nattergal78 Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Har såre brystknopper fordi barnet nok ikke har gapt høyt nok. anatomisk har jeg ganske flate/korte brystknopper så det er litt vanskelig for min 5 dager gamle baby og få nok av brystet i munnen. Lurer på om det er dumt å gi litt morsmelk på flaske mens de gror litt. må liksom avlaste de litt. hadde akkurat de samme probl med første mann men plutselig så løste det seg så går bare å venter på at det skal skje..er litt skeptisk til brystskjold også...og det er vel ikke så lurt å legge barnet til brystet når det er så sårt? .noen som har noen råd...??
ticalinda Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Brystskjold ble redningen min da jeg fødte en prematur baby. I tillegg til at hun var liten, så har også jeg en flat brystvorte, nesten litt innovervendt. Den lille jenta mi hadde ikke sjans til klare det... Sykehuset mente hun ikke ville klare å ta brystskjold fordi det er tyngre å suge av, men etter litt prøving og feiling, så fikk hun det til. Det ble redningen etter at jeg var på randen av sammenbrudd! Jeg brukte litt store skjold til og med, og hun fikk det godt til likevel. Etter 3 uker på brystskjold klarte hun å ta brystet. Jeg ble veldig sår i begynnelsen, og byttet på å gi brystet direkte og brystskjold. Det funket i alle fall veldig bra for meg:)
nattergal78 Skrevet 12. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2009 tusen takk for svar.. pumper meg og gir på flaske noen dager og skal se hvordan det går...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Jeg ble kjempe sår, det gjorde sååå vondt at jeg holdt på å skrike HØYT hver gang hun la seg til. Noen ganger kom det blod med melk. Helt forferdelig å måtte gi noe sånt til barnet sitt. Jeg merket at melken minsket grunnet stresset jeg fikk siden jeg gruet meg for hver gang jeg skulle amme. Jeg kjøpte en pumpe og litt MME, og fortsatte med pumping for å få opp produksjon igjen samt ga henne litt MME siden jeg ikke fikk ut nok. Det at hun ikke vill ta pupp igjen etter flasken måtte bare være en risiko å ta, men jeg merket etter en uke var jeg fin igjen og skulle bynne med amming. Hun ville ikke ta pupp i d hele tatt, derfor kjøpte jeg meg et skjold og det har funket kjempefint.. Nå ammer jeg samt gir litt MME, noe som fungerer bra for oss. Jeg synes ikke det er verdens undergang at jeg ikke klarer å levere 100%. Får de som har sårebryster, men IKKE vil gå over til flaske mens man gror, så er vanlig skjell man finner i fjæra veldig bra å ha på brystene. Klem ut en dråpe melk og ta dem på. I tillegg får man kjøpt gode kremmer på apoteket som kan smøres på, uten at man må vaske d av før amming. Luft tørking er også bra. Bruker dere ammeinnlegg så pass på å bruk en som ikke loer, for dette gjør det bare værre... Håper dette var til hjelp =)
Gjest amandine Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Og ikke bruk ammeinnlegg av papir, heller, de skjærer på allerede sår hud. Klipp opp myke kluter, eller liknende, en gammel t-skjorte foreksempel.
Gjest MammanTilJentaMi Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 jenta mi er 15 dager nå, og har selv slitt med ammingen. er ikke helt i mål ennå, men jobber med å få det til. tits jeg har lært meg og blitt lært: ikke gi flaske, men gi pumpet melk på glass, f.eks et medisinbeger eller uringlass (vi måtte bruke det da apotekpersonalet ikke forsto hva sambo mente da han bad om medisinbeger!!) håndpumping stimulerer melkeproduksjonen bere enn brystpumpe. amming skal ikke være vondt, men behagelig. jeg var helt sjokkert over hvor behagelig det var da jenta fikk riktig tak, selv om brystvortene var fulle av sår og blodblemmer. altså, er det vondt, uansett om man er sår eller ikke. har man feil teknikk. når man har såre brystvorter bør en klemme ut noen dråper melk etter ammingen og smøre inn brystvorta med. dette skal lufttørke. husk at hendene må være rene, slik at det ikke kommer skitt fra fingrene inn i sårene. da kan det bli betent. etter lufttørkingen smører en på et tynt lag purelan salve på. denne er lettest å håndtere når den ikke er kald. da blir den stiv. jeg lekker endel, og må bruke engangs ammeinnlegg. på innsiden av innleggene bruker jeg mesoft kompress (10x10 cm), for at brystvorta ikke skal henge fast i innlegget. dette fungerer utrolig bra for min del. jeg har også avlastet brystvortene med brystskjell, slike "kopper" der nippelen er fri. dette var for min del ubehagelig for huden rundt brystvorta, da silikonringen presset på, og gjorde huden klam og i press. da brukte jeg også en mesoft kompress som jeg klipte hull i, til brystvorta. på den måten var ikke skjellet i kontakt med huden. mye mer behagelig, og lakk ikke. håper dette er til hjelp for noen:)
Gjest Skrevet 24. april 2009 #7 Skrevet 24. april 2009 Min datter er også 5 dager, og etter jeg fikk gigantisk brystspreng etter 2-3 dager ble jeg sår frem på knoppene - umulig å unngå.. Ble likedag sist også.. Funker bra når hun FÅR tak, jeg håndmelker meg litt først, med rene hender self., så brystknoppen blir litt mykere, og selve knoppen blir mer utstående;-) Når hun nå får tak er selve ammingen behagelig, selv med små sårskorper frempå knoppene.. Rart men sannt.. Første par "takene" er litt vonde - men hun begynner å få teken på det.. Slet mere med første jenta ja, da var jeg sår i ca 1mnd.. Men jeg ammet leeeenge likevel, når sårheten er borte er det glemt.. Hadde ei super jordmor denne gangen (også) men hun sa at det nesten er umulig å IKKE bli sår, spesielt med så sprengte bryst... Babyen suger så kraftig og før melkegangene får åpnet seg og melka strømmer at den lille tiden det tar kan være nok til å bli sår i starten.. Ikke gi deg, prøv å pumpe/håndmelke evt. prøv skjold en stund.. Det er så godt dersom man likkes - ønsker deg også lykke til.. Vi klarer dette ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå