Gå til innhold

noen som IKKE KAN amme???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er gravid i uke 22 nå, og har et barn på 5 år fra før. da jeg ammet sønnen min, hadde jeg så vodnt at det kan ikke beskrives. jeg ammet bare i 6 uker, og det var verre enn å føde (nesten i allefall;))

i feb 08 måtte jeg fjærne begge brystene mine pga et kreftgen... så nå kan jeg ikke amme. først var jeg bare lettet over at jeg hadde en "god grunn" til å slippe å gå igjennom det h.-.... der igjen. men nå beg jeg å lure på om jeg kommer til å bli litt trist når jeg ligger der og de legger babyen opp til meg. hun kan jo ikke få pupp..... det beg faktisk å gå opp for meg nå.....

og i tillegg til alt, må jeg KANSKJE ta ks, har en morkake som ligger litt lavt. skal på ny ul i slutten av juni. og da kommer det flere tanker opp. ikke får jeg babyen opp til meg med en gang, oxo får jeg ikke gitt henne den nærheten med puppen etterpå heller.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er at du er bevisst på dette, du må bare bestemme deg at du kommer til å elske babyen orallt på verden og gi han masse omsorg og nærhet på andre måter :)) Det er veldig bra at du vet om disse tingene på forhånd og kan tenke gjennom det. Det blir ikke like stort sjokk som du du plutselig fant ut at du ikke får mulighet å amme og at babyen plutselig blir forløst med keisersnitt. Lag en strategi på forhond om hvordan du vil skape bånd til babyen selv om du ikke får han til deg med en gang. Det går mange tog :))) Det ordner seg skal du se. Du blir en kjempegod og omsorgsfull mor selv om du må vente litt for å få alene tid med babyen og selv om du ikke kan amme han. Lykke til :))

Skrevet

tusen takk for det:) det er godt å få noen trøstende ord:) jeg håper jo inderlig jeg slipper ks, da får jeg i allefall kost meg på den måten. gleder meg masset til å få henne opp til meg!

jeg kommer til å legge henne inntil meg, uten genser, når jeg gir flaske. vil gi henne det jeg kan av nærhet. men det er klart at tankene surrer rundt i hodet når det blir som det blir. i allefall når

man snakker med folk som ikke veit om min situasjon, og de sitter å forteller at det er når babyen tat pupp den første gang, båndene virkelig blir knyttet. da kjenner jeg at jeg blir litt urolig... hva om jeg ikke får det båndet til min kommende datter som jeg har til min sønn?????

Skrevet

95.5 % av gravide har lavtliggende morkake i uke 20, men den forflytter seg vekk fra livmorhalsen ettersom livmor vokser og nedre del av livmoren strekker seg. I uke 32 er de aller fleste morkakene der de skal være. Det er rimelig god sjans at du slipper KS (http://www.lommelegen.no/334245/lavtliggende-morkake)

Men uansett - ikke bruk energien på å bekymre deg over ting du ikke har kontroll over. Heller konsentrer deg om det vinduderet du har i magen og gled deg over de signalene han eller hun gir deg. Tro meg - de sterkeste båndene allerede er der, du må bare slippe de til :)))

Skrevet

ja, han sa at det bare var en liten mulighet for ks, men det ligger der å "mulmer" .

men du har rett. båndene er jo sterke uansett. har bare dager hvor jeg tenker litt mer på det enn ellers...

gleder meg masse til babyen kommer, så får ha det i fokus:) men tusen, tusen takk for hjelpende ord:) dere er kjempesnille:)

Skrevet

Huff, så trist at du har sånne tanker.... Bort med dem :-) Det psykologiske båndet mellom mor og barn handler om så MYE annet enn amming! Den lille er i magen din i 9 mnd - og du er spesiell for babyen din uavhengig av om maten kommer fra puppen eller flaske! Amming er bra, men det betyr virkelig ikke all verden. Heldigvis finnes det fullgode ernæringsalternativer når amming ikke er aktuelt av ulike årsaker....

Nyt svangerskapet og gled deg til den lille kommer :) Er heeeelt sikker på at du vil føle like sterkt for denne tassen som datteren din!

Skrevet

Blingsa litt. Ser at du har gutt og får jente.... Men du skjønte nok poenget mitt ;-)

Skrevet

Jeg har hatt ks med begge barna mine. Første fikk jeg ikke se før jeg hadde vært på post.opp en god stund, for da hadde jeg narkose.

Andre gang var det planlagt ks, og jeg var våken.

Begge gangene syns jeg at jeg fikk følelser for den lille med en gang jeg så babyen! Og det før jeg la barnet til brystet.

Og da jeg hadde våkent ks, fikk jeg se babyen, jordmor holdt babyen mot kinnet mitt, slik at jeg fikk kjenne den vakkre lille babyen mot kinnet mit! Et stort øyeblikk!!

når du er forberedt på at det er ks, vet du at det tar litt tid før du får babyen til deg.

Men derimot når du endelig får babyen ved siden av deg, er det et veldig stort øyeblikk. og siden du på forhånd vet at du ikke kan amme, kan du heller fokusere på den vakre skapningen. Du trenger ikke stresse med å prøve å få til ammingen. Da kan du bare kose deg. Er ganske sikker på at du får sterk morsfølelse alikevel!!

Dette ble nok litt rotete, og jeg tror egentlig ikke jeg fikk fortalt det jeg ville, sån jeg ville. Er sliten i hodet mitt nå, og da er det vanskelig å få fram budskapet!!

Men lykke til, om det blir fødsel eller ks. Fokuser på det positive. Du kommer til å elske barnet ditt uansett. Om følelsene ikke kommer med en gang, trenger ikke det å ha noe med disse tingene å gjøre. Det hender at det tar litt tid før de sterke følelsene til babyen kommer. Det er helt normalt!!

Skrevet

ja, det er sant det dere sier. da jeg fikk førstemann, gikk alt så bra, og jeg ser liksom for meg at det er sånn jeg vil ha det. akkurat sånn:) hehehe:) så når det kommer faktorer som jeg veit vil gjøre hele situasjonen annerledes, blir det litt kaos i det "litt mer enn vanlig"-hormonelle hodet mitt;)

men jeg må jo bare si at jeg gleder meg masse, og jeg er jo allerede ufattelig glad i den lille, aktive tuppa mi. men det er veldig godt å høre at dere som har vært i mer eller mindre samme situasjon, har opplevd at det ikke er SÅ ille som jeg kanskje hadde trodd.

igjen tusen, tusen takk. dere gjør virkelig ventetiden lettere for meg:) (og de stakkars menneskene rundt meg og humørsvingningene mine;))

Skrevet

Det med KS blir nok sannsynligvis ikke noe problem - de fleste morkaker trekker seg opp som sagt over her. Faktisk hadde jeg det som deg med begge mine på ordinær ultralyd - og begge trakk seg fint opp.

Og så det med amming. Amming er kos (når det går bra!), og det styrker tilknytningen mellom mor og barn. Det er den "lettvinne" måten til kos og god tilknytning (igjen - når det går bra!). Det betyr jo engentlig bare at du med litt økt bevissthet kan ta igjen den fordelen amming er. Ja, det er bra mat, og ja, det er bra for immunforsvaret. Der der det mme overlegent. MEN - vi er så heldige å leve i et land med bra mme, med rent vann, bra hygieniske forhold, bra helsevesen - så det er ikke av avgjørende betydning for et barns helse å bli ammet. Så langt der i fra! Nærheten, tryggheten og kosen som kommer av amming er fullt ut mulig å ta igjen uten amming. I starten kan du jo sørge for masse hud-mot-hudkontakt, kanskje også ved mating? I tillegg kan du evt. bære barnet ditt masse, se gjerne her for informasjon om bæring: www.barnvedhjertet.no

Det at du tenker på dette betyr vel at du er rimelig bevisst - og da klarer du helt fint å "veie opp" for ammingens fordeler! Lykke til med resten av svangerskapet og ha en vidunderlig fødsel!

