storeønsker Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 hei hei! jeg blir veldig glad visst noen kan hjelpe meg! jeg er 24 og legen har påvist at jeg produserer ikke egg! min mann er helt frisk! men jeg har blitt gravid 3 ganger, i løpet av de 3 årene vi har prøvd!men sa alle 3 gangene! tok pergotime i november, men ble gravid mnd etter! men mistet da igjenn! har gått på pergo forrige mnd, men ingen graviditet! skal ha pause mnd no og pergo mnd etter! går det ikke da heller blir det prøverrør neste! på Haukeland!men lurer på litt der! er overvektig, er det da mindre sjangse for at det går? hvor lang ventetid er det? hva koster det? spør samtidig om det er noen som har noen tips til meg for å få en spire FØR prøverør? tusen takk til alle som svarer og riktig god påske til hele gjengen=)
MK73 Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Hei, du. Når du har blitt gravid (ikke mindre enn tre ganger) så er det jo ikke noen tvil om at du produserer egg, så det er vel ikke det legen har påvist. Selv om det å bli gravid tre ganger på tre år ikke virker som så mye for deg, så blir du i alle fall gravid. Det kan kanskje heller virke som om du har et annet problem, ettersom du har hatt SA tre ganger. Når det er tilfelle har du rett på utredning for habituell abort, jeg ville absolutt anbefale at du snakker med legen din om det før dere setter igang prøverørskarusellen. Det ville være veldig synd å gå gjennom IVF hvis det skulle vise seg at du aborterer igjen ved en evt graviditet, i alle fall dersom det faktisk er noe man kunne gjøre for å unngå det. Har dere vært gjennom full utredning? Det er viktig å sjekke hva som faktisk er din situasjon før dere starter med IVF (jeg ser du skriver at mannen er i orden). Overvekt kan være et problem ift fruktbarhet, men det kommer både an på hvor overvektig man er og på mange, mange andre faktorer. Det kan uansett bare være positivt om du klarer å redusere overvekten din. Hvis dere blir godkjent for IVF på Haukeland må dere regne med rundt 20 000,- i kostnader for tre ordinære forsøk (15000 i medisiner og 1500 i egenandel per forsøk), men det er jo ikke sikkert at dere trenger alle forsøkene :-) Den enkleste måten å finne ut om ventetiden er ved å ringe til klinikken. Når det gjelder tips så finnes det dessverre ikke noen magiske løsninger på dette :-( Det er lurt å ta vare på seg selv mentalt og fysisk, og det å ha en passende vekt, spise sunt, mosjonere, begrense alkoholinntaket og ikke røyke vil alltid være bra. Ellers er det vanskelig å gi deg flere konkrete forslag uten å vite mer om deg. Lykke til i alle fall :-)
b77h Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Hei Jeg vil også anbefale deg å få klarhet i hvorfor kroppen din aborterer. Du kan jo tydelig bli gravid på egen hånd. Oppstår problemene etter befrukning er du jo like langt selv om dere bruker IVF. Var jeg deg ville jeg fått sjekket grundig om stoffskiftet fungerer som det skal (TSH verdi bør ligge mel 0-2 v forsøk). Dette er noe mange leger ikke er obs på (ikke engang min gynekolog....) Men det er kjempeviktig og en årsak til at mange mister tidlig i svangerskapet. I forhold til vekt og kost så betyr det mye. Minimer; - sukker - kunstige søtningsmidler (bør kuttes helt) - hvetemel og produkter med gjær - ferdigmat m dårlig fett, salt og sukker - meieri produkter - chips ol (pop heller egne popkorn m havsalt) - alkohol og røyk spis heller masse av. - frukt - grønnsaker (eks avokado er kjempegodt på brødet) - vann - nøtter - frø (gresskarkjerner, solsikkefrø, linfø) - fisk og kylling/kalkun - salat - bytt snop til mørk sjokolade (uten melk) - fullkornsbrød og eks ryvita knekkebrød (som er uten gjær) Det var det jeg kom på i farten. FOr å gjøre den sunne maten mer spennende; bruk litt fløte i middagen, økologisk havsalt( grålig i fargen) smaker nydelig + tilfører kroppen masse gode mineraler (Maldon kan også brukes). Ellers er det også godt m soltørkede tomater i olje. lykke til
storeønsker Skrevet 13. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2009 tusen takk for hjelpen! nei det legen har funnet ut er det at jeg ikke produserer egg! men at det kan komme 1 i løpet av året! det han sier om abortene mine er at det er stor sjangse for at eg bare har vert VELDIG uheldig! men eg føler han ikke undersøker bra nok på en måte! er jo ikke akkurat normalt å abortere hver gang en blir gravid! (ja det KAN jo skje, men..) men virker veldig rart å sette meg på prøverørs behandling! han har feks bare satt meg på enkel kur på pergotime! men han vet vell ka han skal gjøre, men begynner litt å lure på om han er litt useriøs..!?!?!?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Sørg for å få utredning for habituel abort (gjentatte aborter). Dette har du krav på når du har mistet 3 ganger. (vel og merke dersom det er med en og samme mann alle gangene). Kan være mange grunner til at du mister. Selv har jeg en blodsykdom som gjør at blodet levrer seg og faren for blodpropp i morkaka er større enn hos andre. Er da avhengig av blodfortynnende under hele svangerskapet. Masse lykke til!
storeønsker Skrevet 13. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2009 tusen tusen takk! visst faktisk ikke dette før nå! begynner å lure litt på han spesialisten jeg går til! kansje jeg burde gå til fastlegen min å snakke med henne om han spesialisten hun har sendt meg til! vet du om fastlegen kan sjekke meg? alt dette er helt påtryne!! har jo gått til han spesialisten siden februar 08! og det eneste han har gjort er ultralyd, og satt meg på 3 enkle pergotime kurer! :-S FRUSTRERT.. hehe
storeønsker Skrevet 13. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. april 2009 glemte å svare, men det er samme mannen alle gangene!
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 13. april 2009 #8 Skrevet 13. april 2009 Din fastlege tviler jeg på at kan ta disse prøvene. Jeg ble henvist til Ullevål sykehus av min fastlege jeg da. Så DET kan faslegen din i alle fall gjøre, henvise deg. De vil ta noen blodprøver av både deg og mannen. Disse prøvene tar det 8-12 uker å få svar på. Tok akkurat 8 uker for oss husker jeg.... Du må som regel vite hva du har krav på selv, du får ingen ting gratis når det kommer til helsevesenet desverre :-(
storeønsker Skrevet 13. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. april 2009 blir fustret av å tenke på at jeg har gått der bortkastet nesten! han har jo også rotet bort papier på svar på prøver av meg! meg eg har spurt han ang det med 3 aborter, da sa han, neida vi satser på at du har vert max uheldig, det kan jo hende det og! så sa han at vi skulle prøve 2 enkle pergotime kurer( enda je ikke ble gravid på en jeg tok før det) og visst det da ikke gikk skulle jeg få prøverør! og lester at det ikke er bare bare ang overvekt også! merkelig at han ikke sjekker bmi min eller noe! det leste jeg tilfeldig på internet! han virker jo nesten helt på tryne han legen! får mere svar på en data enn av en spesialist........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå