Gå til innhold

Nytt medlem i klubben

lioness*

Anbefalte innlegg

Hallo jenter. Jeg melder meg herved som nytt medlem. Har denne uken fått påvist min andre MA, og siden jeg tidligere også har hatt en SA blir dette tredje gang et påbegynt svangerskap går til h***. Den forrige var siste dag før juleferien, og denne siste dag før påskeferien, så de siste høytidene har ikke akkurat vært hyggelige. Mye gråt og fortvilelse.

Tungt, dette, men det vet dere vel alt om. Trøsten får være at vi nå får utredninger (håper jeg, den første SAen er ikke "dokumentert" siden jeg ikke var hos lege, men den er registert i journalen min på Kvinneklinikken på Riksen da jeg nevnte det i samtale der tidligere).

Har hatt utredninger for barnløshet også. Etter to år med en tidlig SA som eneste resultat fikk jeg brent bort bittelitt endometriose og vips ble jeg gravid både i oktober 08 og i feb/mars 09. Dessverre har ingen av spirene utviklet seg som de skal, de er for små for "alderen" og det ender som MA.

Det jeg lurer på er om dette at de ikke vokser som de skal kan ha noe med min endo-diagnose å gjøre. Er der noen av dere som har erfaringer i denne retningen?? Jeg vet at endo offisielt ikke skal ha sammenheng med abort, men også at en del eksperter på områder mener noe annet. De fleste gyn jeg har snakket med sier det ikke er årsaken, men har søkt en del på nettet samt spurt dr. Hausken i Haugesund gjennom endometrioseforeningens nettforum, som langt på vei var enig i at endo muligens kan gi dårlige vilkår for embryoets vekstforhold.

Jeg har lyst til å bli gravid igjen umiddelbart (ok, må vel ha utskrapning først - måtte vente, satt opp til dette over påske - og deretter en eggløsning kanskje), og bli satt på predniselon og blodfortynnende og alt mulig annet som kan hjelpe (litt desperat ja).

Tar gjerne i mot tips fra andre "erfarne" her :)

God påske!

Fortsetter under...

Hei!

Trist å lese at du må gjennom enda en MA! Og i tillegg har du gått i hele påsken å vist det. Syntes skikkelig synd på deg!

Får håpe at du får utredning og et svar på problemet ditt. Jeg fikk ikke noe svar, men medisiner som blodfortynnende hjalp likevel. Nå er jeg 16+3 med tvillinger, og det er takket være alle sprøytene jeg setter om kvelden. Det er utrolig at 9 ganger har jeg mistet fordi blodet var for tykt i livmoren! Så det er verdt å forsøke det om du snart blir gravid igjen. Det er virkelig mange som har fått hjelp når legene lar en få forsøke ulike medisiner ved graviditet.

Håper det går bra med deg videre, og at du slipper å oppleve dette flere ganger! Masse masse lykke til fra en som vet hva du går gjennom nå!

Tusen takk Melina, og gratulerer så utrolig MYE med tvillingene dine!! Det er en real solskinnshistorie, og jeg håper så inderlig at min situasjon kan ende like godt som den (endelig!!) har for deg.

Ja, det har vært ganske tråkig denne påsken nå som jeg bare har visst at spiren inni meg er død eller dødende, og at den må være der inne til hverdagene kommer igjen. Men på den annen side har mannen min også hatt fri (jeg hadde nok måttet sykemelde meg om det ikke var ferie, jeg har virkelig ikke fungert de siste dagene), og da har jeg hatt han i nærheten stort sett hele tiden. Det har vært utrolig godt. Vi har hatt noen uoverenstemmelser tidligere mtp reaksjoner og bekymringer ift barnløsheten og abortene, men nå har han fått stor forståelse for min sorg og at jeg trenger å avreagere. Det er så godt å få den støtten.

Du, jeg er bare litt nysgjerrig på om tvillingene dine er resultat av hormonstimulering/assistert befruktning eller om det bare er rene tilfeldigheter? Du trenger ikke å svare på det selvfølgelig om du ikke ønsker.

Jeg er klar for sprøyter..... kommer etter deg snart håper jeg!

Lykke til videre med svangerskapet og de to små mirakuløse gullklumpene i magen din :)

Joda, tvillingene er et resultat av prøverør. Jeg hadde uttak for snart 5 år siden, hvor mange egg ble fryst ned. Ble gravid 2 ganger, men mistet hver gang. Da jeg mistet tvillinger i 2004 fikk vi nok, og gikk for adopsjon. Var helt ferdig med det å prøve selv. Men etter adopsjonen av gutten vår, ble jeg gravid igjen. Dette utviklet seg dårlig og endte med en MA. Fikk så, takket være en vikarlege, troen på at jeg kunne få hjelp. Derfor valgte vi å prøve de nedfryste eggene. Da fikk jeg startet med blodfortynnende før et befruktet egg kom inn i livmoren. De tror det er viktig i mitt tilfelle. Og for meg er det enda ett under at to egg, som har ligget i frysen i over 4 år, overlever opptining, og i tillegg utvikler begge seg til små babyer! Skjønner nesten ikke at sånt går ann jeg! Men er jo glad for at dette er mulig.

Håper du snart kommer etter. Og de sprøytene er bare barnematen når en vet hvor gode de er. Jeg tenker hver gang jeg setter en at dette er for at fosteret skal få næring, og at de lever enda takket være dem.

Så bra at du får støtte av mannen din. Det er mange som sliter med parforholdet i slike tilfeller. Vi har snakket masse sammen, og det hele har endt med at forholdet er styrket og vi er bare enda mer glade i hverandre. Er jo vondt om en må slite med det i tillegg. Mannen min sa, siden jeg følte meg skyldig som mistet igjen og igjen, at det var meg han ville ha, og barn var en bonus. Men jeg var nr.1. Det var utrolig godt å få høre det når en følte seg så mislykket. Dette er jo noe vi vil sammen.

Igjen vil jeg ønske deg lykke til :o) Håper det går bra de nærmeste dagene for deg. Vet hvor tøft dette er. Skal ha deg i tankene.

Klem fra meg.

Annonse

Fantastisk hvordan fire år gamle frosne egg kan bli til sprell levende babyer ja! Og så flott at du møtte denne vikarlegen som hadde peil og kunne hjelpe deg. (Og synd at det skal slike tilfeldigheter til når du kanskje kunne fått hjelp enda tidligere.)

Jeg gikk på sprøyter en del dager ifb med AIH, og det var null problem, omtrent smertefritt syntes jeg, så om det kan hjelpe meg også er det bare piece of cake. Tenker som deg, at det et lite stikk er et lite offer dersom det gir babyen i magen mat :) Min største bekymring hadde vel vært å glemme å sette en sprøyte eller å reise bort uten "utstyret"!

Takk for at du tenker på meg, det setter jeg pris på. Skal ha utskrapning i morgen og jeg ser frem til å bli ferdig med det og legge akkurat dette stadiet bak meg. Neste gang skal det bli helt annerledes.

Kos deg med tvillingmagen og din sønn - du har jammen fått lønn for alt strevet nå til slutt. Det er bare helt fantastisk og det inspirerer veldig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...