Skrevet

Ikke tenk på det- det viktigste du kan gi babyen din er masse kjærlighet, nærhet og hudkontakt- og du trenger jo ikke pupper til det!:)

Legg babyen til brystet og kos masse så ofte du kan likevel du, og tenk på det at om du ikke hadde foretatt den operasjonen, så kanskje du ikke hadde vært her idag og kunnet være mamma i det hele tatt?

Babyen din vil nok heller ha en frisk mamma sammen med seg leeenge, enn bare pupp noen mnd.:)

Jeg har 'intakte' bryster, og masse melk som lillejenta får, men hun er prematur og greier ikke enda å suge pupp, så hun må få den på flaske. Det er selvsagt litt trist- og upraktisk :)- at hun ikke tar brystet, men det er ikke noe å gjøre med.

Hun får hvertfall mer enn nok mat, og masse kos. Legger henne inntil ofte da, og koser hud mot hud. Og så har jeg kjøpt meg ringslynge, som jeg kan bære henne i, nær meg.

Jeg tror nok det er det aller viktigste- og jeg vedder på at vi er gode mødre begge to!:)

Skrevet

ja, det er sant lilleva:) jeg håper alt er bra med den lille babyen din:)

jo, en mamma uten pupper er jo bedre enn ingen mamma i det hele tatt. det er sant!!!

jeg har oxo lyst til å kjøpe meg en bæresele eller et sånt sjal:) "fordelen" med at jeg føder på sensommeren, er at det fremdeles er så varmt i været at jeg kommer sikkert til å gå i singlet eller noe, da blir det med hud mot hud:)

mat kommer jo tuppa vår oxo til å få, er jo masse bra erstaning:)

takkk alle sammen, dere er helt utrolige:) <3<3<3

Skrevet

Hei.

Egentlig er det jo bra at du får gått igjennom det følelsesmessige rundt dette nå, isteden for midt oppi fødsel eller i den sårbare barseltiden. Jeg kan heller ikke amme, og viste allerede som gravid om at sjansen var der (barnet har leppe-, kjeve-, ganespalte). Det føltes godt å kunne rydde opp i det følelsesmessige rundt dette før barnet kom.

Jeg har allerede ammet et barn, og det var veldig sårt å ikke skulle kunne amme barn nr 2. Men ettersom jeg var forberedt så gikk dette veldig fint. Med barn nr 1 var jeg alene med alt, denne gangen har jeg fått dele absolutt alt med samboer og det har bare vært positivt. Det er så kjekt at far har fått den samme nærheten til snuppa helt fra starten av på lik linje som meg. Synes ikke jeg har gått glipp av nærhet med flaskemating i forhold til amming egentlig. Jeg har også et sommerbarn, så det ble myye hudkontakt i starten :-)

Regner med du ikke kommer til å bli pakket på en masse hefter og bøker om amming fra jordmor og helsesøster. Uheldigvis finnes det fint lite av tilsvarende god informasjon om flasking og morsmelkerstatning. Vil du være forberedt så kan jeg annbefale nettstedet www.flaskeposten.org Hun som har laget dette nettstedet har også gitt ut en bok i disse dager (hurra), andre flaskemødre annbefaler den varmt, den kan bestilles på nevnte nettsted. I tilleg er det masse hjelp å få av andre flaskemødre på forumet flaskemelk her på DiB.

Lykke til :-)

Skrevet

Vet du, jeg savner faktisk info om flaskemating av _morsmelk_ jeg- på ammehjelpen får man jo tips om amming, men det er mest via pupp. Og på Flaskeposten får man info om flasdkemating- men av mme.

Så vi som må gi morsmelk på flaske havner liksom litt mellom to stoler, føler jeg..

