg lar henne ligge til puppen i opp til en time ved hver mating, til tross for dødssåre brystvorter.... Jeg prøver å ikke ha dårlig samvittighet, men gråten etter mammas pupp er virkelig hjerteskjærende. Håper det går over snart...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg gav han smokk siste dagen på sykehuset jeg, da var han vel 4 dager gammel. Han måtte ha det pågrunn av sugebehovet, og jeg var alt for sår så tårene sprutet når jeg la han til puppen. Nå går det heldigvis kjempe bra, og han går rett på smokken nå. Bare kjøp en slags prematursmokk den fåes kjøpt på apoteket (kun der jeg har sett den hittil), og den smokken synes jeg er super å bruke! Ikke vil han ta noen andre smokker enn den heller, så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...