nattergal78 Skrevet 11. april 2009 #1 Del Skrevet 11. april 2009 Min lille baby (nr 2) valgte å snu seg til sete igjen i uke 36, og ble sittende der. Etter flere samtaler med to leger og min jordmor fra helsestasjonen bestemte jeg meg for å føde vaginalt. Det ble tatt røntgen av bekken og de viste seg at jeg hadde "romslige" mål. det at man har født greit før er også en god indikator. En uke over termin var jeg på Ullevål for overtidskontroll og det ble laget en plan for igangsetting(gikk over tiden med forrigemann også...) møtte opp om morgenen for en modningstablett 12 dager etter termin. hadde da mine egne litt uregelmessige rier. denne tabletten funket ikke på meg så da det var vaktskifte kl 3 fikk vi fødestue og jeg ble satt på riestimulerende drypp ca kl 16. jeg var litt skuffet over at jeg ble litt "fastlenket" til ctg pga dryppet, fordi jeg hadde store planer om å bruke varm dusj og evt badekar som smertelindring. men men.. gjelder å ikke låse seg fast i noe før fødsel har jeg funnet ut. Etterhvert som riene ble tøffere ville jeg ha lystgass. Fant fort ut at ligging på rygg og siden var vondere under rier så bad om å få stå ved prekestol. Heldigvis kunne jeg det med ctg så sto litt og hang med bena fra hverandre/et oppå stanga og halvsatt på senga i pauser. Tror jeg kjapt fikk 6 cm åpning etter ca to timer. Etter et par timer gikk vannet mitt da jordmor undersøkte meg. Etter dette ble riene tøffere og dryppet ble skrudd av. Jeg synes at riene denne gang opplevdes litt tøffere enn med første barn og vet ikke helt om det var dryppet eller det at vannet gikk underveis. Men lystgass var veldig ok fordi jeg startet med 70 % oksygen og 30 % lystgass og økte tilslutt til 60% gass og 40 %. Det er vanlig at legene ønsker epidural for setefødsel men jeg ville helst ikke dette fordi jeg følte det skulle gi meg mer kontroll uten og ville helst ikke at fødselen skulle dra ut. Jeg fikk heldigvis slippe også. (hadde faktisk et svakt øyeblikk etter de vonde overgangsriene og spurte legen om det var for sent. hun sa at det var det ikke men at jeg ikke ville få noe særlig ut av den fordi det snart var full åpning) Siden barnet satt i seteleie hadde jeg kjempegod virkning av å stå meg gjennom riene i prekestolen. Tror veldig dette hadde sitt og si på at fødslelen tilsammen tok 4 timer. Begynte etterhvert og kjenne en slags trykke trang. Ble nemlig aldri noe av den ordentlige press-ri følelsen. Kanskje dette også var pga seteleie. Da jeg omsider hadde full åpning begynte det å komme litt leger og diverse andre. Inntil nå hadde det bare vært oss og jordmor. Det er alltid en lege som forløser barnet ved seteleie. måtte ha bena i benholdere akkurat da jeg skulle presse ut barnet men det gikk greiere enn jeg trodde. Rompa kom ganske rask nedover og jeg fikk masse skryt av gjengen rundt oss. Presse følelsen ble sterkere etter jeg presset. Jeg satt liksom igang trykketrangen selv. veldig annerledes enn med forrige barn. Da rompa sto litt i åpningen (ganske vondt men tror det er det jo med et hode i åpningen også) la legen et klipp som jeg ikke kjente pga pudendal-bedøvelse. etter kort tid kom resten av kroppen og jeg kjente at barnet gled ut med armer og ben ganske lett og at legen roterte barnet. Da hodet skulle ut holdt legen så babyen ikke skulle "se opp" men legge haken mot brystet på en måte. Synes det bare sa "plopp" når hodet kom og var enormt lettet for dette har jeg lest mye om og det er så mange som sier at hodet tilslutt ofte gjør vondt. Jeg synes ikke dette var ille i det hele tatt. Barnet ble lagt opp til meg (i lysken faktisk) en kort stund for de måtte ut et øyeblikk for å sjekke reflekser/pust osv pga at setebarn ofte kan være litt medtatt. Det var min lille venn ikke og fikk full score! jeg kjente overhodet ikke at jeg ble sydd pga god bedøvelse. Var veldig stolt og fornøyd med meg selv etterpå fordi jeg hadde vært flink å ikke brukt epidural. Fikk tisset og dusjet så flyttet vi over på pasient hotellet. Veldig glad for at jeg fødte barnet på vanlig måte, og anbefaler alle med gode bekkenmål og i alle fall flergangsfødende og føde vanlig selvom det er seteleie. mitt tips er også å stå så lenge som mulig fordi det nok hjelper stumpen nedover som ikke er så "gravende" i fødselskanalen som et hode. Må også si at jeg er kjempefornøyd med Ullevål sykehus og følte meg i veldig trygge hender. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139944598-min-setef%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. april 2009 #2 Del Skrevet 11. april 2009 Hei Nattergal! Gratulerer så mye med baby!! Har venta på din fødselshistorie! Se så bra det gikk! Ble skikkelig glad for dine vegne! ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139944598-min-setef%C3%B8dsel/#findComment-139945216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattergal78 Skrevet 11. april 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 11. april 2009 Tusen takk. ja det gikk faktisk helt greit. Og din historie har faktisk hatt ganske mye å si for meg fordi jeg absolutt ikke ville ha epidural osv. Har tenkt mye på det. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139944598-min-setef%C3%B8dsel/#findComment-139945640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. april 2009 #4 Del Skrevet 11. april 2009 Glad jeg kunne hjelpe ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139944598-min-setef%C3%B8dsel/#findComment-139946219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. april 2009 #5 Del Skrevet 11. april 2009 Vi snakke vel på DinBaby etterhvert Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139944598-min-setef%C3%B8dsel/#findComment-139946225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattergal78 Skrevet 13. april 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 13. april 2009 ja..koselig.. har flyttet meg over dit allerede. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139944598-min-setef%C3%B8dsel/#findComment-139953175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå