Kjøttpølsa Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Hypokonder er vel kanskje en sykdom i seg selv, men siden det har vært diskutert så mye sykdom her så lurer jeg litt på hvordan de rundt skal klare å skille dette? Psykisk syke tror jeg tier mer enn å rope, så jeg annser ikke psykisk syke i denne kategorien.(hypokonder) Så har du de som alltid har vondt et eller annet sted på kroppen. Er det virkelig slik at "noen" alltid har vondt? Eller er det de som faktisk ikke tåler noe og ser smerte i det minste? Er det virkelig noen som har hodepine HVER dag eller skaper de sin ege hodepine? For noen er syke/vondt hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Ja, noen har hodepine hver dag, For å svare på det spørsmålet.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Tja jeg har ryggsmerter pga en medfødt skade og har ryggsmerter hver eneste dag. noen dager ikke så ille men stort sett helt jævlig, verre en andre kan tenke seg. Men smerte kan ikke måles, og skaden er sjult så jeg lurer alltid på om noen tror jeg bare inbiller meg/juger når jeg forteller om det. Derfor prøver jeg å ungå at folk vet det om meg, og sjelden klager eller snakker om smertene i hele tatt. Ja untatt med legen da. Jeg tror at hypokondere stort sett klager og klager hele tiden, og har gjerne smerter og vondter som hele tiden forandrer seg. De mener de har infulensa en uke for så mene at de har kreft, så har de sååååå vondt i benet. ja fram og tilbnake om hva som feiler dem og mange går til legen og styrer for å fåut så mye medisiner som mulig, sier legen stopp går de til den neste. Men det er sjelden de faktisk bruker medisinen. Vokste opp med ei i nær familie som hadde dette problemet, og du skulle sett medisinskapert hennes, ho hadde piller mot det meste for å si det sånn. Og stort sett var de ikke åpnet. Men en hypokonder er syk, og de tror gjerne på det de sier selv, finner det ikke opp for oppmerksomhet men rett og slett tror de har disse sykdommene.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Jeg har smerter hver dag pga fybromylagi. Har selv følt meg som en hypokonder
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Min nabo er noe for seg selv! Har aldri møtt noen som henne, helt utrolig.. Ikke misforstå, er faktisk glad i henne, hun er kjempe søt innimellom og hjelper alltid til om vi spørr. Tror hun er det man kan kalle en ekte hypokonder. Bare for å ta noen eksempler; Hun tråkket på en giftig fisk i syden og ble dermed forgiftet, henger i ennå, 10 år etter. Hun fikk nakkeskade/sleng av å ta permanent hos frisøren da hun ble slått hardt mot vasken mens denn fjernet rullene hennes... Hun fikk lungeskade av å jobbe et sted med asbest, hostet i ett år, nå nevner hun det aldri. Mente hun hadde hjernehinnebetennelse for noen år siden og da den ikke ble behandlet, kan hun ikke se til siden.. (kan derfor ikke kjøre opp, som hennes mann ønsker) Blitt operert i ryggen flere ganger, etter å ha vært på 3 forskjellige sykehus, da to av dem mente hun ikke hadde godt av det. Mistet dusinvis av fostre (høres grusomt ut, jeg vet, men ikke mine ord) og har hatt tvilinger i eggstokkene.. Dette er bare en brøkdel, noe nytt hver gang vi møtes. Alt er veldig farlig og hun er meget bekymret for meg og mine også. Vi er aldri syke. Det verste er at hun sier barna og mannen er syke også. Det er de utrolig sjelden, men får kranglet til seg pencilin og all form for pleie. Godt hun har en mann, sier jeg... Noen har oftere vondt enn andre, rett og slett fordi de kjenner etter og bekymrer seg, mener jeg. Alle har også forskjellig smerteterskel, derfor kan noen klare seg uten smertelindring, mens andre er nødt til å ha det.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Anonym 17:13: tror du misforstår litt. En hypokonder er ikke sånn som din nabo. Hun har jo operert og hatt mye vondt. Og helt sikkert blitt kronisk syk etter det hun har gjennomgått. Du virker ikke empatisk mot henne. Folk som har operert mye, spesielt i ryggen O.L, kan ha skadet nervesystemet. Da har du det virkelig gående når det gjelder smerter. Å leve i et smertehelvete hver eneste dag er en grusom belastning!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Er du klar over at man kan få skiveutglidning i nakken bare ved å vri seg galt i søvne, anonym 17:13? Ikke se bort fra at man kan få det hos frisøren på den måten naboen din beskriver det. Ikke umulig.
Kjøttpølsa Skrevet 13. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2009 Handler ikke om empati da anonym 17.16, innimellom går man bare lei av å høre enkelte syte hele tiden, uansett hvor og når.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Men da får man si fra! Feige folk! Heller hypokonder enn en feig person som later som om hun bryr seg.
Kjøttpølsa Skrevet 13. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. april 2009 Jeg annser heller "noen" syke som egoister. De overtar samtaler og bryter inn hele tiden med seg, seg og seg selv. Da spør jeg: Hva sier man til en "syk" person som kun prater om seg selv om hvor syk h*n er hele tiden da? De bryter jo lett av samtaler før en ferdig med "sine" opplevelser i samme kategori.
Kjøttpølsa Skrevet 13. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. april 2009 og en ting til, selvom man er "syk" så har man lov til å bruke hode og tenke utenfor sin egen boble.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Jeg er faktisk en liten hypokonder. Har vært det siden jeg var liten. dette bunner i mye fra barndommen min. Jeg syter ikke til folk rundt meg, bare mannen min og foreldrene mine hvis anfallene er jævlige. Ja jeg sier anfall for det er det. Jeg kan kjenne plutselig at jeg blir nummen i ansiktet og tunga, og da blir jeg livredd, tror det er noe galt... hjernedrypp osv.. er panikk anfall rett og slett. Dette er veldig slitsomt, gå å ha angst og livredd for å dø. har slitt med dødsangst siden jeg var 9 år da min mamma flyttet fra meg og min bror. Hun flyttet til et annet land.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Jeg mener hypokondere er de som ikke har noe aent å snakke om enn hvor vont de har her og der hele tiden.. Å alltid feiler et eller aent.. Jeg har selv plager med forsjellige ting til tider, men jeg går da ikke å klager hele tiden.. Har jeg migrene en dag så sier jeg EN gang til typen at jeg har migrene å er nødt til å sove litt, jeg sier det ikke 30 ganger i løpet av dagen,å ringer rudt til alle jeg kjenner for å fortelle hvor vondt i hode jeg har.. Er ingen som er interesert i å høre hvor dårlige folk er hver gang en treffer de, å hele tiden en er sammen med de.. Da blir en bare lei personen, å får 0 sympati for di, vertfall fra min side..
Gjest Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 Ingvard Wilhelmsen, overlege ved Haukeland sykehus er vel regnet som norges fremste på problematikken. Og hans definisjon av hypokondri er at det handler om angst for å bli alvorlig syk. Det er altså ikke først og frems de som har alle mulige vondter og klager over disse som han regner som hypokondere. De ekte hypokonderne er de med helseangst, og det er alltid alvorlige sykdommer de er redde for (kreft, hjernesvulst etc.) Ingen ekte hypokondere er tror at de har migrene, de tror på hjernesvulst. En hypokonder er som regel heller ikke bekymret for psykisk sykdom, men vil tillegge alle symptomer potensielle dødelige sykdommer (har ikke angstanfall, det er hjerteinfarkt).
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 Mannen min fikk en sykdom for noen måneder siden, og nå har han begynt å klage mer og mer. Pappa mener han er hypokonder, men det plager jo mannen min virkelig noe. Så jeg sa han til pappa at han tar feil.
