Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er gravid med 4 mann. 1 og 2 svangerskap gikk greitt. 3 svangerskap fikk jeg bekkenløsning i uke 16 mens jeg nå i mitt fjerde svangerskap fikk bekkenløsning allerede i uke 12:-(

Jeg kom meg fort til lege og fikk konstatert bekkenløsning med gangvansker og fikk rekvisisjon til fysioterapi og bassengtrening. Jeg ville gjøre alt for å unngå sykemelding.

Jobber 100% hovedsaklig kontorarbeid. Er nå i uke 23 og sliter virkelig med bekkenplagene mine. Om morgenen er det mitt ansvar å stelle og levere minstejenta når hun skal til dagmamma. Minstejenta er bare 1 år så hun har enda ikke lært å gå, blir derfor mye bæring og løft av henne. Så allerede 1/2 time etter at jeg har stått opp er jeg vond i bekkenet. De to store barna klarer seg selv om morgenen.

Når jeg er på jobb er det vondt å sitte for lenge om gangen. prøver å variere sittestilling ofte, ta små turer for å kopiere og ta utskrift av ulike ting ofte samt å bevege meg i rolig tempo. Kjenner store smerter i bekken når jeg går fra sittende til stående stilling, bøyer meg ned og reiser meg opp igjen, går over lengre avstander, går i trapper og når jeg sitter for lenge.

Når jeg kommer hjem prøver jeg å ta det mest mulig med ro og slappe godt av. Min mann er veldig hensynsfull og hjelper veldig mye til slik at jeg ikke skal slite meg ut. Jeg bærer minst mulig på minstejenta og gjør minimalt med husarbeid. Likevel har jeg utrolig vondt i bekkenet på ettermiddagene og kveldene. Eneste som hjelper er å legge seg ned å avlaste bekkenet med puter eller ta et varmt bad.

De siste to ukene har dette forverret seg og jeg får smerter av hver minste ting jeg gjør. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut på jobb resten av svangerskapet. Jeg har ordnet det slik at jeg går ut i ferie og permisjon i svangerskapsuke 33 så det er bare snakk om 10 uker til på jobb.

Har svært liten lyst til å sykemelde meg, har nettopp begynt i jobb igjen etter forrige permisjon. Hvordan er det da med opptjeningen av nye fødselspenger? Får jeg full opptjening? Jeg begynte på jobb igjen 26 januar og skal ut i ny permisjon 20 juli. Før dette skal jeg som sagt ha 4 uker ferie.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139936264-bekkenl%C3%B8sning-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg føler med deg. Bekkenløsning er noe dritt.

For å ta det siste først: Sykepenger og foreldrepenger er likestilt med arbeidsinntekt, og gir rett til foreldrepenger.

Se her: http://www.nav.no/page?id=328

Når det er sagt så skjønner jeg godt at du ikke har lyst til å sykmelde deg når du nylig har kommet tilbake på jobb. Men jeg synes likevel at du må ta hensyn til din egen helse først. Min erfaring med bekkenløsning er at summen av belastninger i løpet av dagen avgjør hvor mye smerter man får. Får man mulighet til å ta det litt roligere, kan man gjerne holde smerten på avstand noen timer lenger.

Når du sier at du verker allerede etter en halv time så synes jeg det er et tegn på at kroppen din trenger mer hvile. Kanskje du kan prøve delvis sykmelding først, og jobbe kortere dager? Uansett synes jeg du bør diskutere dette med legen din, det virker jo som han/hun har tatt bekkenløsningen din på alvor. Du skal i alle fall ikke bekymre deg for foreldrepengene.

Har du forresten prøvd bekkenbelte? Det støtter rundt bekkenet og kan være til hjelp under belastninger. Men skal ikke brukes hele tiden.

Lykke til,

hilsen "bekkenløs" og 50% sykmeldt sykepleier

Chihiro,

ser at du skriver at bekkenbelte ikke skal brukes hele tiden? Jeg er i uke13 med nr 4 og har slitt med bekkenet hver gang. Denne gangen startet det i 12. uke, og jeg begynte med beltet med en gang. Bruker det hele tiden, utenom når jeg sover. Er det skadelig...? Uten beltet går jeg helt i oppløsning..

Hei,

jeg uttrykte meg kanskje litt bastant her. Er ikke noen ekspert på bekkenbelte, men har forstått det slik at når man bruker beltet, så avlastes/passiviseres muskulaturen rundt bekkenet, slik at musklene på sikt blir svakere. Men jeg vil tro at dette kan oppveies av bekkenøvelser som man kan få opplæring i hos fysioterapeut. Skadelig, i betydningen farlig, er det ikke, men kanskje man må styrke muskulaturen desto mer etter fødselen?

Jeg ville gjort det samme som deg for å holde smertene unna og samtidig opprettholde et visst funksjonsnivå. Smertefrihet blir jo førsteprioritet når man går og har vondt hver eneste dag.

Høres veldig fornuftig ut, bør nok begynne med stabiliseringsøvelser med en gang, fremfor å bruke beltet som "hvilepute". Var hos lege i dag, er 13+4 og det ble 100% sykmelding og full rulle med fysio og basseng igjen. Men, men, får fokusere på det positive, så får jobben klare seg uten meg så lenge..

Gla vi har denne siden, er så fint å kunne lufte litt tanker med andre i samme situsjon!

Forstår godt at du kvier deg for å sykmelde deg - tror ikke noen av oss liker det! Men - her gjelder det å tenke virkelig langsiktig! Ikke slit ut bekkenet så voldsomt nå at du får problemer etter fødselen - eller i verste fall etter endt barselpermisjon!

Min erfaring er stor bedring når jeg endelig gikk ut i sm forrige svangerskap - men ga meg ikke før jeg var så ille at jeg gikk med krykker + behandling 3x i uka. Bekkenet er fortsatt ikke bra 4 år etter:(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...