Er enig i det at det positive med flaskemating er pappas nærhet til barnet, her er det nesten sånn at pappa er flinkere enn meg til å mate, og han tar kvelds- og morgenmatingen hver dag, pluss noen ganger om dagen når jeg trenger en dusj, går tur med hunden osv. Og han koser seg stort med det!:)

Som sagt er det litt trist mentalt at vi strever med puppen, jeg kan ikke fri meg fra den tanken, spesielt siden jeg faktisk KAN amme, men likevel vet jeg at hun får all den nærheten hun trenger- samt masse mat!:) SÅ det går nok sikkert helt fint.:)

Skrevet

Hei Lilleva.

Når man gir morsmelk på flaske og ikke fra pupp faller man absolutt mellom de berømte stolene ja.... Jeg har ikke funnet noe sted som gir mer info om pumping og riktig oppbevaring av mm enn på ammehjelpen. Har du sett at de selger en egen brosjyre? Den heter melkeveien og koster bare kr 39. Jeg har den ikke selv, ikke sikkert det står noe mer i den enn det som allerede er tilgjengelig på nettsidene til ammehjelpen.

På Flaskeposten er det jo masse praktiske tips for hvordan ta med mme ut på tur, men etter de nye retningslinjene så er det ikk lenger tips om hvordan ta med ferdig blandet mme som vi kunne ha brukt på mm.... Men der har jeg vel funnet gode løsninger selv, og synes det virker enklere å varme opp mm enn å blande mme...

Hvis du trenger tips om pumping, oppbevaring av mm, ut på tur med mm eller annet, så send meg gjerne en pm. Jeg har holdt på en stund nå, og burde ha noen triks å dele.

Kjempeflott at jenta di kan få mm selv om hun ikke kan die da. Er du heldig så kanskje hun får det til etterhvert som hun blir større og sterkere. Men skulle de ikke bli sånn, og pumpingen blir alt for utmattende så er MME et fullgodt alternativ.

Husk at mamming er viktigere enn amming :-)

Skrevet

Heisann:)

Har lært meg masse om oppbevaring av mm, så den er i boks, men mangler tips om 'ut på tur med mm'. Jeg har kjøpt 'kjølebag' samt termos jeg da, så jeg iallefall kan ta med en flaske eller to i noen timer. Men noe særlig mer enn det får man jo ikke til.

Jeg er ikke spesielt sjenert, og hadde ikke brydd meg om å amme i offentlighet, men må innrømme at jeg ikke akkurat føler for å pumpe meg foran gud og hvermann.

Jeg har egentlig ikke noe imot pumping som sådan, men det tar selvsagt dobbelt så lang tid om når man må mate, pumpe og skifte bleie, istedetfor bare å mate og skifte:) Heldigvis har jeg en mann som stiller opp på kveld og morgen, samt litt om natta når han har fri.

Jeg har prøvd å hoppe over en pumping om natten for å få sove litt ekstra, men jeg får så spreng at jeg nesten dauer, så jeg er bare nødt til å pumpe. Men det hender jeg pumper 10 min istedetfor 20 da, bare for å tømme ut det verste.

Jeg har kjøpt inn en masse plastbeholdere og fryseposer, og har allerede frosset ned over 2 liter melk foreløpig. Her er det sånn at jeg får dobbel/trippel porsjon ved hver pumping, så jeg lager klart alle dagens måltider som jeg setter i kjøleskapet- og fryser resten.

Kan vel snart reise vekk i mange mnd uten problem jeg, om det var så om å gjøre, hehe..

Skrevet

Lager et nytt inlegg jeg, føler vi har kuppet tråden her.... Undkyld HI, ikke meningen....

Skrevet

Nei da, sniker seg stadig inn mellomrom (jeg jobber ikke med it....). Det dukker først opp når jeg lagrer ser det ut til.... Nå har det altså sneket seg inn mellom 20Solna og /Inte. Fjerne det! Så skal den forhåpentligvis funke....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...