Gå til innhold

Adhd/lettere psykisk utviklingshemmet... Synes "adhdspekteret"

Anbefalte innlegg

Skrevet

virker utrolig bredt.. Hvor går egentlig disse grensene? Noen som vet..

og må jo være veldig vanskelig å gi en diagnose... Kjennetegn for adhd er jo adfersvanker, dårlig kommunikasjon og samspill, ofte forsinket språkutvikl,, mm.

Det jeg vil fram til er, dette kan jo også gjelde hvis man er (lettere) psykisk utviklingshemmet..?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har AD/HD og IQ score i 75. persentil når jeg var 19 år. Enkelt forklart så hadde jeg da høyere IQ enn 74% av 19 åringer med fullført treåring videregående. Legger til at jeg da hadde hatt tre år innenfor helse og sosial, men siden treåring vidderegående som regel er almenfaglig vil broparten av de jeg ble målt opp mot ha almenfaglig utdanning.

Tror ikke jeg er spesielt utviklingshemmet nei...

Skrevet

Det er helt vanlig å ha diverse tilleggsdiagnoser ved ADHD. Men ADHD alene er ikke å være utviklingshemmet. IQ ved ADHD er vanlig eller i høyere sjikte.

Som eksempel:

Forsinket språk og adferdsvansker er ikke ADHD, konsentransjonsvansker er ADHD, dårlig impulskontroll er ADHD, hyperaktivitet er ADHD. En med ADHD kan foresten argumentere deg fast om det er noe han/hun vil ha/oppnå;)

Vanlige tilleggsvansker er adferdsvansker, sosiale vansker, dysleksi, Tourette's osv.

Skrevet

Jeg har AD/HD og høyere IQ enn 75% av mine jevnaldrende med like lang utdanning.

Om jeg er lettere tilbakstående, så burde folk med gjennomsnittlig IQ ha problemer med å kle seg selv.

Skrevet

12.40 og 12.43 er samme person... skjedde noe litt pussig med nettleseren og jeg gadd rett og slett ikke å skrive hele leksa på nytt.

Skrevet

Du kan ikke sammenligne psykisk utviklingshemming og adhd i det hele tatt. Det er to forskjellige diagnoser. Men en som allerede er psykisk utviklingshemmet kan helt sikkert ha adhd på toppen av diagnosen psykisk utviklingshemmet.

Sønnen min har adhd, og hans språk kom sent, men når den kom, boblet den over, og nå har han et språk som ligger langt foran sine jevnaldrende. Grunnen til at han pratet senere, var nok at han var tospråklig, mer enn at han har adhd. Men verbalt er han langt foran de fleste voksne allerede. Og han er ti år. Ingenting i veien med det språklige der i gården.

Adhd er så forskjellig fra person til person, men det er iallefall ikke noen psykisk utviklingshemning i den grad vi kjenner til diagnosen. Det er en helt feil retning, og absolutt misforstått.

=o)

Annonse

Skrevet

Spørs grad. Jeg har ei venninne som har ADHD som er mer ansvarlig og fornuftig enn folk flest....utrolig intelligent og står på skikkelig for både seg selv og datra. Så man kan ikke stidestille psykisk utviklingshemming og AD/HD på noen måte. Nå finnes det de som er rammet hardere enn andre, men det går også mye på vilje, om man er flink med medisiner, lever livet slik at man er stabil osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...