1881 Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Det sier ei jeg kjenner som jobber på Morris, hun sier at selv om kofferten jeg hadde som ble skadet er samsonite så kan butikken bestemme at jeg kun får et om så rimeligere merke. Dette synes jeg er merkelig og kommer ikke til og finne meg i om så er tilfelle. Har kjøpt en samsonite koffert fordi jeg liker dem og at kvaliteten er bedre og vil da ikke ha en billig drittkoffert i erstatning. Noen som kan noe om reglene rundt dette??
Gjest -<<- Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Om du først har en reklamasjonssak overfor en butikk, kan de selvsagt ikke gi deg et annet produkt enn det du reklamerer på. Hvorvidt skade under flyreise nødvendigvis dekkes av vanlige kjøpsgarantier på kofferter aner jeg ikke.
Fikk maibaby06 Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Vet ikke helt, men tror ikke det er noen regler annet enn flyselskapenes retningslinjer ang hva som erstattes. Har selv hatt skade både på koffert og vogn (totalskade). Koffert hadde en flenge i stoffet, det ble sydd uten kostnad for meg. Tror det skal litt til før du får ny. På vognskaden (fikk ny sportsdel) var det aldersfradrag (trukket 10% for hvert år siden vogna ble kjøpt), og det samme kan godt gjelde kofferter hvor du får ny. På den måten må du enten betale endel av skaden selv eller ta en billigere modell.
Mom2Two Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Et grunnkrav for erstatningen må jo være at man stilles i samme posisjon som man var før skaden inntraff. Dvs. at man får en koffert som er av samme kvalitet, og antagelig helst av samme merke. Men dette er vel en reiseforsikringssak, og ikke en reklamasjonssak i butikken der du kjøpte kofferten? Forsikringsselskapet vil jo gi deg den sum kofferten kostet, så kan du vel selv kjøpe samme merke eller et annet like bra merke. En koffert av topp kvalitet kan jo gå i stykker på en flytur med den tøffe behandlingen som gis, det er nok ikke reklamasjonsgrunn i seg selv. Det kommer litt an på skaden, vil jeg tro. Er det en ren reklamasjonssak med butikken kan de ikke gi deg en billigere/dårligere koffert.
1881 Skrevet 12. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2009 Takk for svar, kofferten ble kjøpt til jul så den er ganske ny for og si det slik! Hun på flyplassen som skrev ut skaderapport sa jeg skulle ta med meg rapporten, samt kofferten til en butikk som solgte kofferter /vesker så fikk jeg splitter ny og jeg må ikke betale for den, men jeg ønsker jo selvsagt og få tilsvarende vare ikke noe som er mye rimeligere og av dårligere kvalitet enn den jeg hadde, er jo ikke min feil at de har ødelagt kofferten min på flyplassen!!
mamman til to gutter Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Vi fikk ødelagt vognen vår på flyet (den var også helt ny) og vi fikk også en rapport på flyplassen som bekreftet at vogna var ødelagt. Sammen med den fikk vi beskjed om at flyselskapet (som er ansvarlig) ikke dekte skade over 100euro eller noe og at hvis vognen var verdt mer enn det, så måtte vi ta det med forsikringsselskapet. Butikken vi hadde kjøpt vogna i, trengte bare å bekrefte at vognen var totalskadd og hvor mye en ny vogn ville koste. Rapporten fra flyplassen, kvitteringen på vogna og bekreftelsen fra butikken sendte vi inn til forsikringsselskapet. Hvis vogna ikke hadde hatt en verdi over 100euro, skulle vi sendt inn det samme til flyselskapet. Butikken du går til har ingenting med hvilken koffert du skal ha å gjøre. De skal enten få normal betaling av deg som du siden får igjen av flyselskapet, eller så skal de sende regning til flyselskapet som betaler dem direkte, så butikken kan ikke si at du skal velge en billig koffert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå