Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har opplevd det samme?Jeg har nå fått avslag på både ullevål og aker sykehus og søknaden er sendt videre til Bærum.Et sykehus jeg ikke har noe forhold til og som tar 40.min å kjøre til uten rush.Jeg er nå 14 uker på vei med nr 2.Noen som har noen tips eller gode råd?

Fortsetter under...

Jeg vet jo ikke hvor du bor, men for mange i Oslo er kanskje Ahus et like greit alternativ som f.eks Bærum sykehus? Kommer an på hvilken side av byen du bor på. Kan man forresten søke om fødeplass på Rikshospitalet eller er det bare spesielle forhold i løpet av svangerskapet som gjør at en evnt får plass der?

Hei,

jeg er en Oslojente som har fått avslag på både Ullevål sykehus og Rikshospitalet, men jeg fikk heldigvis plass på Asker og Bærum sykehus. I første omgang opplevde jeg stor skuffelse ved å ikke få plass i Oslo, men etter å ha gjort nærmere undersøkelser, så viser det seg at Asker og Bærum sykehus er et fantastisk godt sykehus å føde på. Jeg er gravid med mitt første barn (12 uker på vei), og jeg synes god oppfølging, informasjon og trygghet rundt fødselen er kjempeviktig. På Asker og Bærum sykehus har jeg hørt at de er suverene på nettopp dette, så jeg er kjempeglad for at jeg har fått fødeplass der.

Lykke til med svangerskapet og alt du har i vente uansett hvilket sykehus du får tilslag hos.

Så kommer et spørsmål fra svært uvitende førstegangsgravid. Er det vanlig/nødvendig å søke plass på sykehus allerede i uke 12 og 14 (som nevnt her)? Jeg er i uke 14 og tanken om å bestille sykehusplass har ikke slått meg engang. Men nå har ikke jeg vært til flere kontroller enn en legekontroll i uke 9. Ellers venter jeg på tid hos jordmor i uke 18, samt UL på KK i samme uke.

Hei 81-modell,

hvis du bor i Oslo eller i et område med stor pågang på sykehusene, vil jeg oppfordre deg til å søke om fødeplass nå. Du vil alltid få plass på et sykehus, men du kan risikere å få plass på et sykehus med lang reisevei -og det er vel neppe ønskelig i en situasjon der vannet plutselig går? Men siden legen din ikke har oppfordret deg til å søke enda, så er det kanskje fordi han ikke anser det som nødvendig der du bor? Dersom du er usikker, ville jeg tatt kontakt med legen din, eventuelt sendt en søknad direkte til sykehuset selv (med kopi av "Helsekort for gravide").

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...