Miss Misantrop Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Siden hypokonderi er en sykdom, må man være lege eller psykolog for å stille den diagnosen. Vi andre kan bare være med mennesker og må huske på at hvis man klager på en smerte så er det fordi man vil ha empati, sympati eller hjelp- og det kan vi vel klare å gi om det er en hypokonder som trenger det eller en som har fysisk smerte?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 Joda, jeg har vært empatisk i mange år jeg. Men det er noe nytt hver dag.. Hun er en ulykkesfugl, det er sant! Klager ikke over at det er VONDT, skjønner du... men hun er stadig bekymret for at leger ikke skjønner at hun og barna er syke!!! Ville gipse datterens arm siden den var vond, kunne være brudd.. Meget fornærmet over at legevakten ikke tok henne på alvor. Fastlegen har hun gitt opp, så nå har hun byttet igjen. Heldigvis er dette en meget tålmodig person. Han har henvist henne pga ryggen, ikke fordi hun har VONDT, men hun insisterer på at hun har prolaps. Etter operasjon har hun hatt det vondt, men det klager hun aldri på! Det er ikke viktig, men hun fikk da vannposer i ryggen som plaget henne, nettopp dette var grunnen til at ingen ville operere henne sier hun selv. Hun insisterer på at alle sykehus, leger (lærere og buss sjåfører også) er ute etter å skade henne eller barna, og at de er offer for konstant feilbehandling.. Mulig hun ikke er hypokonder for deg, men når du får en lege til å skrive ut en resept på pencilin fordi det går kikhoste i nabolaget og du er bekymret, da er du i alle fall spesiell anonym 17:13
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 HypokondriInformasjonen er basert på en artikkel i Tidsskrift for Den norske lægeforening 1 Hva er hypokondri? Hypokondri er overdreven helseangst eller sykdomsangst. Det vesentlige kjennetegnet er vedvarende opptatthet av muligheten for å ha en eller flere alvorlige og fremadskridende kroppslige (somatiske) sykdommer. Pasienten gir uttrykk for vedvarende somatiske plager, selv normale eller trivielle fornemmelser og utslag tolkes ofte som unormale eller foruroligende av pasienten. I befolkningen generelt i vestlige land er forekomsten funnet å være 0,2-1,3%, avhengig av hvor strenge kriterier man krever. Forekomsten i allmennpraksis synes å ligge på 3-6% i følge utenlandske studier. Hva forårsaker hypokondri? Hypokondri kan være en primær lidelse eller den kan opptre sekundært til eller parallelt med annen psykisk sykdom. Hypokondri er en uensartet tilstand med ulike årsaker. At lidelsen har sitt utspring i et sterkt behov for omsorg og oppmerksomhet, synes å være lite fremtredende. Oppmerksomheten man får er ofte negativ, og hyppige utredninger eller legebesøk kan være både ubehagelig og dyrt. De fleste pasienter med hypokondri er ærlig lidende og tror faktisk at de har en alvorlig sykdom. Det skjelnes i litteraturen mellom pasienter med høy sykdomsangst, som ofte er mer generelt engstelige eller fobiske, og de som har sterk sykdomsoverbevisning, som ofte har flere fysiske symptomer. Dette dreier seg ikke nødvendigvis om to forskjellige pasientgrupper, men samme pasient i forskjellige faser. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=23171 -------------------------------------------------------------------------------------------------- Og en historie om hvordan selv den tøffeste av oss plutselig kan finne segselv som hypokonder: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=7061
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #21 Skrevet 13. april 2009 Joda, det er nok ikke umulig! Alt hun sier ER mulig, men om det stemmer er jo en ting! Man blir vel preget av det og man burde vel ha VONDT om sånt skjer? Ikke farte rundt og bære på handlevarer og andre tunge ting. Hun ligger ikke akkurat og slapper av, heller. Men er alltid i full vigør og er glad og i godt humør.. derfor jeg begynner å lure. Eneste man merker det på, er at hun ikke er på jobb enkelte dager. Hun driver akkurat nå med å pusse opp i trappen sin og maler en hel trappeoppgang. Ikke et ord om ryggen eller nakken, men er litt svimmel denne gangen, siden stilaset er litt høyt! Og til alle som synes jeg er pysete som ikke sier i fra; jo, det har jeg også gjort, på en meget pen måte, og hun blir ikke sur heller. Men glemmer det til neste gang vi møtes. anonym 17:13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå